به گزارش هنر آنلاین  به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاترشهر، نمایش «مکبث زار» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشتکوهی شامگاه روز جمعه بیست و پنجم فروردین ماه در قالب یک اجرای ویژه میزبان تعدادی از هنرمندان تئاتر، سینما و تلویزیون در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر بود.

ابراهیم پشتکوهی نویسنده و کارگردان نمایش «مکبث زار» پیش از آغاز این اجرای ویژه با قدردانی از تمامی هنرمندان حاضر در تالار اصلی تئاتر شهر، گفت: امشب برای من و گروه اجرایی نمایش، شما هنرمندان گرامی و حتی برای این تالار که سرشار از انرژی و تاریخ و تبار کشور ماست قطعا شب بسیار مهمی است؛ چراکه چراغ آن بعد از مدت ها خاموشی، به واسطه اجرای این نمایش و حضور شما بزرگواران دوباره برافروخته شده است.

وی ادامه داد: تاریخ تئاتر و جریان سیال آن مانند مسابقه دو امدادی است. اکنون این جریان از بزرگان و پیشینیان تئاتر که برخی از آنها در جمع ما حضور دارند به نسل ما رسیده، این جریانی است که از قبل ما ادامه داشته و بعد از ما هم ادامه خواهد داشت و این استارت یک شروع دوباره است. من معتقدم فرهنگ و هنر و به قطع یقین تئاتر هرگز تعطیل نمی شوند.

کارگردان نمایش «مکبث زار» بیان کرد: ما نخستین اجرای این نمایش را با عزیزانی که دوستشان می‌داریم آغاز خواهیم کرد. در قلب ما نوری‌ است که از هنر نمایش تجلی یافته و هیچ کس نمی‌تواند آن را خاموش کند.

 

وقتی تئاتر بهانه یک گردهمایی باشکوه می‌شود

اصغر همت بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون هم که طی سال های گذشته با ابراهیم پشتکوهی همکاری داشته، از تلاش گروه اجرایی نمایش «مکبث زار» برای به صحنه بردن این اثر تشکر کرد.

وی گفت: امشب پس از مدت‌ها با نمایش «مکبث‌زارِ» ابراهیم پشت‌کوهی، دیگر بار گردِ هم آمدیم. به واقع این جمع و گردهمایی عزیز در شرایط دیگری اتفاق نمی‌افتد و تنها تئاتر است که بهانه‌ مبارکِ این گردهمایی است.

این بازیگر با اشاره به سابقه همکاری خود با ابراهیم پشتکوهی توضیح داد: به همراه ابراهیم پشتکوهی درست در اوج گردن‌کشی پاندمی کرونا حاصل مدت ها تمرین را در قالب نمایش«اتللو» به صحنه آوردیم. متاسفانه کرونا اجازه نداد تا از آن اثر تمام و کمال لذت ببریم و سرانجام پس از ۱۰ شب اجرا ناچار به تعطیلی شدیم چراکه این ویروس، چاره‌ای جز پایین آمدن از صحنه برایمان باقی نگذاشت.

همت با اشاره به ویژگی های هنری ابراهیم پشتکوهی در عرصه کارگردانی اظهار کرد: ابراهیم پشتکوهی از همان ابتدا و زمانی که در استان هرمزگان و بندرعباس کار را آغاز کرد، نویدبخشِ ظهور یک جوان خلاق را می داد و خوشبختانه هر چه پیش ‌رفت بر این خلاقیت افزوده شد. من آرزو می‌کنم ابراهیم و ابراهیم‌های تئاتر ما به آنچه استحقاقش را دارند، دست یابند.

وی دربخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: به تازگی از سفری تئاتری بازگشته‌ام و وقتی تئاتر کشور را با آثار دیگر کشورها قیاس می‌کنم، فاصله عجیبی بین این ۲ مشهود می‌شود. اما ما همین پدیده‌ای که در فاصله با تئاتر روز دنیاست، با پوست، گوشت و استخوان خویش زنده نگه داشته‌ایم. اکنون تنها به امید ارتقای محاسن و رفع معایب این حوزه تاثیرگذار فرهنگی، تنها می‌توانم آرزو کنم شرایط مناسب فراهم شود.

این بازیگر پیشکسوت در پایان با امیدواری برای بهبود شرایط تئاتر کشور، تاکید کرد: اطمینان دارم که امشب نیز همچون گذشته نمایش خلاقانه و منحصربه‌فردی از ابراهیم پشت‌کوهی خواهیم دید و در پایان به امید روزهای خوب برای تئاتر کشور با هم به تماشا می‌نشینیم.

ابراهیم پشت‌کوهی نویسنده و کارگردان نمایش «مکبث‌زار»، با بیان شعری از احمد شاملو، اجرای اول نمایش را به همه درگذشتگان و آنانی که اکنون درمیان ما نیستند، تقدیم کرد.

جمشید جهانزاده، ایرج راد، فرزانه نشاط خواه، حسین پرستار، محسن حسینی، ناصر آقایی، رضا فیاضی، افسر اسدی، رامین ناصر نصیر، اتابک نادری، رحمت امینی، ناهید مسلمی، حسین پورکریمی، علی یداللهی، زهرا سعیدی، نسرین نکیسا، محمدمهدی خاتمی، ناصر آویژه، شهرام مسعودی، محمد نادری، شیوا مکی نیان، رضا آشفته، داود حیدری، نوید جهانزاده و ... از جمله هنرمندانی بودند که در اجرای ویژه هنرمندان نمایش «مکبث زار» حضور داشتند.

سید محمدجواد طاهری رئیس مجموعه تئاتر شهر نیز قبل از آغاز اجرای ویژه نمایش «مکبث زار» با حضور در سالن انتظار تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر با تعدادی از هنرمندان دیدار و گفتگو کرد.

نمایش «مکبث زار» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشتکوهی و بازی شهروز دل افکار، گاتا عابدی، محمدهادی عطایی، یاشار نادری، سعید برجعلی، فهیمه موسوی نیارکی، رضا جهانگیری، رضا سلیمی، سحر عبدالملکی، امیر رضایی ساعت ۱۹:۳۰ با مدت زمان ۹۰ دقیقه و قیمت بلیت ۱۵۰ هزار تومان از روز بیست و هفتم فروردین ماه در تالار اصلی تئاتر شهر پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.