سرویس استان‌های هنرآنلاین: امین فرحی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان شمالی با اشاره به چگونگی وضعیت تئاتر در این استان، خاطرنشان کرد: استان خراسان شمالی را به نام گنجینه سرزمین فرهنگ‌‌‌ها می‌شناسند یکی از دلایل آن هم این است  که تنوع قومیت‌ها در این استان بسیار زیاد است و همین موضوع بستر بسیار مناسبی برای تم‌های نمایشی و پرداختن به موضوعات آیینی و سنتی فولکلور منطقه فراهم کرده است؛ از دیرباز نیز گروه‌هایی وجود داشته‌اند که در این حوزه فعالیت می‌کرده‌اند و آداب و سنن اقوام مختلف را دست‌مایه آثار نمایشی خود قرار داده‌اند.

او در ادامه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در حال حاضر نیز گروه‌های تئاتری در استان خراسان شمالی فعالیت می‌کنند که از قدمت بسیار بالایی در حوزه فعالیت تئاتر برخوردارند و به نوعی شناسنامه تئاتر استان هستند و به مرور افراد تازه نفس و تحصیل کرده به بدنه تئاتر استان اضافه شدند و خوشبختانه همواره مخاطبان و علاقمندان به تئاتر در این استان حضوری چشم‌گیر داشته‌اند و از این بابت هیچ مشکلی نداریم.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان شمالی افزود: اخیرا نیز استان صاحب یک پلاتوی تخصصی تئاتر شده که تنها فضای داخلی پلاتو حدود 400 متر است و این اتفاق بسیار مبارکی است که به برکت تئاتر رضوی کلنگ تاسیس آن زده شد و در حال  حاضر در اختیار انجمن هنرهای نمایشی است و مورد استفاده گروه‌های مختلف تئاتری  قرار می‌گیرد.

این فعال تئاتری تصریح کرد: جشنواره تئاتر رضوی  در واقع برای استان ما یک برند است و خراسان شمالی را به یک پایگاه تئاتر دینی در  کشور تبدیل کرده است؛ به طور مثال در سال  گذشته یک همایش گفتمان تئاتر دینی برگزار شد که در پی آن کتابی هم با دبیری نصرالله قادری و با حضور اساتید و صاحب‌نظران این حوزه به زیور طبع آراسته شد؛ به این ترتیب این جشنواره باعث شده تا چرخه تئاتر در استان بیشتر بچرخد و تئاتر پررونق‌تر شود.

او به استقبال خوب مخاطبان از آثار تئاتری در این استان اشاره کرد و افزود: جشنواره سالانه تئاتر کودک و نوجوان را چندین دوره است که در یکی از شهرستان‌های استان خراسان شمالی برگزار می‌کنیم که استقبال از این جشنواره نیز بسیار چشم‌گیر بوده است و این‌گونه نبوده که همه اتفاقات تئاتری در مرکز استان رخ دهد بلکه  شهرستان‌های تابعه هم به یک میزان مورد توجه  قرار می‌گیرند.

فرحی در خصوص بحث آموزش تئاتر در استان نیز ادامه داد: طی یکی دو سال اخیر از اساتید بسیار برجسته و به نامی همچون قطب‌الدین صادقی، محمودرضا رحیمی، حمیدرضا نعیمی و... دعوت کردیم تا در برگزاری کلاس‌های آموزشی در عرصه‌های مختلف تئاتر با ما همکاری کنند و به جرات می‌توانم بگویم از زمان برگزاری این کلاس‌های آموزشی به وضوح نتیجه آن را در جشنواره تئاتر استانی مشاهده کردیم که گروه‌ها تا چه اندازه انگیزه حضور در این جشنواره‌ها را پیدا کردند.

این فعال تئاتری وضعیت تبلیغات و اطلاع‌رسانی در حوزه تئاتر این استان را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: یک سری اسپانسرهای فرهنگی در این استان حضور دارند که گروه‌های  تئاتری را به اشکال مختلف به ویژه در بخش تبلیغات مورد حمایت قرار می‌دهند؛ علاوه بر این سازمان فرهنگی هنری شهرداری هم در بخش تبلیغات شهری با گروه‌های تئاتری همکاری بسیار خوبی دارد.

فرحی در ادامه در خصوص چگونگی وضعیت پژوهش در حوزه تئاتر در این استان نیز گفت: متاسفانه در رابطه با پژوهش تئاتر در استان خراسان شمالی اتفاق درخوری رخ نداده اگرچه پژوهش‌های پراکنده‌ای در رابطه با آیین‌های نمایشی استان صورت گرفته اما با توجه به تعدد اقوام و آیین‌های متنوع، بسیار اندک است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان شمالی در خصوص تعداد گروه‌های ثبت شده تئاتری در این استان نیز گفت: یازده گروه ثبت شده نمایشی در استان خراسان شمالی وجود دارد اما تعداد گروه‌های متقاضی که پرونده‌شان دارای یک سری نواقص بوده بیشتر هستند که در صورت بر طرف شدن این نواقص این آمار قطعا خیلی بیشتر خواهد بود.