به گزارش هنرآنلاین؛ مهرداد رایانی مخصوص در گفت‌وگو با روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر، درباره 19 آثار حاضر در بخش بین‌الملل جشنواره، اظهار کرد: این آثار مبتنی بر مفاهیم جدید در هنرهای نمایشی است و یکی از محل‌هایی که می‌توان این آثار را به علاقه‌مندان معرفی کرد، جشنواره تئاتر فجر است.

وی افزود: ما باید هنر نوین امروز دنیا را رصد کنیم و درباره آن‌ها تعمق به‌خرج دهیم. رصد این آثار برای شناخت، نقد و به چالش کشیدن آن‌ها مفید خواهد بود.

این پژوهشگر هنرهای نمایشی، با اشاره به جریان‌های مثبت و منفی که نسبت به آثار بخش بین‌الملل ایجاد شده، گفت: دو نوع دیدگاه نسبت به آثار این بخش در بین‌الملل مخاطبان شکل گرفته‌است. گروهی از دیدن آثار نوین جهان، رضایت خاطر داشتند و گروهی دیگر موافق حضور این اجراها در تئاترفجر نبودند.

رایانی مخصوص ادامه داد: علاقه‌مندان نسل جدید هنرتئاتر به این آثار نظر مثبت داشتند و نسل قدیم تئاتری بعد از دیدن آثار خارجی تقریبا نظر مساعدی نداشتند.

مدیر بخش بین الملل تاکید کرد: همین گوناگونی نظرات چالش مفیدی را بین دو نسل عرصه نمایش ایجاد کرده‌است و برای جهش تئاتر در عصر حاضر خوب است از این چالش‌ها استقبال کنیم.

وی یادآور شد: برخی از آثار بخش بین‌الملل لزوما در دسته تئاتر قرار نمی‌گیرند، اما در دسته‌بندی هنرهای نمایشی قرار دارند. بنابراین نباید با این نگاه که به دیدن یک اثر تئاتری نشسته‌ایم، آنها را نظاره کنیم. این در حالی‌است که این آثار در دسته باقی اجراهای نمایشی، محیطی و پرفورمنس قرار می‌گیرند و باید توقعات‌مان متناسب با دسته‌بندی خودشان باشد.

جشنواره تئاتر فجر شور و شوق را میان گروه‌های نمایشی به وجود می‌آورد

محمد یاقوت‌پور از تعامل گروه‌های نمایشی استانی در طول برگزاری جشنواره‌های فجر استانی و جشنواره فجر پایتخت گفت.

محمد یاقوت‌پور رئیس انجمن تئاتر خوزستان در گفتگو با روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجرادامه داد: یکی از اتفاق‌های خوبی که امسال در برگزاری اولین جشنواره فجر در خوزستان روی داد،اجرای آثار نمایشی این بخش در 7شهر این استان بوده که تاثیرات مثبتی به همراه داشته است.

وی درباره نوع نگاه استان خوزستان به جشنواره امسال بیان کرد: در برگزاری جشنواره تئاتر امسال بیشتر با رویکرد آموزشی پیش رفته‌ایم، به همین منظور سه کارگاه آموزشی با اساتید مختلف برگزار کرده‌ایم که خوشبختانه تاثیر آن را در این مدت کوتاه شاهد بوده‌ایم.

یاقوت پور با اشاره به رویداد مهم این جشنواره مطرح کرد: مهم‌ترین رویداد این جشنواره شورو اشتیاق ایجاد شده بین مسئولان و گروه‌های نمایشی در استان خوزستان است که انگیزه آنان را برای بهتربرگزاری جشنواره بالا برده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از تاثیرات مثبت این جشنواره تعامل گروه‌های مختلف در شهرهای یک استان است که اندوخته‌های خود را به دیگر اعضای نمایش‌های دیگر به اشتراک می‌گذارند و از تجربیات هم بهره می‌برند.

جشنواره تئاتر فجر با کمترین بودجه برگزار می‌شود

بهروز غریب پور با ابراز تاسف از کمبود بودجه جشنواره تئاتر فجر گفت: متاسفانه کمترین بودجه به این جشنواره اختصاص داده می‌شود.

این هنرمند تئاتر ادامه داد: زمانی که یک جشنواره برگزار می‌شود و آثار به مرحله انتخاب می‌رسند، می‌بایست بودجه قابل قبولی در نظر گرفته شود تا کفاف هزینه‌های گروه نمایشی را بدهد اما متاسفانه حداقل‌ترین بودجه به این جشنواره اختصاص داده می‌شود که مشکلات بسیاری را برای تامین بودجه برای هنرمندان به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: اگر معضل کمبود بودجه جشنواره تئاتر فجر برطرف شود، شاهد اتفاقات بهتری در تولید آثار نمایشی خواهیم بود.

کارگردان " اپرای عروسکی حافظ" در ارزیابی عملکرد  دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: یکی از نقاط قوت این جشنواره در دو دوره اخیر حضور سعید اسدی است که تمام دغدغه‌اش هویت دادن به جشنواره و بالا بردن سطح کیفی آن بوده است تا تئاتر کشورمان رونق بیشتری پیدا کند.

سرپرست گروه تئاتر عروسکی «آران» با ابراز تاسف از تعدد جشنواره های هنری در ایران در عین حال خاطرنشان کرد: با وجود همه اینها بارها گفته‌ام بودن جشنواره تئاتر فجر بهتر از نبودنش است زیرا این جشنواره توانسته بستری را برای نشان دادن هویت تئاتر کشورمان فراهم کند، اما از طرفی همانند دیگرجشنواره‌هاکم و کاستی‌هایی هم دارد.

او درباره مزایای بخش مرور جشنواره گفت : بخش مرور به دبیر کمک می‌کند تا او فقط در یک مسیرکوتاه حرکت نکند بلکه در این جشنوارهمسیر چند ساله تئاتر را به مخاطبانش نشان دهد.

غریب پور افزود: در واقع اجرای آثار نمایشی در بخش مرور این فرصت را به مخاطبان می‌دهد تا آثار ماندگار تئاترکشورمان را ببینند واین اتفاق خود به عنوان رویدادی بزرگ و مهم در روند جشنواره به حساب می‌آید.

کارگردان اپرای عروسکی "مکبث" در پایان در ارزیابی بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: متاسفانه به دلیل درگیری‌ام برای اجرای نمایش در جشنواره، معمولا کمتر فرصت کرده‌ام تا به دیدن آثار این بخش از جشنواره بروم اما می‌دانم که  همه تلاش‌ها از سوی جشنواره برای انتخاب بهترین آثار صورت می‌گیرد تانمایش‌های خوبی  انتخاب شوند و روی صحنه تئاتر بروند.

اخلال در حریم شخصی موضوعی برای یک نمایش

نمایش "حریم شخصی" با موضوع اخلال در حریم شخصی رهگذران توسط جار زن‌های خیابانی در بخش شورایی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، نمایش "حریم شخصی" به نویسندگی و کارگردانی سید جمال میر جعفریوبه عنوان کاری از گروه "شورایی میر" در بخش شورایی جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌شود.

بازیگران این نمایش مجید امینی، محمد نادر پور، تبسم مزینانی،اندیشه جعفری و محمد شاه محمدی هستند.

سید جمال میر جعفری کارگردان نمایش «حریم شخصی» در گفتگو با روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: اجراهای شورایی کاری دوسویه است و تماشاگران نیز در اینگونه نمایش‌ها مشارکت دارند و بازیگران به کمک تماشاگران نمایش را اجرا می‌کنند.

وی افزود: از آنجا که نمایش‌های خیابانی و محیطی به مشکلات و معضلات اجتماعی قابل لمس افراد در اجتماع می‌پردازند، یکی از دغدغه‌های ذهنی من نیز این مساله بود و در نمایش "حریم شخصی" به این مقوله پرداختیم.

این کارگردان درباره شیوه اجرایی خود توضیح داد:نمایش ما درمورد جارزن‌های ترمینال و راننده‌هایی است که در سطح شهر گاهی برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کنند و بدون اینکه شخصی احتیاج به ماشین داشته باشد ،پشت هم با پرسش‌های مکرر وارد حریم خصوصی شهروندان می‌شوند.

میرجعفری افزود: دوست داشتم اجرای این نمایش در یکی از ترمینال‌های در سطح شهر صورت گیرد که متاسفانه این امر محقق نشد و در جایی دیگر اجرا می‌کنیم.

کارگردان نمایش "حریم شخصی" اضافه کرد:کسانی که در تئاتر شورایی کار می‌کنند و به نوعی با این مساله درگیر هستند، به هیچ عنوان دغدغه شرکت در جشنواره‌ها را ندارند اما امیدوارم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر به خوبی برگزار شود و اجراها در بخش تئاتر خیابانی ،محیطی و شورایی اجراها با مشارکت خوب تماشاگران انجام شود.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری سعید اسدی طی روزهای 1 الی 12 بهمن ماه در تهران برگزار می‌شود.