سرویس تجسمی هنرآنلاین: علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که اواخر هفته گذشته با حضور در دبیرخانه نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر  از نزدیک در جریان مراحل انتخاب آثار این رویداد قرار گرفت درباره برگزاری جشنواره‌های مختلف هنری فجر به هنرآنلاین گفت: برای ما در معاونت هنری که چهار جشنواره، تئاتر، موسیقی، تجسمی و مدولباس فجر را برگزار می‌کنیم، خیلی مهم است که این جشنواره‌ها بتوانند نقشی تعیین‌کننده در عرصه هنر داشته باشند. تلاش ما این است که به جای این که یک مجموعه فعالیت‌هایی معمولی و مقطعی انجام گیرد، جشنواره‌ها با وظایفی مشخص برگزار شوند. خط دادن و جهت‌دهی، پیدا کردن آثار فاخر و ایجاد زمینه تشویقی که افراد با زمینه‌های کاری مختلف وارد عرصه شوند؛ از جمله اهدافی است که ما در برپایی جشنواره‌های فجر به دنبال آن هستیم که خوشبختانه جشنواره‌ها، دارند به آن نقطه نزدیک می‌شوند.

معاون هنری وزیر ارشادتصریح کرد: جشنواره‌هایی می‌توانند تاثیرگذار باشند که به یک برند تبدیل شوند. حضور بزرگان رشته‌های مختلف هنری در جشنواره‌های هنری فجر که هر کدام‌شان جزو سرامدان رشته‌های هنری خود هستند، نشان می‌دهد که داریم به آن اعتباری که جشنواره‌ها باید داشته‌ باشند، دست پیدا می‌کنیم و امیدوارم که این روند ادامه پیدا کند و در ادامه شاهد روندی باشیم که اتفاق‌های بهتر از این در آن رخ بدهد.

علی مرادخانی درباره برگزاری نهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: خوشبختانه امسال با رویکردهایی که در جشنواره تجسمی فجر داریم، یک اتفاق خوشایند در حال شکلگیری‌ است و آن هم ارتقای کیفیت برگزاری جشنواره است.

مرادخانی با اشاره به کمبود فضای نمایشگاهی برای نمایش آثار جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: معمولا می‌گویند هر تعادلی یک عدم تعادل دارد. ما در واقع در علم روانشناسی هم با این مسئله مواجه هستیم که شما هر تعادلی را به وجود بیاورید خود یک عدم تعادلی را ایجاد می‌کند و این عدم تعادل خود یک تعادل جدید و این روند همین‌گونه به صورت مسلسل‌وار ادامه پیدا می‌کند. این یک اتفاق بیولوژیک است که در حوزه تجسمی هم دارد اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: یک زمان هنرهای تجسمی در یک شرایط و محیط کوچک‌تری شکل می‌گرفت اما امروز حیات متفاوت‌تری را تجربه می‌کند و به همین دلیل می‌بینیم با این وضعیت، فضا و وضعیت نیروی انسانی و آثاری که تولید می‌شود، مکانی برای نمایش آثار وجود ندارد. ما در چند سال اخیر سعی کردیم کسانی که متقاضی ایجاد گالری بودند را تشویق کنیم، روند مجوز گرفتن تاسیس فضاهای نمایشگاهی را تسریع کنیم و موانع را محدود کنیم؛خوشبختانه خیلی از افرادی که سال‌ها منتظر مجوز گالری بودند در حال حاضر مشغول کار هستند.

معاون هنری وزیر ارشاد گفت: اما این مسئله برای موضوع خاصی چون هنرهای تجسمی کافی نیست و خود ما باید کارهایی در این مسیر انجام دهیم. ما در حال حاضر همه تلاش‌مان را می‌کنیم کنار فضاهای موجود خودمان بتوانیم یک افزایش فضا داشته باشیم.

مرادخانی که در دبیرخانه جشنواره تجسمی فجر با حضور در  جمع هیات داوران این رویداد از  نزدیک در  جریان انتخاب آثار  قرار گرفت، گفت: داوران هم امروز اشاره کردند که به دلیل کمبود فضای نمایش مجبورند بسیاری از آثار ارسال شده را با وسواس بیشتر حذف کنند؛ چرا که ما مکان نمایشگاهی نداریم. بر همین اساس ما امیدواریم بتوانیم همین امسال هم به بخشی از این فضا اضافه کنیم و تذکر امروز  داوران از این منظر خوب بود که بدانیم هنوز زمان داریم برای این که کاری انجام دهیم تا برای سال‌های آتی یک موضوع جامع و مشخص داشته باشیم و در واقع یک پروژه اساسی را دنبال کنیم.