"گروه رادیو و تلویزیون هنرآنلاین": این روزها شاید کمتر سریالی را در قاب کوچک بتوان در ذهن به یادگار گذاشت. «تلویزیون» طی چند سال اخیر سریال های زیادی را تولید و روانه آنتن کرده است؛ اما انگشت شمار برخی از آثار با اقبال عمومی مواجه شدند." پایتخت" از آن دست سریال های پر مخاطبی است که هر اظهار نظری درباره آن از سوی مسئولین و هنرمندی بازتاب های مختلفی نشان داده که این امر حاکی از آن است که سریال محبوب و اثرگذاری است.

اما چند وقتی است بعد از پخش آخرین فصل،گمانه زنی های زیادی برای تولید فصل جدید آن مطرح شده؛ به طور مثال همین چند روز گذشته مهدی نقویان،رئیس مرکز سیما فیلم در این رابطه می گوید: «با سیروس مقدم برای این پروژه و پروژه‌های دیگر صحبت و مذاکره کرده‌ایم. ما ساخت سریال‌های مربوط به اقوام مختلف را داریم سفارش می‌دهیم. چرا پایتخت را ادامه ندهیم؟

اما واقعا به نظر می رسد بنا بر دلایلی پخش فصل جدید سریال پایتخت حالا ها در تلویزیون شدنی نباشد.این ها صرفا شعار است. هیچ شرطی نگذاشتیم؛ پرونده پایتخت از نظر ما بسته نشده است. سریال‌هایی مثل پایتخت و نون خ را که خارج از تهران ساخته می شود به عنوان الگو داریم در همه جوانب توصیه می‌کنیم. داریم سفارش می‌دهیم که با اقوام مختلف سریال ساخته شود. این موضوع جزو سیاست های ماست. چرا پایتخت را ادامه ندهیم؟»

قبل تر هم مهدی فرجی از مدیران سابقه شبکه یک سیما طی گفت و گویی اظهار کرده بود: «من فکر می‌کنم حتماً فصل هفتم در کار است و ان‌شاءالله اتفاق می‌افتد. منتها به جای اینکه افراد بروند در رسانه‌ها راجع به هم گفت‌وگو کنند، چقدر خوب است بنشینند در کنار هم گفت‌وگو کنند. همان نکته‌ای که اشاره کردم تعامل و گفت‌وگو باید اتفاق بیفتد. وقتی برندی تولید می‌شود آن‌قدر ارزش دارد که بگوییم رئیس شبکه با رئیس سیمافیلم عواملش را فرا بخوانند و جلسه بگذارند تا مشکلات و موانع برطرف شود.

طولی نکشید که بعد از صحبت‌های مهدی فرجی،محسن تنابنده طراح و بازیگر سریال «پایتخت» در واکنش این خبر در فضای مجازی نوشت: «بله درسته، پایتختی که آقایون می‌خواهند تحت هیچ شرایطی ساخته نخواهد شد. «پایتخت» از مردم و برای مردم است».

 

542903

 

لزوم پخش فصل جدید با تغییر رویه

حالا باید گفت که ممکن است این عدم پخش سریال،هم برای عوامل سریال و خود تلویزیون به مصلحت باشد، از طرفی با توجه به اینکه طراح و بازیگر اصلی این سریال و اثرگذارترین بازیگر آن محسن تنابنده طی چند وقت گذشته حواشی در فضای مجازی به دنبال داشته شاید کار خودش را برای بازگشت به تلویزیون سخت کرده است. از سوی دیگر اظهار پشیمانی مهران احمدی یکی از بازیگران دیگر هم مزید بر علت است؛ مهران احمدی در این‌باره گفت: «بزرگ‌ترین پشمانی زندگی خودم و زندگی حرفه‌ای ام حضور در پایتخت۶ در نقش بهبود است. من اشتباه کردم و هیچ کاری از دستم برنمی‌آید. همه چیز به خاطر ۳ ساعت صحبت با محسن تنابنده بود. نباید می‌پذیرفتم. اجازه دهید نگویم...»

شاید مهمترین دلیل عدم پخش نشدن این سریال عدم حضور مرحوم خشایار الوند در کار است. پایتخت یک سرمایه اصلی و برند اصلی برای تلویزیون به شمار می رود. بدون شک تدوام این سریال به منفعت مردم و رسانه ملی خواهد بود. اما به شرطی که مثل چند فصل ابتدایی سریال؛حرف های جدیدی برای گفتن داشته باشد و واقعا معایب در فصل آخر کمتر لحاظ شود.