"گروه رادیو و تلویزیون هنر آنلاین": توجه به ظرفیت های مختلف ایران با هدف تشویق برای تقویت صنعت گردشگری و رونق بوم گردی اتفاق خوبی است که در ابن موضوع  طی سال های اخیر به شکل جدی در تلویزیون مورد توجه قرار گرفته شده است از سوی دیگر برخی برنامه ها موفق هستند و محبوب می شوند و دسته ای آن طور که باید جای خود را باز نمی کنند. برنامه ای مانند مستند «ایرانگرد» با روایت جواد قارایی در زمره آثار خاص قرار می گیرد که زمینه معرفی جاذبه های گردشگری و نیز آداب و سنت های کشورمان را فراهم کرد.

«بومگرد» نیز دارای چنین شرایطی است که البته نگاه و ساختاری متفاوت نسبت به «ایرانگرد» دارد. این برنامه در قالب مستند مسابقه زمینه ای را فراهم می کند تا چند خانواده با هم رقابت کنند و از دل هیجان شکل گرفته، داشته های هر منطقه معرفی شود که شامل جاذبه های فرهنگی و طبعیی، آئین های بومی، خوراکی ها، نوشیدنی ها، پوشاک و ... است.

عوامل «بومگرد»: دغدغه فرهنگ‌سازی داریم

تاکنون دو فصل از «بومگرد» به کارگردانی تورج کلانتری و امیر منیری روی آنتن شبکه یک رفته است که اختصاص به استان های هرمزگان و گیلان داشتند و فصل جدید در استان سمنان، روستای لاسجرد و شهرستان سنگسر تولید شده است و چهار خانواده بر اساس آیتم‌هایی متناسب با زیست‌بوم منطقه در چند قسمت به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

تورج کلانتری یکی از کارگردان «بومگرد» درباره انگیزه ساخت آن می گوید: «از همان ابتدا که این مجموعه را آغاز کردیم، هدف‌مان این بود که براساس ظرفیت‌های بومی هر استان پیش برویم و صنعت بومگردی را در هر منطقه پررنگ کنیم

وی گفت: نکته اساسی در «بومگردی»، توجه به ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگ آن منطقه است. در هر سه فصل تلاش کردیم که این نوع نگاه را حفظ کنیم. بومگردی که غربی‌ها آن را با عنوان «گردشگری تجربه‌گرا» نام می‌برند، نوعی از گردشگری است که در آن آموزش می‌دهیم چگونه بدون لطمه‌زدن به محیط‌زیست و حفظ هویت و اصالت مردم می‌توان درآمدزایی و جذب توریست داشت.

زیبایی‌های ایران در قاب

آیتم های «بومگرد» بر اساس فرهنگ و نیز ظرفیت های هر منطقه ساخته می شود و شرکت کننده ها با لباس های محلی به رقابت می پردازند. طراحی چالش ها نیز بر اساس سر فصل مخصوص به فرهنگ هر استان است و این اتفاق باعث می شود، مخاطب ضمن مواجهه با آداب و سنت ها، اطلاعاتی شفاهی درباره مناطق مذکور بدست بیاورد و پی به زیبایی های ایران از طریق قاب تلویزیون ببرد. انگار این برنامه پیشنهادی برای علاقمندان به بوم گردی است و با تماشای آن می توانند ترغیب به سفر شوند. ضمن آن که در تلاش است تعریفی جدید از بومگردی ارائه کند؛ کما این که جمال عودسیمین تهیه کننده «بومگرد» می گوید:«بحث بومگردی یک محور و کانون مرکزی دارد و آن هم گردشگری مسئولانه با توجه به ویژگی‌های محیطی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی منطقه مورد نظر است تا به گونه‌ای به منطقه نگاه شود که پتانسیل‌های آن مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در فصل‌های مختلف «بومگرد» این مسئله مورد توجه بوده است. تلاش ما در مستند-مسابقه بومگرد مبنی بر نشان دادن زیبایی‌های منطقه براساس واقعیات بوده است و درواقع کار را به نوعی در حوزه فم تریپ‌ها و توجه به زیبایی‌های ایران پیش برده‌ایم.{ فم تریپ یا سفر آشنایی (متشکل از دو کلمه FAM که کوتاه‌شده کلمه familiarization به معنای «آشنایی و شناخت» و trip به معنای «سفر» است.} »

تلاش برای اصلاح باورهای غلط

مشابه آن چه تهیه کننده بیان می کند در میان صحبت های امیر منیری یکی از کارگردان های «بومگرد» هم هست:«متاسفانه عدم فرهنگ‌سازی صحیح در صنعت گردشگری سبب شده مسافران به صورت ناخواسته فرهنگ و آداب و رسوم مقصدسفرشان را با نگاه‌های سرمایه سالاری و یا بعضاً تحقیر‌گونه از بین ببرند به طوری که حتی در سال‌های اخیر، مردمان آن مناطقی که بیشترین گردشگر را داشته‌اند به دلیل همین نگاه‌ها و تاثیرپذیری از آنها سعی کردند تا حدی از آداب و رسوم خود فاصله بگیرند. بنابراین مستند مسابقه «بومگرد» در این راستا تلاش می‌کند تا ضمن پررنگ کردن این اعتقاد فعالان محیط زیست و برخی گردشگران که می‌گویند به نقطه‌ای که سفر می‌کنید نباید جز ردپا چیز دیگری برجای بگذارید، نگاه مخاطب نسبت به روستا و منطقه‌ای که سفر می‌کند را جهت درست ببخشد. یعنی یادآور شود هر منطقه، خطه و روستا به جهت نوع پوشش، آداب و رسوم و حتی لهجه و گویش، ارزش‌های سنتی و خاص خودش را داراست که نباید آنها را با نوع عملکردها و نگاه‌های خود که البته شاید ناخواسته و یا نشأت گرفته از یکسری باورهای غلط شکل گرفته را در مسیر تغییر قرار دهیم.»

 

درباره حضور بازیگران نظرات متفاوت است؛ برخی مخالفند و برخی موافق. واقعیت این است اگر بازیگران از عهده مسولیت خود برآیند، می توانند توجه طیفی از مخاطبان را به سمت برنامه ها جلب کنند. تلاش سوسن پرور این است که در راستای موفقیت «بومگرد» گام بر دارد و به همین خاطر تعاملش با شرکت کننده ها معقول و توام با احترام است. خودش در مصاحبه ای گفته بود: «این برنامه آن چنان به مجری نیاز نداشت، بلکه بیشتر یک همراه می‌طلبید و من تمام تلاشم را برای یک همراه مناسب بودن در کنار شرکت کننده ها وتیم سازنده به کاربستم ،همچنین بزرگترین کاری که سعی کردم در «بومگرد» رقم بخورد،ایجاد احساس خانواده بودن عوامل و شرکت کننده ها و نیز به دنبال آن شکل گرفتن رفاقت بیشتر بین شرکت کنندگان بخش مسابقه بود و همچنین احساس امنیت دادن به آنها که رها شوند و ترس هایشان از جلوی دوربین قرار گرفتن بریزد و راحت تر و بدون استرس بتوانند برنامه را پیش ببرند.»

مستندمسابقه «بومگرد» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که روزهای زوج ساعت 20 از شبکه یک سیما پخش می‌شود.