به گزارش "«هنرآنلاین»" ، "اقتباس" کلید واژه ای که برای خیلی از اهالی مطالعه و مخاطبان هنرهای نمایشی،تلویزیون و سینما آشنا به نظر می رسد.به طور اساسی برنامه سازان،فیلمسازان و اهالی مستند استفاده مناسبی از اقتباس دارند و از ظرفیت های آن به خوبی استفاده می کنند.حال این روزها یکی از همین آثار که اقتباس شده از یک کتاب است؛مهمان منازل مردم در رسانه ملی است.«سوران» سریالی که اقتباس شده از «عصرهای کریسکان» نوشته کیانوش گلزارراغب است؛ اقتباسی آزاد اما جزو معدود سریال‌های تاریخی و انقلابی است که از همان ابتدا سراغ بنای محکم و درستی رفته تا غنای داستانی قوی‌ای داشته باشد و فیلمنامه را براساس بحران‌ها و التهابات واقعی دهه ۵۰ پیش برده است.

کریسکان نام منطقه‌ای در کردستان است که راوی کتاب «عصرهای کریسکان» دوران اسارتش را در آنجا گذرانده است.

bazigeran-serial-soran-1

«سوران» تجربه ای متفاوت از تصویربرداری تاریخی

شاید قبل از این بیشتر در سریال‌های جلیل سامان در وقایع انقلاب بهترین مدل از تصویربرداری تاریخی به چشم آمده بود و حالا «سوران» تجربه‌ای متفاوت در این زمینه به ثبت رسانده است.

غیر از تصاویر کلی صحنه، فضاسازی داستان و کارگردانی قصه در تاریخ نزدیک به انقلاب هم برای مخاطب باورپذیر است. فضاسازی‌ای که به دور از کلیشه‌های رایج مامورهای ساواک در سریال‌های ایرانی است که دود سیگار بیرون می‌دهند و می‌خواهند اعتراف بگیرند. ماموران باهوش‌تر و حواس جمع‌تر هستند و مبارز هم هوشمندانه‌تر عمل می‌کند.

یک نکته اصلی که وجود دارد؛ این است که برای تبدیل کتاب به یک درام سینمایی یا سریالی، باید مواردی تغییر کند. گاهی باید در اقتباس برخی موارد را از نو آفرید. برخی ها فکر می‌کنند اگر در اثر اصلی یک نفر از نقطه‌ای به نقطه دیگر حرکت کرد، عیناً باید در اقتباس هم رعایت شود. با توجه به تصورات ذهنی سازنده این اثر مخاطب باید کتاب «عصرهای کریسکان» بخواند؛ هر بخشی از کتاب اتفاقاتی را روایت می‌کند که باید این‌ها را متصل به هم خواند تا پازلی را نسبت به این روایت‌ها درک کرد.

سریال «سوران» که راوی زندگی امیر سعیدزاده ملقب به سعید سردشتی از قهرمانان کُرد است، دومین مجموعه تلویزیونی در رسانه ملی محسوب می‌شود که قصه‌ای از دیار کردستان را روایت می‌کند. از سوی دیگر می‌توان آن را اولین سریالی در نظر گرفت که یک روایت تاریخی از آنچه را که بر مردم کردستان در اوایل انقلاب گذشته است، به تصویر کشیده است.«سوران» همچنین به عنوان اولین اثر اقتباسی مرکز سریال سوره تلاشی دلسوزانه و بدون جهت‌گیری برای به تصویر کشیدن اتفاقاتی است که احزاب مختلف مانند کومله، دموکرات و... در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی بر سر مردم مظلوم کردستان آوردند و همچنان نیز شاهد تجزیه‌طلبی گروه‌های مخالف و ضد انقلاب در این منطقه هستیم.

حال باید گفت که اگرچه سریال «سوران» حق این مردم بزرگوار را با تمام اقداماتی که با مجاهدت انجام دادند، باز هم ادا نمی‌کند، اما این انتظار می رود که هنرمندان با حمایت رسانه ملی بخشی کوچکی از اقدامات مردم شریف کُرد را که همچنان جلوی دشمنان می‌ایستند، به تصویر بکشند.مسئله ای بسیار مهم که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها نسبت بدان تاکید داشتند که اگر روایت نکنید؛روایت می شوید.