گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «هایکوی پاروزن یکدست» نوشته و کار ماندانا عبقری از ۲۷ بهمن ساعت ۱۹:۳۰ در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته و عروسک‌گردانان آن علیرضا ‌دهقانی، ماندانا ‌عبقری، محمدرضا ‌لطفی، زهرا ‌مسیب‌‌نهاوندی و فاطمه ‌سیفی هستند. این اثر پیش‌تر در هجدهمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک از طریق تلویزیون تئاتر ایران نمایش داده شده و شیوع ویروس کرونا در آن زمان امکان اجرای صحنه‌ای نمایش را تاکنون میسر نکرده بود.

ماندانا عبقری در گفت‌وگو با هنرآنلاین ضمن اشاره به اینکه «هایکوی پاروزن یکدست» قصه عروسک‌هاست، گفت: نمایشنامه زاده اندیشه من است اما ماجرای انفجار بمب اتم در کشور ژاپن در این اثر نمود بسیاری دارد. «هایکوی پاروزن یکدست» داستان پسربچه‌ تنهایی به نام ماسافومی ناکازاکی است که در جریان جنگ جهانی دوم با یک موج بلند سونامی از محل زندگی خود به جزیره‌ای ناشناخته پرتاب و آنجا با پرنده‌ای که درنای آرزوهاست و یک خرچنگ آشنا می‌شود.

این بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر در ادامه افزود: ماسافومی تا رسیدن پدرش، پاروزن یکدست، روزهایی پرماجرا را پشت سر می‌گذارد و به مفاهیم عمیقی از خودشناسی دست پیدا می‌کند. ماسافومی صلح و آرامش را در جزیره‌ای مملو از عشق، دور از مصایب دنیای پر از جنگ آدم بزرگ‌ها در کنار درنای سپید آرزوها که او را قاقا می‌نامد، کشف می‌کند. جزیره‌ای که یافتنش برای یکایک آدم‌های جهان، آرزویی محال است. همه اتفاقاتی که برای این پسر بچه خودخواه رخ داده باعث می‌شود تا او تغییر کند.

او با بیان اینکه این نمایش مناسب گروه سنی نوجوان و بزرگسال است، عنوان کرد: از آنجا که این نمایش عروسکی است، ممکن است گروه سنی کودک نیز ارتباط سطحی با آن برقرار کند اما بحث فلسفی این نمایش مناسب مخاطب نوجوان و بزرگسال است.

عبقری درباره سبک و فضای اجرایی نمایش یادآور شد: «هایکوی پاروزن یکدست» به شیوه عروسکی تاپ تیبل اجرا می‌شود و فلش‌بک‌ها نیز به صورت سایه به نمایش درمی‌آید. در طراحی صحنه و آکسسوارهای نمایش جز رنگ دریا و لباس پسربچه و خواهرش، همه چیز سفید است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای صحنه‌ای این نمایش تغییراتی نسبت به اجرای تلویزیونی آن در جشنواره داشته، گفت: کلیت نمایش تغییر نکرده است اما تغییر بسیاری در نورپردازی داشته‌ایم که بر میزانسن‌ها نیز تاثیر داشته است.

ماندانا عبقری با تاکید بر اینکه «هایکوی پاروزن یکدست» برای تمام کودکان جهان است که زندگی‌شان تحت‌تاثیر تصمیم بزرگ‌ترها دچار مصائب، مشکلات و آسیب‌ها می‌شود، اظهار کرد: این نمایش قصد دارد از آسیب‌های روانی و فیزیکی جنگ بر کودکان با زبان عروسک‌ها به آدم بزرگ‌ها بگوید تا شاید مفیدتر باشد. نمایش ویژه کودکان است نه برای تماشا، بلکه خطاب به بزرگترهایی است که شاید بچه‌ها را فراموش می‌کنند کودکان امانت‌هایی هستند که باید از آن‌ها مراقبت شود و به آینده سپرده شوند.

او در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: متاسفانه در فرهنگ عامه ما،  فاصله زیادی میان بزرگسالان و عروسک‌ها وجود دارد و ما با این نمایش سعی‌مان بر این بوده تا این فاصله را کم کنیم.   

این نمایش تقدیم شده به تمام کودکانی که در جریان جنگ جهانی دوم و اوت ۱۹۴۵ به خاطر خطای انسان‌های جنگ‌افروز و خودخواه، حق مسلم بازی کردن و لذت زندگی را از دست دادند. آنهایی‌که در چشم بهم‌زدنی در موج یک انفجار عظیم و سپید، به جزیره‌های ناشناخته‌ای پرتاب شدند که راهی به بهشت داشتند و مانند پسر بچه نمایش هایکوی پاروزن یکدست، به خانه‌شان برنگشتند. این قصه تمام‌نشدنی خودخواهی آدم بزرگ‌هاست. کاش زمامداران حکومت‌ها کودکان بودند که بعد از قهرهای کوچکشان آتش جنگ برپا نمی‌کنند و با یک کلمه ساده «آشتی» دوباره بازی را از سر می‌گرفتند. کاش هیچ جای جهان پاروزن یکدستی نباشد که جنگ دست دیگرش را گرفته باشد. کاش پدرانی که به جنگ رفتند و برنگشتند، مادرانی که زیر آوار ماندند و کودکانی که در موج‌های انفجار از جهانی به جهان دیگر کوچ کردند، قصه‌هایی بودند که در پایان‌شان می‌گفتیم، بالا رفتیم ماست بود، پائین اومدیم دوغ بود، قصه ما دروغ بود. اما افسوس که قصه‌های تلخ جهان راستِ راست هستند.

علاقه‌مندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.