سرویس تئاتر هنرآنلاین: همایش پژوهشی شهر، شهروندی و تئاتر صبح سه‌شنبه 7 دی ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر آغاز شد. طبق کنداکتور اعلام شده از سوی دبیرخانه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، قرار بود آئین گشایش این برنامه با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد باشد اما دقایق آخر مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی جایگزین این مقام مسئول شد.

مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی ضمن خیر مقدم به حاضران در این مراسم گفت: متاسفانه امکان حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد در آغاز این مراسم نبود و من به جای او دقایقی در کنار شما خواهم بود.

او بیان کرد: همزمانی همایش پژوهشی شهر، شهروندی با انتشار بیانیه حقوق شهروندی از سوی آقای حسن روحانی رئیس جمهور کشور اتفاق بسیار مبارکی بود و می‌تواند نشانی از اهمیت این موضوع باشد.

مدیر کل هنرهای نمایشی خاطرنشان کرد: بحث شهروندی از مباحث مهم دنیای مدرن است و جامعه تئاتری نیز نیازمند فضای گفت و گوی بیشتری است. با توجه به این مساله اسفندماه نیز سمیناری برای توجه به ظرفیت غیردولتی خواهیم داشت.

این مقام مسئول تاکید کرد: شهروند امروز حقوقی دارد که با ید به آنها آشنایی داشته باشد و تکالیف خود را در این زمینه بداند. شهر تنها مجموعه‌ای از ساختمان نیست که با گسترش آن ارتقا یابد؛ بلکه به فرهنگ آن توجه داشت؛ هنر تئاتر می‌تواند در تامین حقوق شهروندان موثر باشد.

با پایان سخنان مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی، سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به عنوان نخستین سخنران در جایگاه قرار گرفت. او پیش از آغاز سخنرانی خود بیان کرد: پژوهش و نگاه محدود به آن در جامعه هنری ما بسیار احساس می‌شود، اما شرایط پرداخت به آن چندان فراهم نبوده است. در دوره گذشته سمیناری با تکیه بر اهمیت و جایگاه "گروه" برگزار کردیم تا در این زمینه طرح مساله کنیم و به زوایای مختلف آن بپردازیم. در این دوره ضرورت دیگری ایجاد شد و آن مساله شهروندی و تئاتر بود که در این دوره به آن می پردازیم.

گفتنی است؛ همایش پژوهشی شهر، شهروندی و تئاتر امروز سه‌شنبه 7 دی‌ماه از ساعت 9:30 تا 18 در تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار می‌شود و طبق برنامه اعلام شده، در این همایش مقالات "هنر تئاتر و زایش مفهوم شهروند" دکتر سعید اسدی، "جایگاه تئاتر در ساختار شهری" دکتر قطب‌الدین صادقی، "واکاوی نقطه‌های ضعف و قوت مجموعه‌های متمرکز و غیرمتمرکز نمایشی بر اساس نظریات الگوی توسعه شهری" سام ایزدی، "دلالت اسطورهای شهر در نمایشنامه "کوکوی کبوتران حرم، علیرضا نادری" رامتین شهبازی، "ارتباط شهر، شهروند و معماری بوسیله هنر و فضاهای فرهنگی" مهرداد زواره‌محمدی، "تاثیر کلانشهر بر حیات ذهنی شخصیت‌های نمایشی" علی رویین، "معماری، شهر، حقوق شهرونی و تئاتر" میزگرد دکتر احسان پشت‌مشهدی (رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی راه و شهرسازی) و مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی، "مطالعه بوشهر در نمایشنامه‌های جنوب" جهانشیر یاراحمدی، "بررسی تطبیقی هویت شهر در دو نمونه سینمایی و نمایشی، فیلم "داگویل" و نمایشنامه شهر کوچک ما" شبنم شیرزادی و بهروز محمودی بختیاری، میزگرد "شهر و مسئولیت اجتماعی تئاتر" رضا کیانیان، دکتر سید مجید کمالی (رئیس مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران) و مهندس علیرضا جعفری (مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای شهری) ارائه می‌شوند.