سرویس تئاتر هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای نخستین "بازار بهاره تئاتر ایران" صبح شنبه 11 دی‌ماه با حضور مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، مهرداد رایانی مخصوص مدیر بخش بین‌الملل مرکز هنرهای نمایشی، مدیران تماشاخانه‌های خصوصی در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد. در آغاز این مراسم، مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی گفت: ظرفیت‌های موجود تئاتر بسیار گسترده و ارزشمند است؛ ظرفیتی که متاسفانه خارج از ایران چندان شناخته شده نیست.

او ادامه داد: ما بیشتر درگیر فضای داخلی هستیم این در حالیست که در عرصه بین‌الملل حرف بسیاری برای گفتن داریم. تئاتر ایران، در منطقه خاورمیانه و آسیا بی‌نظیر است و داشته‌های بسیاری برای عرضه دارد، بنابراین باید حضور پررنگ‌تری در عرصه بین‌الملل داشته باشد.

این مقام مسئول عنوان کرد: باید متناسب با این ظرفیت، برنامه‌ریزی مناسب داشته باشیم و شبکه‌های داخلی مان را فعال کنیم. این رویداد تنها با بهره گرفتن از سیستم دولتی صورت نمی‌گیرد. ما تنها زمینه شکل‌گیری این ارتباط فراهم می‌کنیم تا بتوانیم با کمپانی‌های معتبر دولتی ارتباط درستی را برقرار کنیم. بازار بهاره تئاتر ایران از جمله بسترهایی است که زمینه لازم برای این ارتباطات فرهنگی را فراهم می‌آورد.

مهرداد رایانی مخصوص نیز عنوان کرد: ایجاد وضعیت مطلوب اقتصادی از جمله مسیرهایی است که به ما کمک می کند. بازار بهار تئاتر فرصتی برای معرفی است که باید ایجاد و به روزرسانی شود. این بازار با توجه به توانایی‌های ما پیش‌بینی شده است.

او اظهار کرد: ما چند شو کیس مهم در جهان داریم که در سطوح مختلف برگزار می‌شوند از جمله آنها می‌توان به گرجستان، کره جنوبی، انگلستان، کانادا و... اشاره کنیم. ما هم نخستین بازار بهاره را با توجه به شناخت و تجربیاتی که داریم راه اندازی می‌کنیم که هر سال 19 تا 23 اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد.

رایانی مخصوص توضیح داد: بر این اساس تماشاخانه‌های دولتی، غیردولتی و انجمن‌های هنرهای نمایشی پکیجی 6 تایی از آثارشان را به ما ارائه خواهند داد. آنها فرصت دارند تا طی یک ساعت و نیم چهار نمایش را به شکل غیر زنده و دو نمایش را به شکل زنده معرفی کنند. از میان کلیه آثار، 25 پکیج یعنی 130 نمایش را برای معرفی در بازار انتخاب خواهیم کرد. در مدت برپایی سایر گروه‌ها هم می‌توانند در حاشیه برگزاری بازار، آثار خودشان را به مهمانان و مدیران کمپانی‌ها بدون واسطه معرفی کنند.بدون شک با این شتاب، نام تئاتر ایران در تمام دنیا خواهد پیچید.

مدیر بخش بین‌الملل مرکز هنرهای نمایشی در رابطه با حمایت‌هایی که در این حوزه از سوی دولت صورت خواهد گرفت، بیان کرد: ما پیش بینی‌هایی در این زمینه داشتیم و آفرهایی را ایجاد می‌کنیم اما هزینه‌ای بابت آن پرداخت نخواهیم کرد. ما فرصتی را ایجاد می‌کنیم و بدون شک خود گروه ها می‌توانند با برنامه‌ریزی درست سوبسید‌هایی را به دست آورند.

در بخش دیگری از این نشست، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی خاطرنشان کرد: وضعیت تئاتر ما فراتر از آن چیزی است که تصور می‌کنیم و باید اعتماد به نفس معرفی داشته باشیم. این اتفاق برای سینمای ایران شکل گرفته است اما در تئاتر نه، این مساله به شرایط سخت تولید نمایش هم بازمی‌گردد.

شفیعی خاطرنشان کرد: وظیفه دولت تنها ایجاد بستر است. خود مراودات می‌تواند فرصت ساز باشد.

گفتنی است؛ فراخوان نخستین بازار بهاره تئاتر ایران از سوی مرکز هنرهای نمایشی منتشر شده و گروه‌ها تا 20 دی ماه فرصت ارائه آثار خود را دارند.