گروه رادیو و تلویزیون "هنرآنلاین": می گوید؛بعد از تولید برنامه و برنامه سازی در حوزه دفاع مقدس, برنامه ایرانگرد, دشوار ترین و در عین حال با کیفیت ترین برنامه رسانه ملی بوده است. چرا که در سخت ترین شرایط, کیفیت بالای خود را حفظ کرد. این بخش هایی از اظهارات یک مستند سازی است که به گواه اهل فن و صاحب نظران و مخاطبین توانسته روایت های دلنشین و در عین حال با رعایت چارچوب و استانداردهای لازم, همچون «ایرانگرد» را روانه آنتن صداوسیما کند.«جواد قارایی» مستند ساز جوان  ولی به قول خودش خسته در یکی از روزهای گرم تابستان،مهمان خبرگزاری «هنرآنلاین» شد.

می توان گفت که خوش رویی،یکی از ویژگی های جدانشدنی این هنرمند جوان است؛ برنامه سازی که سختی زیاد دیده،اما هرگز لبخند از روی لبش پاک نمی شود! بعد از خوش و بش هایی که با او انجام می شود؛مستقیم و در عین حال با صراحت می رود سراغ اصل مطلب و می گوید: اگر در برخی مسئولان و برزگسالان امروز مشکلاتی وجود دارد، به خاطر عدم شناخت ایران و هویت ملی در کودکی و نوجوانی است. این عدم شناخت ریشه در کودکی و آموزش و پرورش دارد که نتیجه آن این می شود که همین افراد طی سالهای آینده بعد از مسئولیت بر عهده گرفتن نمی توانند تصمیمات گاه درستی برای این سرزمین بگیرند.

جواد قارایی - ایرانگرد

«ایرانگرد کوچک» می فهماند که  مرغ همسایه غاز نیست!

«ایرانگرد کوچک» یکی از طرح هایم بوده وهست تا بتوانم هویت تاریخی و ملی این سرزمین را برای آیندگان به تصویر بکشم. تولید «ایرانگرد کوچک» به این خاطر است که بچه ها آگاه شوند  و با خود نگویند که مرغ همسایه غاز است!  چرا که ایمان دارم مرغ ایران جان طاووس است. یکی از مسائلی که همواره وجود دارد این است که جوان و نوجوان امروزمان دائم فکر مهاجرت  را در ذهن می پروانند؛ اما وقتی از زیبایی و عظمت تاریخ و فرهنگ و ملت و اقلیم و زندگی شهدای کشورشان مطلع باشند؛هیچ وقت به فکر مهاجرت نخواهند بود. بلکه میمانند و با دل و جان برای پیشرفت و توسعه کشور تلاش میکند البته اگر مسئولین خود را از جوانان جدا و دور نکنند و درکشان کنند و سخت نگیرند.  

وقتی شبکه کودک و امید سازمان که متولی این حوزه به شمار می رود از این طرح «ایرانگرد کوچک» حمایت نمی کند؛ باید به این نتیجه رسید که در بین برخی مسئولان و سازمان های دیگر نیز دغدغه عشق به ایران و بازنمایی زیبایی های این سرزمین یا کم است یا وجود ندارد! چون کودک و نوجوان , آینده سازان و مدیران آینده کشورند. اینها را از روی دلسوزی و عشق به وطن می گویم.

وی ادامه می دهد: من در هر جایی بودم،این را همیشه گفتم که از صداسیما متشکرم که باعث شد من با افتخار به کشورم خدمت کنم و این فرصت را به بنده داد و البته بنده هم با دل و جان تلاش کردم و در خروجی هم مشخص است که چه عشقی در این مجموعه وجود دارد.  با اینکه همواره یکی از منتقدان رسانه ملی هستم،اما در عین حال همیشه قدردان این رسانه هستم که من را کمک کرد که دغدغه خود را درباره ایران و ایرانی به تصویر بکشم که اندازه ای مردم نسبت به این ماجرا آگاه شوند.ما راجع به ایران،مشاهیر،تاریخ و هویت این سرزمین کم کاری کردیم.من تلویزیون را خانه خودم می دانم،ولی اگر روزی شرایط برای خدمت به کشور مهیا نشود،مجبورم از طریق دیگر به هدفم یعنی خدمت به وطن برسم. هیچ می دانستید که  من چقدر پیام از ایرانیان مقیم خارج از کشور دارم که می گویند؛ ما ایران را با «ایرانگرد» می شناسیم و به خاطر همین میخواهیم دوباره به ایران بازگردیم. یا اینکه جوان هایی پیام داده بودند که به خاطر برنامه شما ما دیگر به فکر مهاجرت از کشور نیستیم! حال من را این موضوعات خوب می کند،در عین حال کسانی حالم را بد می کنند که متوجه نیستند چرا باید «ایرانگرد کوچک» ساخته شود. چرا باید 6 ماه خانه نشین باشم و «ایرانگرد» 6 ساخته نشود و بهترین بهار را از دست دهم؟ برایم عجیب است که یک نفر اینگونه از دل و جان تشنه خدمت به کشور است و در کار خودتخصصی دارد و خداوند هم یاورم بوده اما برخی مسئولان از بنده استفاده نمیکنند!

جواد قارایی - ایرانگرد

برخی برنامه های تولید شده در شبکه خانگی،شایسته مخاطب نیست

قارایی تصریح کرد: آن دسته از افرادی که من را درک نکنند؛ باعث نا خوش احوالی و دلشکستگی بنده هستند. مثل شهید چمران که در خط مقدم خواستار نیرو و مهمات بود؛ اما به او می گفتند؛ حالا تو کار خود را انجام بده، ما برایت می فرستیم!  تا نیرو و مهمات بفرستند یاران از دست رفته اند. من دقیقا این حس را دارم؛ حس آدم هایی که در خط مقدم در حال جنگیدن هستند و باید پشتیبانی شوند ولی هیچ...

طرحی داشتم به نام سفر به سرزمین رویاها برای مقابله با ایران هراسی. اما کسی حمایت نکرد. هرچند به شرافتم قسم میخورم که موفق که در جنگ با ایران هراسی پیروز می شد. اما افسوس.

او درباره اینکه آیا قصدی برای حضور در شبکه خانگی را دارد یا نه. توضیح می دهد:احساس می کنم در برخی از پلتفرم ها،برنامه هایی که تولید می شود در خور و شایسته مخاطب نیست. ایران کشوری تمدن ساز است و در خور شأن ایران و ملت بزرگ ایران گاهی برنامه ساخته نمی شود.تعادل زیبا و جذابست؛ این باید در نگاه مسئولان نهادینه شود. در فضای شبکه های اجتماعی حضور دارم؛ بیشتر اهل عمل هستم تا حرف! دغدغه اول من "ایران" است. کسی که دغدغه اولش مادر بیمارش در خانه است؛ آیا می تواند به خارج از کشور یا داخل کار اقتصادی «بیزنس» انجام دهد؟  نه. نمی تواند،چون تمام تمرکز او بر درمان و مراقبت از مادر بیمارش است. من هم  مادرم؛ "ایران" بوده و دغدغه اصلی ام مراقبت و نگهداری از اوست. من تمام وقت خود را صرف «ایرانگرد» می کنم. هرچند از داخل و خارج از کشور پیشنهادات زیادی داشتم و دارم اما اولویت بنده تا آخر عمر تولید مجموعه جدید ایرانگرد و ایرانگرد کوچک و سفر به سرزمین تروریستها یا همون رویاها برای صدا و سیماست تا هموطنانم در هر کجای ایران و جهان به راحتی بتوانند از این مجموعه ها بهرمند شوند. همچنین کودک و نوجوان و همچنین مردم جهان با برنامه سفر به سرزمین تروریستها یا همان سفر به رزمین رویاها که هدفش مقابله بزرگ با ایران هراسی است.

 

قارایی با اشاره به حضور «عباس موزون» در فرایند تولید «ایرانگرد» خاطر نشان کرد: آقای موزون از دوستان عزیز من هستند و صرفا مسئولیت تحقیق و پژوهش را در «ایرانگرد3» را بر عهده داشتند؛ دوستی  بنده با ایشان به سال های قبل باز می گردد. عباس موزون به جهت پژوهشی بسیار قوی و با ریشه است و بسار متعهد و عاشق. 

وی در پایان می گوید: من تمام برنامه ها را با دغدغه و عشق ساختم؛ دشوار ترین تولید سازمان صداوسیما را جواد قارایی با عوامل خود ساخت.ما از 30 درجه زیر صفر تا 55 درجه بالای صفر کار کردیم و سختی بسیار کشیدیم. اما در راه وطن آسان شد.  در حال حاضر که با شما صحبت می کنم؛ زانوی راستم درد می کند به این دلیل که ربات آن پاره شد و جراحی کردم اما درد همیشه با من است. دستم 2 بار شکسته شده،انگشت و پایم چند با شکست . عوامل «ایرانگرد» هم به همین صورت صدمات زیادی را متحمل شدند و با عشق سختی های زیادی تحمل کردند و سپاسگزارشانم.  ما در یک برنامه، هشتاد کیلومتر پیاده روی کردیم. به غیر از برنامه های جنگی،«ایرانگرد» دشوار ترین تولید برنامه با کیفیت بالا در رسانه ملی محسوب می شود. این را بنده نگفتم.  فیلمسازان بزرگ کشور و مخاطبین فهیم گفتند. ما کارت پستال هایی از «ایران » با مستندهای ایرانگرد ثبت کردیم که هیچ کسی در آن شرایط نتوانست همچنین کارهایی انجام دهد.

جواد قارایی - ایرانگرد

بهترین بهار را طی 10 سال اخیر به دلیل خانه نشینی از دست دادم؛

 

خواست خدا بود و من شاکر پروردگارم. اما من بهترین بهار را طی 10 سال اخیر به دلیل خانه نشینی از دست دادم.این بهار آنقدر بارش ها خوشبختانه زیاد و خوب بوده که جلوه زیبایی از اقلیم کشور بر جای گذاشته که می توانستیم تصاویر زیبایی را به ثبت برسانیم اما از دست رفت. من آدم رفتن نیستم؛بلکه آدم ماندن و خدمت در این مملکت هستم؛ یک بار به یکی از مدیران گفتم که فرصت خدمت به کشور به من داده نشود و بیکار شوم اگر شده با ماشین مسافرکشی می کنم؛ولی مهاجرت نمی کنم چون عاشق ایران و ایرانی هستم.

به نظرم دلزدگی آدم های متعهد و عاشق خدمت به کشور یک نوع خیانت محسوب می شود و امیدوارم مسئولین و مدیران باعث دلزدگی هیچ عاشق به خدمتی نشوند.  قهرمان زندگی من شهید چمران است،رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها راجع به هویت ملی, ارزشهای ایران و ایرانی, میراث فرهنگی و تاریخی و طبیعی ایرلن جان و مقابله با جنگ نرم و مقابله با ایران هراسی فرمایشات متعددی داشتند. اما احساس می کنم گاه ؛دایره خودی و غیرخودی بین برخی مسئولین وجود دارد و من همیشه غیرخودی بودم! دلیلش را هم نفهمیدم. اما خوب میدانم عاشق ایرانم, کارم را بلدم و تاثیرگذاری تولیداتم را در وسعت کلان کشور دیده ام. روزی یکی از مسئولین به بنده گفت شما به اندازه یک وزارتخانه گردشگری برای ایران طی این ۱۵ سال کار کردید. گفتم نه آنقدر اما کمتر هم کار نکردم و دقیقا آثار ایرانگرد را در اقتصاد, اجتماع, فرهنگ, کارآفرینی, اتحاد ملی و هویت ملی و همچنین عشق به وطن در میان ملت بزرگ ایران دیده و چشیده ام.  خدارا شکر.  امیدوارم مسئولین همچون همیشه کمک کنند تا با عشق و انگیزه بیشتری به کشور خدمت کنم.  

اینه م اضافه کنم که یک آرزو دارم آن هم برای مقابله با ایران هراسی طبق فرمایش مقام معظم رهبری است و آن ساخت مجموعه مستند سفر به سرزمین رویاهاست که دو خارخی در آن به ایران سفر می کنند و ایران از دید ایشان روایت و در جهان پخش می شود. و بنده در اینجا به شرافت قسم میخورم که این مجموعه در جنگ با ایران هراسی پیروز و موفق خواهد شد. ان شاء الله.

از خداوند, همسر و فرزند و مادر و پدرم, از سازمان صدا و سیما, از عوامل سخت کوش ایرانگرد و از ملت بزرگ ایران با همه وجود سپاسگزارم.

محمد علی میرزایی