سرویس تئاتر هنرآنلاین: با پایان تعطیلات سالن‌های نمایش نیز اجراهای خود را به طور جدی شروع کردند و از آخر این هفته اغلب اجراهای جدید پا به سالن‌های نمایش می‌گذارند. در برخی از سالن‌ها شاهد دو اجرا و حتی بیشتر هستیم و همچنین هنوز برای هفته آتی در انتظار اجراهای جدید که معدود سالن‌های خالی را نیز پر کنند.

چهره‌ها در سالن‌های دولتی

از پنجشنبه 17 فروردین ماه در سالن اصلی تئاتر شهر نمایش "هملت" به کارگردانی آرش دادگر به صحنه می‌رود. این نمایش که پیشتر در تالار استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر نیز اجرا شده با تغییراتی اندک نسبت به اجرای گذشته خود با بازیگرانی چون مهران امام‌بخش، حسام منظور،  بهروز کاظمی، عمار عاشوری، علیرضا آرا، امین طباطبایی، شبنم فرشادجو، پانته‌آ پناهی‌ها، مونا فرجاد، امیر رجبی، اسمعیل صالحی، رسول مکوندی، نامیرا حفیظی و رضا کشمیر به صحنه می‌رود. بازخوانی مدرن شهرام احمدزاده از نمایشنامه سترگ ویلیام شکسپیر در اجرای دادگر با وجوهی بیانگرایانه همراه شده است. ریتم گرم و کنش‌های جذاب صحنه‌ای از جمله خصوصیات‌های مهم نمایش "هملت" آرش دادگر است که دیدن آن را جذاب می‌کند.

"هملت" تا نیمه پایانی اردیبهشت ماه هر روز ساعت 19:30 در سالن اصلی تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

دیگر نمایشی که در تئاتر شهر اجرای خود را آغاز می‌کند نمایش "بوف کور" به کارگردانی ناصر حسینی‌مهر است این نمایش که هر روز ساعت 20 در سالن چهارسو به صحنه می‌رود اجرایی اقتباسی از دو داستان مهم صادق هدایت "سه قطره خون" و "بوف کور" است. در این نمایش بابک قهرمانی، مژگان خالقی، نیره سادات میرزایی، شاهو رستمی، عزالدین توفیق، میثم دامن‌زه، مهشید کاظمی، وحید فریدی، رضا شهرآ، اسماعیل خزایی و مرتضی مظلومی به ایفای نقش می‌پردازند.

در سوی دیگر در تالار سایه "آسید کاظم" محمود استاد محمد پا به دهه 80 گذاشته است. محمد محقق منتظری نمایش "مرگ آسید کاظم" نوشته احسان بدخشان را که اقتباسی معاصر از نمایشنامه "آسید کاظم" محمود استاد محمد است را اجرا می‌کند. در این اثر که هر روز ساعت 20 اجرا می‌شود بازیگرانی چون هادی افشار، احمد لشینی، ابوذر ساعدی، وحید نفر و مهرداد ضیایی حضور دارند.

در پلاتو اجرای تئاتر شهر آرین رضایی نمایش "برلین" را به صحنه برده است. این نمایش که از دو مونولوگ شکل گرفته است را محمد یعقوبی و بهار کاتوزی نوشته‌اند و بازیگران آن رؤیا دعوتی و محمدهادی عطایی هستند. "برلین" هر روز ساعت 18:30 به صحنه می‌رود.

در کافه سالن اصلی تئاتر شهر نیز هر روز ساعت 18 نمایش "کافه پولشری" به صحنه خواهد رفت. این نمایش تک نفره که نوشته آلن وتز است، را الهام پاوه نژاد کارگردانی کرده است و خود او در نقش تنها شخصیت نمایشنامه به ایفای نقش می‌پردازد.

همچنین نمایش "شلتر" به کارگردانی امین میری که مدتی است در سالن قشقایی تئاتر شهر اجرا می‌شود روز جمعه به اجرای خود پایان می‌دهد. نمایش شلتر با توجه به استقبال زیادی که از آن صورت گرفته اجراهای روزهای پایانی خود را با دو اجرا در ساعات 17:30 و 20 به پایان می‌برد.

در تالار سنگلج  این روزها به مانند ایام عید نمایش "خواستگاری" ساعت 19:30 به صحنه می‌رود. این نمایش که اقتباسی از اثر چخوف به همین نام است را عظیم موسوی کارگردانی کرده و بازیگرانی چون محمود راسخ‌فر، علی فتحعلی، ثمیلا کریمی، رضا گیلانپور و حمیدرضا مرادی در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

در تالار حافظ آرش عباسی نمایشنامه "نویسنده مرده است" را دوباره به صحنه برده است. این نمایش که پیش از این هم به صحنه رفته بود داستان زن و مردی است که به صداقت یکدیگر شک می‌کنند و در نتیجه مدام میان نیت و گفته شخصیت مقابل خود دچار تردید می‌شوند. این نمایشنامه جذاب را خود عباسی کارگردانی کرده است و به همراه لادن مستوفی در آن به ایفای نقش می‌پردازد. "نویسنده مرده است" هر روز ساعت 19 اجرا می‌شود.

از جمعه نیز در کنار "نمایش نویسنده مرده است"، نمایش "صعود مقاومت پذیر آرتور و اویی" نوشته برشت با نگرش مضمونی تازه توسط امیر دژاکام به صحنه می‌رود. در این نمایش که ساعت 20:45 دقیقه به صحنه می‌رود، امیر کربلایی‌زاده، بهرام ابراهیمی، نرگس محمدی، حمید فلاحی، مرتضی آقاحسینی، تینو صالحی، سروش طاهری، ملیحه کیا، شهره رعایتی، حسین شهبازی، هدیه آزاده، مهرنوش دارا، ابوالفضل جمشیدی، حامد پور محمد، عارف عباسی، احسان ابوالقاسم، سمیه صباغی، بهار قاسمی و دانیال ابراهیمی ایفای نقش می‌کنند.

 همچنین در تالار مولوی نمایش "مارا ساد" نوشته چالش برانگیز و کم نظیر پیتر وایس را مریم برزگر کارگردانی کرده است و با دو بازیگر به نام‌های شکیب شجره، همایون حیدر زاده آن را در سالن کوچک تالار مولوی در ساعت 19:30 دقیقه به صحنه می‌برد. در دیگر سو در سالن اصلی تالار مولوی نیز نمایش "مسئولیت شکستن سکوت مطلق" و "آدم آدم است" اجرا می‌شوند. "مسئولیت شکستن سکوت مطلق" را شیوا مسعودی کارگردانی کرده است که هر روز ساعت 18 به صحنه می‌رود و همچنین "آدم آدم است" نوشته برتولد برشت را حبیب الله دانش کارگردانی کرده که ساعت 20:30 اجرا می‌شود.

در تماشاخانه ایرانشهر و در سالن سمندریان نیز نمایش "سونات پاییزی" به کارگردانی جلال تهرانی در ساعت 20:30 و نمایش "...و چند داستان دیگر" به کارگردانی پیام لاریان ساعت 18:30 به صحنه می‌روند. همچنین در سالن ناظرزاده کرمانی نمایش‌های "ولپن" به کارگردانی مهدی کوشکی ساعت 19:15 و "آوازهای سر شام" به کارگردانی کاوه مهدوی ساعت 21 اجرا می‌شوند.  

در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان سه نمایش اجرا می‌شود. نمایش "من توی آینه" را غزل شجاعی ساعت 18 اجرا می‌کند و همچنین "سونات شب" را سعید داخ ساعت 19:45 به صحنه می‌برد. همچنین در آخرین اجرا هامون سیدی ساعت 21:30 نمایش "و خداوند، هایم را فراموش کرده است" اجرا می‌کند.

سالن‌های خصوصی و تکاپو برای جذب مخاطب

اما در سالن‌های خصوص نیز اجراها دوباره آغاز شده‌اند و تکاپو و تلاش برای جذب مخاطب دوباره به شدت شروع شده است. در سالن شماره 1 تماشاخانه پالیز  نمایش "هام" به کارگردانی عباس عبدالله زاده ساعت 18 به صحنه می‌رود. در همین سالن نمایش "خدای کشتار" به کارگردانی علی سرابی ساعت 20 و 22 اجرا می‌شود. در سالن شماره 2 پالیز "آخرین نامه" به کارگردانی مهرداد کوروش‌نیا ساعت 18 و "پپرونی برای دیکتاتور" به کارگردانی علی احمدی ساعت 20:30 به صحنه می‌روند.

در تماشاخانه باران نمایش "مافیا" به کارگردانی افروز فروزند ساعت 21 و نمایش "سیزیف و کمدی مرگ" با کارگرانی مشترک علی ضیائی و مسعود روستا ساعت 18:30 به صحنه می‌روند. 

در تماشاخانه استاد مشایخی ساعت 19 نمایش "اگه میشه گوش کنید" به کارگردانی ارسلان محمد اجرا می‌شود. همچنین در تئاتر مستقل تهران نیز نمایش "رومئو و ژولیت" به کارگردانی هستی حسینی از ساعت 20:30 روی صحنه می‌رود.