گروه تئاتر هنرآنلاین: سیدمحمدجواد طاهری، مدیر مجموعه تئاتر شهر در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره از سرگیری برنامه‌های این مجموعه در سال جدید گفت: طبق برنامه اجراهای این مجموعه پس از شب‌های قدر از ۲۷ فروردین با نمایش‌های «دوازده مرد خشمگین» به کارگردانی ایرج افشاری و «مکبث زار» ابراهیم پشت‌کوهی آغاز خواهد شد.

او در ادامه افزود: همچنین تئاتر شهر از اردیبهشت سال آینده میزبان نمایش‌های محیطی، نمایشنامه‌خوانی و دیگر برنامه‌ها خواهدبود که جزئیات آن از سوی روابط‌عمومی مجموعه اطلاع‌رسانی خواهد شد. امیدواریم سال آتی مجدداً تماشاگران به تئاتر شهر بازگردند و این مجموعه به پویایی گذشته برسد.

مدیر مجموعه تئاتر شهر درباره میزبان افزایش قیمت بلیت نمایش‌ها در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد: افزایش قیمت بلیت‌ در سال آینده به میزانی است که گروه‌های نمایشی دچار ضرر و زیان نشوند. به هر حال افزایش قیمت شامل همه چیز بوده و قطعاً هزینه تولید نمایش‌ها نیز شامل این افزایش است اما سعی می‌کنیم تا جایی که ممکن است از یارانه‌ای که از سوی اداره کل هنرهای نمایشی می‌تواند برای گروه‌ها لحاظ شود، استقاده شود.

او همچنین اضافه کرد: البته این یارانه که به آن اشاره می‌کنم نباید ایجاد توقع آن‌چنانی کند؛ برای مثال طبق برآورد، تئاتر شهر سالیانه نزدیک به بیست میلیارد تومان هزینه دارد. یعنی برای هر صندلی تقریباً باید هشتاد هزار تومان در نظر گرفته شود و اگر سالن اصلی به صورت خصوصی و بدون حمایت‌ها با ظرفیت ۵۷۹ نفر بخواهد میزبان تماشاگران باشد، هزینه‌ای که برای مجموعه دارد نزدیک به ۴۰ میلیون تومان است.

مدیر تئاتر شهر گفت: ما که این هزینه را از گروه‌های نمایشی دریافت نمی‌کنیم و با همان میزانِ تعامل‌شده پیشین همکاری خواهیم داشت و این همان یارانه است. حال، اداره کل هنرهای نمایشی کمک‌هزینه‌هایی بابت حمایت از گروه‌های نمایشی اختصاص می‌دهد و تلاش‌مان بر این است تا سال 1402 کمی هدفمندتر باشد و به نمایش‌های اجراشده در هر سالن‌ با تشخیص اینکه چه میزان هزینه‌بر بوده و نیاز به حمایت دارد، اختصاص داده شود.

طاهری درباره امکان دو اجرایی شدن سالن‌های تئاتر شهر در سال آتی نیز اظهار کرد: ما در تهران با توجه به تعداد بسیار زیاد خروجی دانشگاه‌ها و متقاضیان اجرا دچار محدودیت سالن نمایش هستیم. به نظر من اگر گروه‌ها با هم تعامل و همکاری داشته باشند اشکالی ایجاد نمی‌کند که سالن‌های تئاتر شهر دواجرایی باشند. این تجربه در سالن‌های خصوصی رخ داده و بد نبوده است اما نه با آن حجم از ترافیک. با توجه به موقعیت تئاتر شهر، دست‌کم دو اجرا در سالن‌های چهارسو و قشقایی ممکن است.

او در ادامه افزود: این اتفاق از این رو می‌افتد که اگر برآورد کنیم به هر گروه سی اجرا اختصاص داده شود، در بهترین حالت ممکنِ فروش، باز هم در قیاس با هزینه هر گروه توجیه اقتصادی ندارد. بنابراین اگر دو اجرا داشته باشیم می‌توانیم تا چهل و پنج اجرا برای هر گروه در نظر بگیریم. در این شرایط به نظر من کمی از سقف هزینه تولید نمایش بالاتر می‌رود که تاحدودی توجیه اقتصادی دارد.

طاهری درباره معرفی آثار پذیرفته‌شده‌ فراخوان تئاتر شهر برای اجرا در سال آینده تصریح کرد: تمام تلاش‌مان بر این است تا پایان سال به نتیجه‌گیری نهایی برسیم و در نهایت از پنج یا شش فروردین نتایج اعلام خواهد شد تا از فصل دوم سال آینده میزبان آثار نمایشی که در این فراخوان شرکت کرده‌اند باشیم.

او درباره نتیجه پیگیر‌ی‌ها مبنی بر طرح حریم تئاتر شهر نیز اعلام کرد: پس از پیگیری‌ها و رایزنی‌های مدیران پیشین و کنونی و همچنین وزیر فرهنگ با شهردار محترم و شورای شهر تهران، یک طراحی قابل قبول از سوی سازمان زیباسازی برای تعیین حریم تئاتر شهر انجام و هفته گذشته از آن رونمایی شد. به گفته سخنگوی شورای شهر و پیگیری‌های وزیر  فرهنگ از آقای زاکانی شهردار تهران، اوایل سال آتی این طرح اجرایی خواهد شد.

طاهری درباره برنامه‌های مجموعه تئاتر شهر در روز جهانی تئاتر هم گفت: قطعاً برای این مناسبت فکری خواهیم کرد اما از آنجا که باید برنامه‌های‌مان را با اداره کل هنرهای نمایشی هماهنگ کنیم هنوز برنامه قطعی وجود ندارد. قطعاً اداره کل که متولی تئاتر کشور است بدون توجه از کنار این موضوع گذر نمی‌کند.