سرویس تئاتر هنرآنلاین: ابراهیم حسینی مدیر مسابقه و نمایشگاه پوستر و هویت بصری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ارائه توضیحاتی در مورد این بخش از جشنواره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: مسابقه پوستر جشنواره تئاتر فجر، هشتمین دوره برگزاری خود را پشت سر می‌گذارد؛ این بخش با دور اندیشی مدیران برای بهبود شرایط آینده تئاتر که نیاز به تبلیغات دارند شکل گرفته است. همچنین این رویداد محلی برای حضور و معرفی نسل جدید طراحان است.

او ادامه داد: در حال حاضر پوستر تئاتر به لحاظ فرهنگی شکل درستی دارد؛ اما بزرگترین مساله اینست که آنها محلی برای نصب ندارد. این وظیفه مسابقه یا مرکز هنرهای نمایشی نیست و مسئولیت آن به نهادهای دیگری باز می‌گردد. زمانی شکل‌گیری اتفاق‌هایی مانند مسابقه ارزشمند خواهد بود که محلی برای عرضه هم وجود داشته باشد.

حسینی اظهار کرد: اکنون فضای مجازی محلی برای ارائه پوسترهای نمایش‌اند، اگر آنها نبودند فضای ارتباطی‌مان با مخاطبان تئاتر را از دست می‌دادیم. محل نصب پوسترهای تئاتر ما در سطح شهر تهران، عموما به کافه‌های چهارراه ولیعصر تا میدان انقلاب محدود می‌شوند.

مدیر مسابقه بخش پوستر جشنواره سی و پنجم عنوان کرد: تبلیغات شهری به دو بخش درون شهری و بیرون شهری تقسیم می‌شوند؛ در این میان محل‌های چون بیلبورد و مترو بسیار مهم هستند؛ این در حالی‌ست که ما در مترو تئاترشهر هم محلی برای نصب مستمر پوستر و عکس تئاتر نداریم.

او افزود: امسال 100 شرکت‌کننده در بخش مسابقه پوستر داشتیم که افزایش 40 درصدی داشته است، این مساله نشان از شناخت هنرمندان از بخش مسابقه و افزایش اجراهاست. آثار ارسال شده نیز به لحاظ هنری از جایگاه بهتری برخوردارند.

این طراح پوستر خاطرنشان کرد: امسال بخشی با عنوان هویت بصری و سازمانی گروه‌های نمایش داریم که برای دومین سال پیاپی در حال برگزاری است. این بخش برای گروه‌های نمایشی از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا در اکثر موارد اقلام تبلیغاتی یکپارچه‌ای برای دیده شدن در جامعه ندارند. بر این اساس از سرپرست گروه‌ها دعوت می‌کنم خروجی این بخش از جشنواره را ببینند تا بتوانند هویت سازمانی درستی برای گروه‌ و تبلیغات آثارشان ایجاد کنند.

او تاکید کرد: بنابراین باید به کتاب‌های منتشر شده از سوی جشنواره توجه و هنرمندان را شناسایی کنند. در بیشتر موارد کتاب‌ها دیده نمی‌شوند و همه چیز در دایره‌ای بسته باقی می‌ماند. آنها با دیدن این کارها  می‌توانند با مدیران هنری و گرافیست‌هایی که هنر نمایش را می‌شناسند، وارد گفت‌وگو شوند. بارها شنیده‌ام که خود گروه‌ها تمایلی به این موضوع نشان نمی‌دهند.

حسینی تاکید کرد: هزینه کردن برای چنین کارهایی به نفع گروه‌های نمایشی است و هزینه‌های‌شان را به آنها بازمی‌گرداند زیرا باعث دیده شدن بهتر آثارشان می‌شود. بارها شاهد آن بوده‌ایم نمایش‌هایی که روابط عمومی و تبلیغات خوبی دارند موفق‌تر عمل کرده‌اند.

او بیان کرد: گروه‌ها باید طراح ثابت داشته باشند که با دورنما و مانیفست آنها آشنا باشد، این کار به آنها کمک و از هزینه‌های‌شان می‌کاهد زیرا قرار نیست همه چیز از اول طراحی شود چون یک طرح اصلی شکل می‌گیرد و طراحی‌های بعدی بر اساس آن شکل می‌گیرد.

دبیر هویت بصری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سئوال که ایجاد گالری ثابت برای ارائه آثار تا چه اندازه ضروری به نظر می‌رسد مطرح کرد: مدیران پیگیر ایجاد موزه تئاتر هستند اما با توجه به این حجم از عکس، فارغ التحصیلان و گرایشی که به بخش فرهنگ وجود دارد نیاز مبرمی به ایجاد چنینی محل ثابتی احساس می‌شود. اگر چنین نمایشگاهی داشته باشیم هیچ‌گاه خالی نمی‌ماند. اسناد و عکس‌های بسیاری داریم که قابلیت ارائه دارند. این در حالی‌ست که برای گرفتن نمایشگاه جشنواره تئاتر فجر هم باید از شش ماه قبل اعلام کنیم.

او عنوان کرد: این موضوع بکری است؛ بسیاری از پوسترهای قدیم تئاتر در آرشیوها مانده است و باید گالری دائمی برای اسناد تصویری تئاتر داشته باشیم.

گفتنی است؛ نمایشگاه پوسترهای بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر همزمان با برپایی این رویداد نمایشی در خانه هنرمندان ایران برپا می‌شود.