سرویس سینمایی هنرآنلاین: اولین نشست خبری سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب رسانه، صبح روز سه شنبه 26 بهمن ماه در سالن شورای فرهنگ عمومی وزارتخانه برگزار شد.

صالحی امیری در ابتدای این نشست ضمن تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه  گفت: تقریبا صد روزی از حضور من در این وزارتخانه می‌گذرد و باید نسبت به وظیفه خودم گزارشی از عملکرد من به ملت ارائه کنیم.

وی ادامه داد:  جهت گیری و مسیر اصلی ما مبتنی بر گفتمانی است که تعریف شده است. در تداوم گفتمان مقام معظم رهبری، اعتدال فرهنگی است که چهار عنصر اصلی در آن تعریف شده است: عقلانیت فرهنگی، انسجام فرهنگی، تنوع و دیانت فرهنگی. اساس کار ما در این دولت در حوزه فرهنگی مبتنی بر این گفتمان است و سیاست‌های روشنی تعریف کردیم و برنامه خود را تنظیم و اجرایی می کنیم. آنچه بر مبنای آن عمل می کنیم حفظ ثبات و آرامش در حوزه فرهنگ  است و معتقدیم در فضای جنجالی نمی توان کار کرد و باید ثبات و آرامش ایجاد شود تا بتوان به وظایف به درستی جامه عمل پوشاند. از شما اصحاب رسانه در حوزه های مختلف تقاضا دارم در مسیر این سیاست ما را همراهی کنید تا بتوانیم مجموعه فعالیت‌های فرهنگی را که به صورت گسترده به آن تعلق خاطر داریم انجام دهیم.

 صالحی امیری افزود:‌ گفت‌وگوی فرهنگی سیاست بعدی ماست. برای اینکه بتوانیم در کشور به یک اعتدال فرهنگی برسیم، لازمه آن گفت‌وگوی فرهنگی است و این تنها راه ما برای رسیدن به انسجام  و وفاق فرهنگی است. ما گفت‌وگو می‌کنیم تا باور داشته باشیم در جامعه‌ای که متکثر است زندگی می‌کنیم، تا باور داشته باشیم گرایش‌های فرهنگی در دایره انقلاب اسلامی از حقوق برابر برخوردار هستند. ما گفت‌وگو می‌کنیم تا اشکالات یکدیگر را بشناسیم و عصبانیت جامعه را کاهش دهیم. گفتگو می‌کنیم تا درک بیشتری نسبت به یکدیگر پیدا کنیم و در نهایت هدف گفت‌وگو ایجاد فضای عقلانی و اعتدال برای تداوم کار است.

وی در ادامه به سومین سیاست بعدی وزارتخانه اشاره کرده و بیان کرد: دستگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گفتمان مقام معظم رهبری وفادار است. دولت و رئیس جمهور حاکم بر گفت‌وگو عمل می‌کنند. عدالت فرهنگی سیاست بعدی این وزارتخانه است. فرصت‌های فرهنگی در تهران و محرومیت استان‌ها ناعادلانه است. کشور، تنها تهران نیست و بیش از ۸۰ درصد جمعیت مردم در استان‌ها هستند. از جمله سیاست‌های قطعی ما این است که جشنواره‌ها، یارانه‌ها، توجه به موسیقی محلی و نواحی و توجه به ظرفیت‌های هنری، گسترش حوزه کتاب را در نقاط مختلف کشور انجام دهیم. برابری با تهران حق همه مردم ایران است و این جزو سیاست‌های ماست تا به تدریج بتوانیم جشنواره‌ها و تخصیص یارانه‌ها و مسائل دیگر را نیز به شهرستان‌ها ببریم و این برابری را در همه جای ایران رعایت کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت ارشاد وظیفه خود می‌داند که امنیت بیان، فکر و قلم اصحاب فرهنگ و هنر را تضمین کند و از حقوق آنها دفاع و این امنیت را تضمین نماید. اصل بعدی و سیاست ارشاد در سه سال و نیم گذشته و آینده واگذری امور فرهنگی به صورت جدی به صنوف و اتحادیه‌هاست. من در این مدت به این اصل شتاب بیشتری داده‌ام. به تدریج به سمتی خواهیم رفت که در طول برنامه ششم توسعه تمام امور تصدی هنر را به اصحاب و اصناف  آن واگذار کنیم. به عبارت دیگر سیاستگذاری، حمایت و نظارت بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد خواهد بود و  دوران شکوفایی صنفی و مدنی در حوزه فرهنگ و هنر است.

صالحی امیری در ادامه به توجه جدی به فرهنگ عمومی اشاره کرد و ادامه داد: ما در حوزه فرهنگ عمومی دچار آسیب‌های جدی هستیم و برای حل آسیب‌های اجتماعی قبل از هر چیز باید به حوزه فرهنگ عمومی توجه کنیم. در این مدت تغییراتی را در ساختار شورای فرهنگ عمومی ایجاد کرده‌ایم و شش اولویت اصلی آن را در سال ۹۶ تعیین کرده‌ایم. سبک زندگی و خانواده،  سرمایه اجتماعی، اخلاق، گفتمان‌سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی و مسائل اصلی در این حوزه از جمله مسائل اصلی است که در حوزه فرهنگ عمومی به آن توجه داریم.

وی افزود: در دوره جدید، شورای فرهنگ عمومی کشور فعال‌تر از گذشته و تا سطح شهرستان‌ها تلاش خواهد کرد. تدوین نظام‌های صنفی برای دو حوزه رسانه و هنر به این مفهوم که در حال نهایی کردن سازمان رسانه‌ای در دولت برای ارسال لایحه به مجلس هستیم که با تصویب سازمان نظام رسانه‌ای، حوزه اختیاری صنوف و رسانه به شدت تقویت خواهد شد. با این عمل معاونت مطبوعاتی رسانه‌ ما عمدتا هدف حمایت، سیاست‌گذاری و نظارت را بر عهده خواه داشت.

صالحی امیری بیان کرد: ان‌شاءالله لایحه سازمان نظام هنر را در دستور کار دولت قرار خواهیم داد. خانه سینما، تئاتر و موسیقی اعضای اولیه سازمان برای تدوین پیش‌نویس را آغاز کرده‌اند.

وی در ادامه  گفت: هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر  در حوزه سلامت و بیمه درمانی با مشکلاتی روبرو هستند. در حوزه نشر نیز بحث مالیات وجود دارد. همچنین بحث تکریم پیشکسوتان را در دستور کار قرار داده‌ایم. توجه به سلامت، امنیت شغلی و معیشت اصحاب فرهنگ و هنر از اولویت‌های ماست. پژوهش و  اندیشه مندی یکی دیگر از مسائلی است که در دستور کار ما قرار گرفته است و با تقویت پژوهشکده رسانه بنا داریم آن را در سیاست‌ها به صورت عملیاتی استفاده کنیم و این کار را انجام خواهیم داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آخرین سیاست این وزارتخانه را توجه جدی به حوزه فرهنگ دینی اعلام کرد و گفت: ما در نظامی زندگی می‌کنیم که مبانی آن مبتنی بر اندیشه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری است. گسترش امور قرآنی و مساجد و توسعه فرهنگ دینی در سراسر کشور از دیگر برنامه‌های ماست و در این زمینه اقداماتی نیز انجام داده‌ایم. توجه به پژوهش و اندیشه‌ورزی با تقویت پژوهشگاه فرهنگ و هنر و رسانه و همچنین استفاده از ظرفیت فکری نخبگان را در دستور کار قرار داده‌ایم.

در ادامه صالحی امیری به سوالات خبرنگاران در حوزه‌های مختلف فرهنگ وهنر پاسخ داد.

موضع ارشاد در قبال استاد شجریان

وی در پاسخ به اینکه اگر محمدرضا شجریان برای برگزاری کنسرت اعلام آمادگی کند، موضع وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی چیست بیان کرد: همه ما برای ایشان آرزوی سلامتی داریم و امیدواریم در این ایام فاطمیه و با دعای خیر مومنان ایشان شفای عاجل پیدا کنند. آنچه برای ملت مهم است، سلامت ایشان است و ما دعاگو هستیم. مجوز آلبوم ایشان صادر شده و با همین انتشار آلبوم پیام خود را به اصحاب فرهنگ و هنر منتقل کرده‌ایم که استاد شجریان یکی از شخصیت‌های بزرگ فرهنگ و هنر کشور هستند و مورد تکریم ما است.

دغدغه‌های رهبری وجلوگیری از ولنگاری فرهنگی

صالحی امیری  در پاسخ به سوالی درباره‌ اقدامات عملی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی برای تحقق دغدغه‌های رهبری و جلوگیری از ولنگاری فرهنگی عنوان کرد:  پاسخ من به این پرسش این است که پرداختن به حرف‌ها و مطالب‌ مطرح شده از طریق بنر به نوعی ظلم به بزرگان نظام است. از روز اولی که در این پست حضور داشتم، شعار نه ولنگاری و نه جزم‌اندیشی را به طور همزمان مطرح کردم، چون اندیشه اعتدال مبتنی بر نفی ولنگاری و نفی جزم‌اندیشی است. ما باید بنیادی به فرمایشات رهبری عمل کنیم به همان میزان که ولنگاری زیان آور است تحجر نیز زیان آور است و ما اقداماتی در این حوزه داشتیم و گروهی مسئولیت پیگیری این دغدغه‌ها را دارند که مشخصا شناسایی دغدغه‌ها و تبیین و چگونگی سیاست‌ها برای رفع و تحقق آن‌ها در عمل را داشتیم. جشنواره‌هایی که امسال برگزار شده‌اند، در طراز انقلاب اسلامی بوده‌اند که خود آن نفی ولنگاری است؛ اما به طور طبیعی هیچکس نمی‌تواند منکر کاستی‌ها باشد و انکار آنها جهل است.

ارسال آثار گنجینه موزه‌ هنرهای معاصر به خارج کشور

 وزیر فرهنگ در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره ارسال آثار گنجینه موزه‌ هنرهای معاصر به آلمان و نقش معاونت هنری در این ماجرا توضیح داد: برگزاری نمایشگاه‌ میان موزه‌های معتبر جهان یک امر جاری است و در این مورد خاص که قرار بود یک گالری در موزه‌ هنرهای معاصر برلین از آثار ایرانی برگزار شود، یک ابهام حقوقی توسط حقوقدانان مطرح شد و از این منظر پس از حضورم در وزارت ارشاد با دولت مکاتبه و تقاضای بررسی و تصویت آن را در دولت مطرح کردم. در حال حاضر مسئولیت این ماجرا با تشکیل یک کمیته در دولت بر عهده بنده است و هر زمان که بررسی‌ها به نتیجه برسد و دولت تصمیم خود را برای ارسال و یا عدم ارسال آثار به خارج از کشور تصویب کند، اقدام خواهیم کرد و همچنین نتیجه را به طور رسمی اعلام می‌کنیم.

صالحی امیری در این‌باره در پاسخ به سوالی که توضیحات و شفاف‌سازی بیشتری را مطالبه می‌کرد گفت: در این باره تاکید می‌کنم هیچ‌چیز مبهم و غیر شفافی وجود ندارد، من از بدو ورودم تا به امروز  در جزییات مسائل هستم و تقاضا می‌کنم با ایجاد ابهام مسئله را دچار سختی و پیچیدگی نکنید.

وی ادامه داد: وقتی در موضوع ارسال آثار گنجینه ابهام ایجاد شد، دستور توقف را دادم و الان تمام آنها در گنجینه ثبت و ضبط هستند. این آثار در ارسال به کشورهای دیگر تحت پوشش بیمه بین المللی هستند،  در این ماجرا نیز نامه‌ای از وزیر امور خارجه وقت آلمان آقای  اشتون مایر، به آقای ظریف و بنده رسید و طبق تقاضای ما، دولت آلمان نگهداری و بازگشت آثار را تضمین کرد. با این حال پس از تضمین دولت آلمان موضوع را در دولت در دستور کار قرار دادیم و روال به این شکل است که باید مسئله در کمسیون تخصصی دولت بررسی شود. اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

توافق با وزارت صنعت برای پیگیری خواسته اهالی چاپ و نشر

صالحی امیری در پاسخ به سوالی درباره تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه چاپ و نشر هم توضیح داد: از آنجایی که فضای چاپ دیگر همانند گذشته نیست و به سمت صنعتی شدن و دیجیتالی شدن پیش رفته است و این تحول بزرگی در دنیای چاپ در همه جای دنیاست، تقاضای اصحاب چاپ از ما این بود که حوزه محتوا از زیرساخت تفکیک شود و با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، موفق به امضای تفاهم‌نامه با وزیر صنعت، معدن و تجارت شدیم. بر این اساس توافق شد که محتوای چاپ بر عهده وزارت ارشاد و زیرساخت‌ها بر عهده وزارت صنعت باشد. آیین‌نامه این موضوع قبل از پایان سال تدوین می‌شود و از آنجا که این مسئله مصوب شده است، برای اولین‌بار پس از دو دهه خانواده بزرگ چاپ به خواسته خود می‌رسند.

افزایش دو برابری بودجه تئاتر قطعی است

صالحی امیری درباره افزایش بودجه اعلام شده از سوی او برای تئاتر به طور مشخص به کدام بخش‌ها تعلق خواهد گرفت و آیا تا پایان سال مطالبات تئاتری‌ها پرداخت خواهد شد اظهار کرد:‌ براساس گزارشی که از معاونت هنری دریافت کرده‌ام، به طور تقریبی پس از جشنواره تئاتر فجر ۱۲۰ تا ۱۴۰ نمایش هر شب در سالن‌های تهران اجرا می‌شوند، در حالی که در سال ۹۱ میزان اجرای تئاتر در سالن‌های تهران متوسط ۲۰ اجرا بود. و پیش از جشنواره نیز ما به طور متوسط بین 90 تا 110 اجرا در تهران داشتیم و پس از جشنواره توانستیم این رقم را افزایش دهیم. از این منظر یک بازگشتی از نسل جدید را به تئاتر شاهدیم که بسیار زیبنده است. گرایش نسل جدید به تئاتر یک سیاست را به ما دیکته می‌کند و آن هم تقویت زیر ساخت‌ها در حوزه تئاتر است. تأکید ما توجه به گروه‌های تئاتری و زیرساخت‌ها بویژه با اولویت بر شهرستان‌هاست و تأکید می‌کنم افزایش دو برابری بودجه تئاتر در سال ۹۶ قطعی است.

نخستین نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

ممیزی در حوزه نشر و کتاب

وزیر ارشاد در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی درباره صحبت‌های اخیرش مبنی بر طرح عدم سختگیری در حوزه نشر و ممیزی بیان کرد: با هر گونه سخت‌گیری در همه حوزه‌های فرهنگی و هنری مخالف هستیم، چون فرهنگ و هنر حوزه‌ای نرم است. این حوزه با انسان‌ها و روح آن‌ها سروکار دارد و از جنس تعامل، گفت‌وگو و مذاکره است؛ پس با هر نوع سخت‌گیری مخالفم. اما این به معنای عدم نظارت نیست. سوءبرداشتی که از حرف‌های بنده شد، این بود که ما بر این باوریم که جامعه‌ فرهنگ و هنر برای رعایت خطوط قرمز و زرد نظام بالغ شده و الان در بهترین شرایط تعاملی با اصحاب فرهنگ و هنر هستیم. سخن من این بود که ما به دلیل آنکه باید در چارچوب قانون عمل کنیم، مجبور به اعمال نظر هستیم. اما میزان اعمال نظارت بر کتاب به کمترین میزان خود پس از انقلاب اسلامی رسیده و دلیل آن هم آشنایی اصحاب فرهنگ با خطوط زرد و قرمز نظام است. امسال بیش از ۶۷ هزار مجوز صادر کرده‌ایم که بیش از ۴۵ هزار مورد آن چاپ اول است و از این تعداد حدود ۵۶ مورد اعمال نظارت شده‌اند که آن هم به دلیل طرح مباحثی در زمینه ایجاد تفرقه میان اقوام یا فرقه‌های  اسلامی و نیز محتوای خشونت‌آمیز بود که در مقابل آنچه که به چاپ رسیده است این میزان بسیار ناچیز است و به حساب نمی‌آید.

شفاف‌سازی مالی جشنواره فیلم فجر

صالحی امیری در ادامه در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌های مالی دو دوره اخیر جشنواره فیلم فجر و نیز ورود یک‌سری بخش‌ها به جشنواره بدون برگزاری مزایده و مشخص بودن سازوکار اصولی گفت: در اصلاحیه‌ای به معاونت سازمان سینمایی در همان ماه اول حضورم اعلام کردم که مانند معاونت مطبوعاتی، شفاف‌سازی کلیه اقدامات مالی و غیرمالی برای اصحاب فرهنگ و هنر یک امر ضروری است. در این بین مردم محرم‌ترین طبقه برای دانستن اطلاعات حوزه‌های مختلف نشر، یارانه، سینما، تئاتر، موسیقی و... هستند و هیچ گونه ابهامی برای بنده قابل پذیرش نیست. امسال جشنواره خوبی را برگزار کردیم، اما با این نگاه که نیازمندیم در سال‌های آتی در ساختار و شکل جشنواره تغییراتی ایجاد شود تا با تحولات سینما سازگار باشد. ما نباید با بیان چند مسئله کام مردم را نسبت به یک نشاط ملی که جشنواره فیلم فجر نماد آن بود، تلخ کنیم و قطعا نهادهای صنفی سینما از جمله خانه سینما را در این راستا تقویت می‌کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: هیئت داوران و هیئت انتخاب جشنواره از چهره‌های فرهیخته و صاحب‌نام این حوزه بودند، اما مسئله این است که جشنواره فیلم فجر یک رقابت است و عده‌ای به طور طبیعی وارد فینال می‌شوند و عده‌ای هم نمی‌شوند. نباید به انتقادها حساسیت نشان داد؛ اما مهم اعمال عدالت بود و من شهادت می‌دهم این اعمال عدالت وجود داشت. ضمن اینکه بنده به عنوان وزیر فرهنگ با هیچ کدام از داوران و هیأت انتخاب صحبت و مذاکره‌ای نداشتم و در نهایت شب اختتامیه همانند همه مردم متوجه اسامی برگزیدگان شدم. با این حال کمیته‌ای با حضور دست‌اندرکاران و منتقدان تشکیل شده، اما برخی از افراد از مرز نقد گذشتند و تخریب کردند که این کار غیراخلاقی بود. چون حتی تلاش می‌کردند آن‌هایی که برای گرفتن سیمرغ رقابت می‌کردند را هم دچار تشریق کنند، اما اختتامیه جشنواره درخور شأن جامعه سینمایی برگزار شد.

تلاش برای تشکیل یک سازمان ملی قرآنی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره رویکرد این وزارتخانه در موضوع آثار قرآنی گفت: در حوزه قرآن مهم‌ترین مسئله ما نیاز به یک انسجام ساختاری  و سیاست‌گذاری در سطح ملی است و از آنجا که دستگاه‌ها و نهادهای دیگری در این حوزه فعال هستند، به نظر می‌رسد باید تقسیم کار میان نهادها انجام شود که در این راستا ساز و کار جدی باید ایجاد شود. اعتقاد ما یک سازمان ملی فرابخشی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی است تا با تشکیل آن، تمام فعالیت‌های قرآنی پوشش داده شود.

تأکید بر پررنگ شدن نقش خانه سینما در جشنواره فیلم فجر

صالحی امیری در این بخش از سخنان خود تأکید کرد: باید نقش خانه سینما و نهادهای صنفی و جشنواره فیلم فجر پررنگ شود و وزارت فرهنگ نقش نظارت، حمایتی و سیاست‌گذاری خود را داشته باشد.

آخرین وضعیت دو فیلم "رستاخیز" و "کاناپه"

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره آخرین وضعیت دو فیلم "رستاخیز" و "کاناپه" گفت: جلساتی که با حضور سه نفر از صاحب‌نامان این حوزه به همراه آقای درویش برگزار شده، به تفاهمات اولیه‌ای رسیده و نتیجه توسط خود آقای درویش اعلام می‌شود. آقای عیاری از صاحب‌نامان سینمای ایران است و به مشاور عالی وزارتخانه و رئیس سازمان سینمایی اعلام کرده‌ام تا جلسه مستقلی با ایشان برای تصمیم‌گیری برگزار شود، اما با این حال عمده بحث مربوط به فیلم "کاناپه" فقهی است و باید بدون بحث‌های تبلیغی کار را در این‌باره دنبال کنیم.

همه معاونان سخنگوی خودشان هستند

صالحی امیری  همچنین درباره تغییرات برخی از معاونت‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخ داد: این موضوع را یک‌بار برای همیشه پاسخ می‌دهم تا این مسئله حل شود. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ریزش نخواهیم داشت، اما گردش خواهیم داشت. سیاست قطعی ما حفظ ثبات مدیریتی و فرهنگی کلان است اما تغییرات براساس ضرورت‌ها صورت می‌گیرد. ما از همه ظرفیت‌های مدیریتی فرهنگ و ارشاد استفاده خواهیم کرد اما برای ایجاد پویایی، خلاقیت و شکوفایی تغییرات لازم است. در حال حاضر در هیچ حوزه‌ای تصمیم قطعی به تغییر نگرفته‌ایم.

صالحی امیری درباره حذف سخنگو از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پاسخ داد: همه معاونان ما سخنگوی خودشان هستند و باید پاسخگو باشند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای معاونین با ۲۲ عضو متخصص مواجه است و هنوز کسی را که حائز ۲۲ تخصص با هم باشد در وزارتخانه پیدا نکرده‌ایم. اگر شما کسی را پیدا کردید به ما معرفی کنید.

نخستین نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

موسیقی نیاز نسل جوان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مسئله موسیقی در کشور نیز اظهار کرد: مسئله موسیقی یک نیاز فرهنگی جامعه بویژه برای نسل جوان است. موسیقی مصرف دائمی نسلی است که انگیزه استفاده از این هنر فاخر را دارد. اساسا نمی‌توان جامعه را از مصرف موسیقی نهی کرد، چون عقلانی نیست. این جامعه نیاز به نشاط و مصرف فرهنگی دارد و محروم کردن مردم از موسیقی عمل غیرفرهنگی و بر ضد اهداف فرهنگی نظام است، اما موسیقی در ایران دارای مرزهای مشخصی است و مرز ما قانون و شرع است.

او اضافه کرد: ۵۰ درصد تولید، توزیع و مصرف موسیقی مربوط به صداوسیما، ۲۵ درصد مربوط به موسسات مجاز موسیقی و ۲۱ درصد مربوط به دانلود از شبکه‌های اجتماعی است. تنها یک درصد موسیقی ایران به روی صحنه اجرا می‌شود و این یک درصد به محل مناقشه فرهنگ در کشور تبدیل شده است. ما معتقدیم از طریق گفت‌وگو باید به این مسائل بپردازیم. وزارت ارشاد هیچ تغییری در سیاست اجرای صحنه‌ای موسیقی در کشور نداشته و ندارد و آنچه در مرزهای قانونی و شرعی به محل مناقشه تبدیل شده، حاشیه‌ها است.

تشکیل جلسه برای رسیدگی به اعتراضات جشنواره فیلم فجر

وزیر فرهنگ همچنین درباره نقدهایی که به فیلم‌های اکران شده در جشنواره وارد بوده و اینکه این موضوع به کمیسیون فرهنگی کشیده شده است، بیان کرد: سینما یک حوزه تخصصی است که از سال ۶۲ تا امروز طی ۳۵ سال جشنواره آن برگزار شده و همیشه نیز با حاشیه‌هایی همراه بوده است. من از تک تک اصحاب سینما و بزرگانی که در این جشنواره شرکت کرده‌اند تشکر می‌کنم؛ اما تقاضا دارم همگان به سازوکار جشنواره که خود آن را انتخاب کردید تن دهید. مشاور عالی من طی امروز و فردا با دکتر ایوبی جلسه‌ای خواهد گذاشت تا در آن به اعتراضات جشنواره رسیدگی کنیم و مطمئن باشید در این فرآیند، نتیجه‌گیری را یا من یا آقای ایوبی اعلام خواهیم کرد. دستگاه‌های فرهنگی با کمیسیون فرهنگی جلسات دائمی را دارند و دیروز هم جلسه‌ای درباره حج داشتیم. طبیعی است که وزارت ارشاد با مجلس تعامل داشته باشد و خوشبختانه در تعامل خوبی با کمیسیون فرهنگی هستیم و در این باره مشکلی نداریم.

وی ادامه داد: قطعا دستگاه بزرگی مثل وزارت ارشاد نمی‌تواند بدون نقص باشد. من تقاضا می‌کنم ما را نقد کنید، اما تخریب چیزی است که ما از آن پرهیز خواهیم کرد. به اعتقاد من مجموعه کسانی که جشنواره را تخریب کردند بسیار محدود هستند و ما نباید درگیر حاشیه‌ها شویم. ما در یک ماه چهار جشنواره برگزار کردیم و بیش از ۲۰ میلیون نفر درگیر این جشنواره‌ها بودند. چرا باید با این حواشی کام ملت را تلخ کنیم؟ البته من معتقدم نواقصی که در این زمینه وجود داشته باشد، باید برطرف شود.

تسویه بدهی‌های اصحاب فرهنگ و هنر تا پایان سال

صالحی امیری همچنین افزود: تمام بدهی اصحاب فرهنگ و هنر که حدود ۴۰ میلیارد تومان بود با کمک سازمان برنامه و بودجه و شخص دکتر نوبخت تأمین شد و برای اولین‌بار کل دیون بیمه اصحاب فرهنگ و هنر تا پایان سال تسویه خواهد شد. در آینده نیز تعداد زیادی از اصحاب فرهنگ و هنر که در نوبت بیمه هستند بیمه خواهند شد، بخش زیادی از مالیات آن‌ها نیز مشمول بخشودگی خواهد شد. در جلسه‌ای که با وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان مالیاتی و ۵۰ نفر از اصحاب فرهنگ داشتیم وزیر اقتصاد قول داد تسهیلات لازم برای معافیت مالیاتی این جامعه ایجاد کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: دیروز جلسه کارشناسی بین معاونان من و معاونان حوزه اقتصادی برگزار شد و نتیجه آن در آینده اعلام خواهد شد.

وی همچنین درباره افزایش مستمری هنرمندان پیشکسوت توضیح داد: هنرمندان پیشکسوت ریشه تنومند درخت فرهنگ و هنر کشور هستند و باید مورد تکریم قرار بگیرند. در حال حاضر در حال خرید ساختمانی هستیم تا جامعه پیشکسوت در آن مستقر شوند. تعهد کرده‌ام جلسه مستقلی با پیشکسوتان داشته باشم و به مسائل صنفی آن‌ها رسیدگی کنم.تکریم و حل مشکلات معیشتی پیشکسوتان در اولویت برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد.

نخستین نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

حفظ کرامت و امنیت زائران

صالحی امیری همچنین درباره حج و زیارت نیز گفت: سیاست رسمی نظام برگزاری حج با عزت، کرامت و امنیت زائران است. در صورتی که دولت عربستان شرایط حداقلی ما که شامل امنیت، عزت حجاج، پرداخت دیه به شهدای منا و مسائل دیگری که در نامه به وزیر حج عربستان نوشتم را بپذیرند، آن را برقرار خواهیم کرد.

 

امیر حسن بیگلر