سرویس استان‌های هنرآنلاین: احسان جانمی کارگردان نمایش "پنهان‌خانه پنج در" کاری از گروه تئاتر کاوش که به عنوان یکی از نمایندگان استان اصفهان به همایش آثار برگزیده جشنواره‌های تئاتر استان‌ها راه پیدا کرده است، در رابطه با این اثر نمایشی به خبرنگار هنرآنلاین گفت: همان گونه که در اکثر نمایشنامه‌های حسین کیانی هویت ملی و ایرانی عنصر مهمی را  تشکیل می‌دهد، در این متن نیز به این مسئله پرداخته می‌شود که چگونه انسان می‌تواند با هویت فردی خودش به هویت ملی و ایرانی‌اش برسد و چطور می‌تواند در جامعه‌ای که آزاداندیشی جرم محسوب می‌شود برای آزاداندیش بودن مبارزه کند.

او در توضیح موضوع این اثر نمایشی ادامه داد: "پنهان خانه پنج در" سرگذشت زنانی را روایت می‌کند که خواستار یادگیری علم و دانایی هستند اما در دوره‌ای که سواد‌آموزی برای زنان جرم محسوب می‌شود و هم‌سنگ جنایت است، این کار را برای‌آن‌ها غیرممکن می‌کند.

این هنرمند در اظهارنظری درخصوص برگزاری این همایش، بیان کرد: در مجموع همین که کارگردان‌ها می‌توانند درباره کارهای‌شان صحبت کنند و همچنین آثار دیگر استان‌ها را نیز همراه با کارگردان‌های آنها ببینند، به نظرم بهتر از گذشته است اما بهتر بود شرایط به شکلی می‌شد که همه کارگردان‌ها می‌توانستند از برنامه‌هایی مانند ورک‌شاپ‌ها که در همایش تدارک دیده شده استفاده کنند.

جانمی ادامه داد: همچنین شفافیت در داوری مهم‌ترین نکته مثبت شیوه جدید انتخاب آثار برای حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است؛ اگرچه بهترین حالت برای داوری در تئاتر اجرای زنده آثار است اما با توجه به امکانات و شرایط موجود، این شکلِ داوری بهتر از آن است که در یک اطاق دربسته فیلم کارها مورد ارزیابی و داوری قرار بگیرد.

این کارگردان تئاتر خاطر نشان کرد: به نظر من شرایط ایده‌آل این بود که داوران مشترک می‌توانستند در طول سال با سفر به استان‌ها، نمایش‌ها را به صورت زنده و روی صحنه ببینند. از نظر من قضاوت در مورد یک نمایش با دیدن فیلم اجرا کار آسانی نیست و نمی‌توانم این مسئله را هضم کنم. اما همانطور که گفتم خوشبختانه برخلاف سال قبل که داوری فیلم‌های ارسالی بدون حضور کارگردان صورت می‌گرفت، امسال ما هم حضور داریم و می‌توانیم واکنش داورها را ببینیم و توضیح بدهیم.

جانمی در خصوص برگزاری کارگاه‌هایی با عنوان بازاریابی تئاتر و مدیریت فرهنگی نیز بیان کرد: قطعاً من هم با ماهیت این کار موافقم و اعتقاد دارم بحث مدیریت، از بزرگ‌ترین مسائل تئاتر کشور است. همیشه در تئاتر کشور با مشکل اقتصاد و سیاست‌گذاری و... روبه‌رو بوده‌ایم. در زمینه تاکتیک و علم تئاتر ما کارگردانان تحصیل‌کرده کم نداریم و مشکل اصلی اقتصاد و توان بهره‌وری تئاتر کشور است. برگزاری این نوع کارگاه‌ها می‌تواند نتایج خوبی به دنبال داشته باشد.

این هنرمند در خصوص طرح "همواره تئاتر" نیز گفت: با اینکه من سابقه ذهنی خوبی هم از این اتفاقات ندارم، اما امیدوارم چنین طرح‌هایی محقق شود. سال‌های قبل متأسفانه حتی از آثار برگزیده هم واقعاً حمایت نمی‌شد و ما هم به این وعده‌ها بدبین شده‌ایم. انجمن‌ها در شهرستان نه‌ تنها از لحاظ مالی بلکه از نظر معنوی کمکی به گروه‌ها نمی‌کنند و بودجه آن‌چنانی هم ندارند. فکر می‌کنم بهتر است مرکز هنرهای نمایشی مستقیم وارد عمل شود و به امور رسیدگی کند.