سرویس تئاتر هنرآنلاین: نشست نهایی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور سعید اسدی دبیر و پیمان شریعتی دبیر اجرایی و فهیمه پناه‌آذر مدیر روابط عمومی این دوره از جشنواره صبح یکشنبه 26 دی‌ماه در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد. در آغاز این مراسم سعید اسدی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته این دوره از جشنواره و بخش‌های ارائه شده مانند نمایشنامه‌خوانی، پژوهش و فجر استانی، آمار مفصلی از این دوره را بیان کرد و گفت: 130 نمایش در این رویداد هنری حضور دارند که از میان آنها 111 اثر ایرانی و 19 اثر در بخش بین‌الملل هستند.

او ادامه داد: از میان نمایش‌های ایرانی 72 اثر صحنه‌ای، 32 نمایش محیطی‌اند که 62 نمایش به استان تهران و 49 نمایش به سایر استان‌های کشور اختصاص دارند.

اسدی اظهار کرد: نکات قابل توجه این نمایش‌ها آن‌ است که 120 کارگردان با میانگین سنی 36 سال هستند که نشان از جوان بودن فعالان این حوزه دارد. همچنین بانوان سهم قابل توجهی را در میان کارگردانان و نویسندگان به خود اختصاص داده‌اند که حضور آنها در نمایش‌های میدانی بیشتر است.

او افزود: در میان این آثار تنها 8 متن غیر ایرانی وجود دارد و باقی متون ایرانی هستند. از سوی دیگر خراسان رضوی با 7 نمایش بیشترین سهم را از میان استان‌های کشور به خود تخصیص داده است.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر همچنین با بیان مطالبی در رابطه با آثار و مهمانان بین‌الملل این دوره از جشنواره عنوان کرد: در حوزه بین‌الملل رویکرد ما معرفی تکنولوژی‌ها و شیوه‌های نوین اجرایی است تا بتوانیم به این طریق با بخشی از رویدادهای مهم تئاتر جهان که امکان دیده شدن آن را کمتر داریم آشنا شویم. هدف دیگر ما معرفی تئاتر ایران به بازارهای جهانی است و این امکان به واسطه دعوت از میهمانان و نمایندگان بازارهای جهانی در این جشنواره شکل گرفته است. اتفاقی که به بهترین شکل و با حضور افراد بسیاری محقق خواهد شد.

اسدی بیان کرد: تماشاخانه‌های خصوصی نیز در این دوره به شکل گسترده‌تری با بخش "به علاوه فجر" در کنار ما حضور خواهند داشت و امکان مشارکت بیشتری را فراهم می‌آورند. بر این اساس 10 تماشاخانه با 11 سالن برنامه کاملی را برای اجرای 57 گروه نمایشی ایجاد کرده‌اند. ویژگی این بخش حضور 5 نمایش از استان‌های کشور، برگزاری 7 کارگاه آموزشی توسط استاد داریوش مودبیان در حوزه تئاتر کاربردی در خانه موزه استاد انتظامی، 2 پنل تخصصی در تماشاخانه سه نقطه و نمایشنامه‌خوانی در تماشاخانه استاد مشایخی است.

این مقام مسئول همچنین با ارائه توضیحاتی در رابطه با مضمون جشنواره سی و پنجم خاطرنشان کرد: در این دوره علاوه بر کیفیت، محور موضوعی آثار نیز برای ما از اهمیت خاصی برخوردار بود و رویکردهای فرهنگی را مد نظر داشتیم. بنابراین در این دوره شاهد اجرای 7 نمایش مذهبی، 5 نمایش در حوزه مقاومت، 6 نمایش آئینی سنتی، 10 اثر با مفهوم سبک زندگی، 1 نمایش با حضور کودکان کار، 2 اثر بهزیستی و... در جشنواره سی و پنجم حضور دارند.

او بیان کرد: در بخش عکس نیز از میان 1025 اثر رسیده 72 عکس برای حضور در نمایشگاه و انتشار در کتاب عکس جشنواره انتخاب شدند. همچنین 72 اثر نیز در بخش پوستر جشنواره حضور خواهند داشت.

اسدی در بخش دیگری از سخنان خود داوران بخش‌های مختلف جشنواره را معرفی و گفت: در بخش مسابقه جوانان محمدامیر یاراحمدی، شهرام زرگر و آرش دادگر داوری آثار را برعهده دارند. رضا حداد، سهراب سلیمی، حسین مسافرآستانه، رضا مهدی‌زاده و نادر برهانی‌مرند داوری بخش مرور و تئودور اسپیتو، ناتاشا ونت وس تنت، کئوم سئوک، فرهاد مهندس‌پور و مسعود دلخواه داوری بخش بین‌الملل را برعهده دارند. همچنین حسین عاطفی، محمدحسین ناصربخت، شهرام کرمی، آزاده گنجه و عقیل تقی‌زاده به عنوان داوران بخش تعاملی و محیطی معرفی شدند.

photo_2017-01-15_15-01-06

در ادامه این مراسم، پیمان شریعتی دبیر اجرایی جشنواره سی و پنجم گفت: 12 بهمن‌ماه اجراهای رسمی جشنواره ادامه خواهد داشت و از آن زمان ورود یوجینو باربا و گروه او به ایران خواهد بود. اطلاعات دقیق اجراها و مستر کلاس‌های این هنرمند به زودی منتشر خواهد شد.

او بیان کرد: در این دوره بیش از 2000 نفر میهمان این رویداد هنری هستند که از استان‌ها و کشورهای مختلف به تهران خواهند آمد. در میان آنها گروه‌های پرجمعیت مانند گروه 40 نفره تئاتر لهستان تا گروه‌های تک نفره حضور خواهند داشت. باید بگویم بخش اجرایی جشنواره یکی از سخت‌ترین بخش‌ها آن است زیرا از حساسیت و پیچیدگی‌های بسیار برخوردار است.

دبیر اجرایی جشنواره سی و پنجم در پاسخ به سئوال خبرنگار هنرآنلاین مبنی بر بودجه در نظر گرفته شده برای این دوره توضیح داد: بودجه امسال به تناسب سال قبل افزایش نداشته است و پیش‌بینی ما 4 میلیارد تومان است. میزان کمک هزینه‌ها اعلام شده و قسط اول آن از امروز به گروه‌های نمایشی داده می‌شود.

او ادامه داد: درست است بخش اعظم کارها از بخش مرور به جشنواره آمده‌اند و تولیدات تازه نداریم، اما حضور گروه‌های اجرایی به مانند تولیدی دوباره است.

شریعتی در رابطه با داشتن اسپانسر نیز به خبرنگار هنرآنلاین گفت: متاسفانه اسپانسری به معنای تزریق پول به جشنواره نداریم تلاش بسیاری داشتیم اما هیچ اتفاقی نیفتاد.

سعید اسدی همچنین در بخش دوم این نشست رسانه‌ای، تنها به تعدادی از سئوال‌های رسانه‌ها پاسخ داد. او در رابطه با انتقادهایی که در مورد آثار پذیرفته شده در بخش مرور جشنواره شده، توضیح داد: انتخاب ما از میان مجموعه درخواست‌هایی بود که به دستمان رسید و در این میان طبیعی است تعدادی حضور داشته باشند و عده‌ای هم نه! جشنواره تئاتر فجر رویدادی دولتی است که از سیاست‌های مشخصی پیروی می‌کند. این جشنواره باید نسل‌های متفاوت را ببیند و رضایت عمومی را ایجاد کند. در واقع با فرمول پیچیده‌ای روبه‌رو است. همه در این جشنواره سهم دارند و وقتی آن را مدیریت می‌کنید باید همه موارد آن را در نظر بگیرید. ما با تئاتر سرو کار داریم نه سینما؛ پس شرایط آن بسیار متفاوت است.

او تاکید کرد: اگر من دبیر جشنواره‌ای کاملا آرتیستیک و خصوصی بودم همه چیز تفاوت می‌کرد. همه رخدادهای جشنواره سی و پنجم طبق قوانین بنیادی فرهنگی است. تئاتر ایران برای جهان پیشنهاد دارد و باید برای آن فرصت‌سازی شود و یکی از آن امکانات جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است. ما هیچ نمایشی را چشم بسته انتخاب نکردیم.

در تکمیل سخنان سعید اسدی، پیمان شریعتی دیبر اجرایی جشنواره نیز بیان کرد: نمایش‌هایی که به صحنه می‌روند همه دارای مجوز از سوی مرکز هنرهای نمایشی هستند و هیچ ممیزی نداشته‌اند. من به شخصه با بسیاری از گروه‌ها برای حضور در بخش مرور تماس گرفتم اما آنها به دلایل بسیاری امکان اجرا و حضور نداشتند.

او در پایان سخنان خود گفت: لیست درخواست نمایش‌های بخش مرور را در اختیار خبرنگاران قرار خواهد داد.

گفتنی است سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر 1 تا 12 بهمن ماه به دبیری دکتر سعید اسدی برگزار می شود.