سرویس تئاتر هنرآنلاین: نشست تشریح روند بازسازی تماشاخانه سنگلج با حضور مهندس مسعود معمار سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی عابدی مدیر تماشاخانه سنگلج و محسن حسن‌زاده مدیر روابط عمومی این تماشاخانه برگزار شد. 

در این نشست ابتدا مدیر روابط عمومی تماشاخانه سنگلج ضمن تشریح برخی از اقدامات مورد نیاز تماشاخانه سنگلج که در مدت اخیر انجام شده، بازسازی این تئاتر را در راستای دو محور استانداردسازی و هویت‌سازی اعلام کرد. حسن‌زاده در ادامه گفت: تماشاخانه سنگلج به عنوان قدیمی‌ترین تماشاخانه فعال کشور باید جاذبه این را داشته باشد که هم مردم و هم گردشگران از آن دیدار کنند و به عنوان یک مکان فرهنگی اصیل شناخته شود.

همچنین در ادامه این نشست علی عابدی مدیر تماشاخانه سنگلج با اشاره به مشکلاتی که از پیش به لحاظ سخت‌افزاری در تماشاخانه سنگلج وجود داشته است، گفت: ما در تماشاخانه سنگلج ۲ نوع تغییرات را مدنظر قرار داده‌ایم که بخش اول تغییرات سخت‌افزاری و مرمت ساختمان و بخش دوم بحث هویت نمایشی تماشاخانه سنگلج است، در این بخش هدف ما برگشت به دوران طلایی تماشاخانه سنگلج و تئاتر ایران است، دورانی که در آن بهترین نمایشنامه‌های ایرانی در سنگلج به صحنه می‌رفت و این تماشاخانه محلی برای روی صحنه بردن نمایش‌هایی با دغدغه ایرانی بود، دغدغه‌هایی که هم سیاسی و اجتماعی بودند، هم هنری و زیباشناختی.

وی در ادامه افزود: برای من مهم بود که چه نمایش‌هایی در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌روند و بازتاب آن‌ها چگونه است و اینکه جایگاه تماشاخانه سنگلج در بین سالن‌ها و تماشاخانه‌های تئاتری کجاست؟ بحث ما بیشتر استانداردهای اجرایی و هدف ما این است که به لحاظ استاندارد اجرایی تماشاخانه را به جایی برسانیم که نگاه اهالی هنر و تئاتر به تماشاخانه سنگلج، کیفی باشد. اگر امکانات اجرایی را بالا ببریم بسیاری از هنرمندان راغب به اجرا در تماشاخانه سنگلج می‌شوند و این کمک می‌کند تا کیفیت نمایش‌های هم ارتقا پیدا کند.

مدیر تماشاخانه سنگلج ضمن اشاره به برخی نظرات غلط مبنی بر نامناسب بودن موقعیت جغرافیایی و امکاناتی نظیر پارکینگ در این تماشاخانه گفت: مسیر تماشاخانه سنگلج تا تئاتر شهر حتی به شکل پیاده  کمتر از 17 دقیقه است، اتفاقا این تماشاخانه به لحاظ امکانات حمل و نقل عمومی دسترسی مناسبی دارد و در عین حال مشکل پارک خودرو نیز برای این مکان تئاتری منتفی است چرا که در دو سوی آن امکان پارک ماشین وجود دارد. عابدی همچنین یادآور شد: می‌گویند تماشاخانه سنگلج خاستگاه تئاتر ایرانی است. ما با نمایش سنتی و آیینی مشکلی نداریم و دوست داریم در این تماشاخانه این نمایش‌ها اجرا شوند ولی از نمایش‌هایی حمایت می‌کنیم که کیفیت مطلوب را داشته باشند و مسئله ایرانی داشته باشند. متأسفانه در حق سنگلج اجحاف می‌شود و نمایش‌های بی‌کیفیتی را که در سالن‌های دیگر به آنها اجرا داده نمی‌شود به سمت سنگلج سوق می‌دهند و این روند روی مخاطبان تماشاخانه تأثیر منفی می‌گذارد.

عابدی افزود: از دیدگاه من نمایش ایرانی به آثاری اطلاق می‌شود که در آن اثر دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی دوران بیان شود. ما به دنبال نمایش‌هایی هستیم که هویت و دغدغه ایرانی داشته باشند  و در عین حال از کیفیت مناسبی بهره ببرند.

اما یکی از مهمترین موضوعاتی که مدیر تماشاخانه سنگلج بیان کرد مسئله طرح توسعه این تماشاخانه بود. وی درباره سرانجام این طرح اظهار کرد: ما جلسه‌ای با کمیسیون فرهنگی مجلس درباره این طرح داشتیم که قول مساعد داده شد تا با آقای قالیباف شهردار تهران و علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد و مهدی شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی جلسه‌ای در این خصوص برگزار شود. وقتی بعد از آن جلسه پاسخی دریافت نکردیم از طریق نمایندگان مجلس پیگیر شدیم ولی باز هم نتوانستیم با آقای قالیباف ارتباط برقرار کنیم. بعد از فوت آقای داود رشیدی، آقای قالیباف در صفحه شخصی اینستاگرام خود قول داد که به وصیت آقای رشیدی درباره طرح توسعه تماشاخانه سنگلج عمل کند اما متأسفانه تا به امروز هنوز اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و به همین دلیل ما مجبور شدیم کمپینی تحت عنوان طرح توسعه تماشاخانه سنگلج راه اندازی کنیم.

عابدی در خصوص جریان سازی سنگلج، ضمن اشاره به نیاز این تماشاخانه به بودجه بیشتر افزود: ما باید بتوانیم با توجه به نیازها و اهداف این تماشاخانه کار سفارش بدهیم و الگو معرفی کنیم و حلقه و جریانی را به وجود بیاوریم که هویت این سالن را کامل کند.

عابدی ادامه داد: خیلی از هنرمندان تئاتر دغدغه روشن ماندن چراغ تماشاخانه سنگلج را ندارند. برخی دغدغه‌شان فقط مالی است اما اگر حادثه‌ای برای تماشاخانه سنگلج رخ دهد، همه مدعی می‌شوند ولی حالا هیچ توجهی به تماشاخانه سنگلج ندارند.

در ادامه این نشست نیز مسعود معمار سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشریح اهمیت هنر گفت: اعتبارات عمرانی ما شامل همه بناهای فرهنگی و هنری می‌شود و از این رو اعتبار ما برای نوسازی و بهسازی تماشاخانه سنگلج ناچیز است. ما با سازمان برنامه و بودجه جلسه‌ای داشتیم تا پروژه‌های استانی را از این اعتبار جدا کنند و به خود استان‌ها بسپارند، تا ما بتوانیم رسیدگی بیشتری به مجموعه‌های تئاتر شهر و سنگلج و مجموعه‌هایی از این دست داشته باشیم.

وی با اشاره به طرح جابجایی و جانمایی چیلرهای تماشاخانه سنگلج از ضلع جنوبی به ضلع شمالی بنا به دلیل اعتراض ساکنان خیابان ضلع جنوبی تماشاخانه، افزود: یکی دیگر از اقدامات ما آبرومندسازی پشت صحنه تماشاخانه سنگلج نظیر اتاق‌های گریم، اتاق کارگردان و محل پذیرایی و استقرار هنرمندان و گروه‌های تئاتری بود. ما بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان بدون ریالی بودجه و به شکل اعتباری از طریق پیمانکاران در تماشاخانه سنگلج هزینه کردیم. تابلوهای برق، استفاده از موکت ضد حریق بلژیکی در کف سالن، تعویض سیستم لوله کشی آب سرد و گرم پشت صحنه، مقاوم سازی و ایمن سازی بالکن و تماشاخانه از جمله اقدامات ما بوده است.

سرپرست دفتر طرح های عمرانی وزارت ارشاد یادآور شد: بحث مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی بناهای تاریخی مهم است و ما تقاضایی را برای تأمین اعتبار ویژه‌ای در این خصوص به سازمان برنامه و بودجه ارائه دادیم. دیدگاه در خصوص مکان‌های فرهنگی و هنری دولتی به گونه‌ای بوده که فقط مدام از آنها استفاده کنند بدون اینکه به آنها رسیدگی شود. در حال حاضر پروپوزالی را تنظیم کرده‌ایم که از وزیر ارشاد هم دستور آن را گرفته‌ایم تا بتوانیم از اماکن فرهنگی و هنری‌مان نگهداری کنیم.

وی درباره وضعیت آکوستیک تماشاخانه سنگلج افزود: ما در این نوسازی‌ها و تعمیرات به ترکیب داخل سالن دست نزدیم و از این رو آکوستیک سالن حفظ شده است. البته پیش از این روی آجرهای داخل سالن رنگ زده شده بود که این امر باعث شده تا روی آکوستیک سالن تأثیر گذاشته شود که این مشکل را از طریق سندپلاست برطرف می‌کنیم.

معمار همچنین درباره وضعیت بازسازی مجموعه تئاتر شهر نیز اظهار کرد: ما هر بازسازی ای که در مجموعه تئاتر شهر انجام دادیم با مشورت هنرمندان بوده است. در حال حاضر تئاتر شهر مشکل سیستم فاضلاب قدیمی دارد که به زودی بازسازی تأسیساتی این مجموعه آغاز می‌شود. ما طرح آتش پاد را که زمان مقاومت در مقابل حریق در بنا را افزایش می‌دهد در تئاتر شهر، سنگلج و دیگر بناها و سالن‌های فرهنگی و هنری انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه خریداری ژنراتور برق اضطراری تماشاخانه سنگلج نیز نیاز به تأمین بودجه لازم است، عنوان کرد که برای نوسازی بحث نور این مجموعه نیز اقدام خواهد شد.

در پایان این نشست در حضور مدیر تماشاخانه و سرپرست دفتر طرح های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمانان از نقاط بازسازی شده دیدن کردند.