خبرگزاری هنرآنلاین: دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان با حضور رئیس سازمان جهانی مایم مارکو استوجانوویچ در زنجان درحال برگزاری است. مارکو استوجانوویچ در گفتگو با خبرنگار هنرآنلاین درمورد هنر پانتومیم گفت: هنر پانتومیم همانند هنرهای دیگر اوج و فرود دارد. با این که این هنر یک زبان انسانی جهانی است اما در ۵۰ سال گذشته در پایین‌ترین سطح خودش بوده است. علت آن این است که همیشه پانتومیم شخص‌محور بوده است و هر زمان که شخصیت و بازیگر محبوبی بوده است طرفدار داشته است. دوره طلایی آن هم در زمان چارلی چاپلین و فیلم صامت بوده است. بسیاری از هنرمندان به دلیل این که پانتومیم به دلیل این که در طول ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته چندان پررنگ نبوده است، آن را رها کردند و به سمت تئاتر خیابانی رفتند تا درآمدی داشته باشند.
وی افزود: درحال حاضر رسانه‌های جدیدی داریم که از آن‌ها می‌توانیم برای گسترش پانتومیم استفاده کنیم.پانتومیم به عنوان یک زبان جهانی ابزاری است که به همه دنیا ارسال می‌شود و امکان احیای آن وجود دارد. احتیاج داریم که هنرمندانان پانتومیم را به صورت قرن ۱۹ نگاه نکنند و به شیوه تازه از طریق رسانه جدید به تولید و گسترش آن بپردازند.
رییس سازمان جهانی مایم در رابطه با آشنایی‌اش با پانتومیم ایران بیان کرد: من هیچ اطلاعی از هنر پانتومیم ایران نداشتم. اکنون امیدوارم همکاریمان ادامه داشته باشد تا کارهای بسیاری انجام دهیم. یکی از وظایف من این است که اجراها را ببینم و دعوت کنم تا نمایش‌های خوب در خارج از کشور و صربستان اجرا شوند. ما دو کشور دوست هستیم. کشور ایران که دارای فرهنگ، داستان‌گویی و سنت‌های غنی است می‌تواند کمک زیادی به پانتومیم جهان کند.
وی ادامه داد: این مهم است که این جشنواره را داشته باشیم و لازم است که دست اندرکاران این نوع جشنواره‌ها بر یک شهر تمرکز نکنند و به شهرهای مختلف بروند و با افراد مختلف کار کنند. همچنین باید زمان مناسب و بودجه مناسب به آن اختصاص دهند تا کیفیت بالاتر برود. خوشبختانه جوانان این کشور علاقه و اشتیاق لازم را دارند که همین اولین قدم است. پس باید قدم‌های بعدی را بردارند.