گروه تئاتر هنرآنلاین: پوراحمدی در ابتدای این نشست ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و نوروز 1402 گفت: عمده و مهمترین موضوع فعالیت ما حمایت از جامعه فرهنگ و هنر کشور اعم از اصناف مختلف فرهنگ و هنر و فعالان قرآن و عترت است که بخش عظیمی از این اصناف تحت پوشش صندوق هستند. مهمترین موضوع، ورود و عضویت صندوق است که زمینه خدمات بعدی را ایجاد می‌کند. ما در این سال با اصلاح روند عضویت و اصلاح نواقص موجود که بیشترین مشکل در استان‌ها بود با تشکیل کارگروه صندوق اعتباری هنر با حضور مدیران کل ارشاد استان‌ها، کارشناسان خبره فعالیت‌های هنری و نمایندگان صندوق صورت گرفت و به گونه‌ای پیش رفتیم که عضویت و تقاضای عضویت در استان‌ها توسط این کارگروه بررسی شد.

او در ادامه افزود: حاصل همه این بحث‌ها اضافه شدن بیش از چهارده هزار عضو است و امروز شاهد بیش از نود و هفت هزار نفر در صندوق هستیم و کمتر از دو هزار نفر به دلایل مختلفی چون فوت و بنا بر بررسی انجام شده نبود سابقه فرهنگی هنری از جمع ما خارج شدند.

پور احمدی ضمن اشاره به اینکه ما در پالایش، تحت هیچ شرایطی هنرمندی را حذف نکردیم، عنوان کرد: ما به دنبال حذف افرادی هستیم که واقعاً هنرمند نیستند. و در این راستا  بیش از ۱۵۰ نفر که با جعل، اسنادی را بارگذاری و از خدمات صندوق استفاده کردند شناسایی شده و از فهرست صندوق حذف شدند.

او با تاکید براینکه مهمترین خدمات ما بیمه تامین اجتماعی است، اظهار کرد: امسال ده هزار نفر به جامعه بیمه‌شدگان اضافه شده که در این میان ۲۴۰ میلیارد تومان یارانه دولتی به صورت کلی توسط صندوق به عنوان بیمه پرداخت شده است. البته در ابتدای سال، مزد مبنا بیش از ۵۷ درصد افزایش پیدا کرد. به همین اندازه هزینه‌های پرداختی ما در سهم بیمه اضافه شد که به واسطه تلاش‌های صورت گرفته بیش از ۵۳ هزار نفر اکنون بیمه تامین اجتماعی هستند و بسیار خوشحالیم که بزرگوارانی به واسطه بیمه تامین اجتماعی صندوق اعتباری هنر، اکنون به مرحله بازنشستگی رسیده‌اند و می‌توانند از میوه با برکت جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند و این موضوع افتخاری برای صندوق اعتباری هنر است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر اضافه کرد: در ابتدای اسفند ماه لیست پنج هزار و صد نفره‌ای به سازمان تامین اجتماعی معرفی شد که علی الرغم همه سختی‌ها برای ما و دولت تلاش‌مان بر این بود تا این منابع تأمین شود و حداکثر حمایت را در بحث بیمه پایه داشته باشیم. قریب به چهل و دو هزار نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی با سه طرح رفاه، آرامش و امید داریم. ما چه در حوزه بیمه تامین اجتماعی و چه بیمه تکمیلی بخشی از حمایت‌ها را به صورت رایگان انجام می‌دهیم که در این راستا سهم خود هنرمند هم به واسطه صندوق پرداخت می‌شود و چون عضو خانواده ما هستند و ما با افتخار این عزیزان را تحت پوشش قرار می‌دهیم. در بخش بیمه درمان نزدیک به سه هزار نفر هنرمندن کم بضاعت و ضعیف‌تر که توان پرداخت ندارند و بیش از هزار نفر هم در بحث تامین اجتماعی تحت پوشش کامل ما هستند.

او افزود: در بحث طرح مستمری، جمعیت دو هزار و ششصد هزار نفری که بنا به دلایلی مشکلاتی دارند و توان فعالیت در طول سال را ندارند تحت پوشش مستمری با پرداخت ماهیانه چهارصد هزار تومان قرار دارند. طی جلسه‌ای با هیات امنا تصمیم به افزایش پرداخت در سال جدید است. ما در این حوزه برنامه‌ای برای افزایش مستمری افراد دارای مدرک درجه یک هنر داریم که امید است با تصویب هیات امنا شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

پوراحمدی درباره موضوع تسهیلات نیز تصریح کرد: دریافت منابع ما از دولت در حوزه بودجه، تنها در پرداخت بخش بیمه‌های پایه و مستمری است که و هیچ گونه عنوان دیگری ندارد اما صندوق با ابتکارات خود همزمان با پوشش فعالیت‌های بیمه‌ای، با ایجاد و تولید ارزش‌‌آفرینی در منابع، از خدمات دیگری استفاده می‌کند و این خدمات را به هنرمندان جامعه عضو تقدیم می‌کند. یکی از آن‌ها تسهیلات است که به واسطه فعالیت‌های درونی صندوق است و این افتخار را داریم که شاهد رشد چشم‌گیری در اعطای تسهیلات به اصحاب فرهنگ و هنر هستیم. در این زمینه بیش از صد و چهل و نه میلیارد تومان با رشد سیصد و شش درصدی در حوزه‌های مختلف ضروری، معیشتی، کارآفرینی و در بخش پرداختی‌های بلاعوض نیز با رشد سیصد و سی و یک درصدی بیش از پانزده میلیارد تومان خدمات ارائه کرده‌ایم که بیشتر شامل هزینه‌های درمانی یا مشکلات مسکن و بیمه‌ای برای دو هزار نفر بوده است. رقمی که به نسبت سال‌های گذشته از روند رو به رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه گفت: ما طرحی داشتیم که به آن افتخار می‌کنیم و آن هم طرح جوان‌سازی جمعیت و ازدواج و فرزندآوری بود. از مهر ماه سال گذشته، هزار و پانصد و پنجاه و یک نفر از تسهیلات این طرح استفاده کردند که شامل سی میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت و پنج میلیون تومان پول بلاعوض بود.

او با اشاره به برخی از طرح‌ها و نشان‌های جدید صندوق اعتباری هنر در حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر بیان کرد: افرادی که نشان درجه یک طرح تکریم را دریافت می‌کنند این امکان را دارند تا از یکسری امکانات صندوق استفاده کنند که در این زمینه پوشش رایگان بیمه و پرداخت مبلغ یک میلیون تومان به صورت مستمری برای این بزرگواران در نظر گرفته شده است. همچنین طرح میلاد با پرداخت پانصد هزار تومان در روز تولد اعضا در راستای تکریم نام‌داران انجام شده و ادامه دارد. از سوی دیگر در راستای تکریم و احترام هنرمندان پیشکسوت یکسری طرح‌های حمایتی را طراحی کردیم که در این حوزه توافقاتی را با مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش انجام دادیم و می‌تواند جزوی از فعالیت‌های حمایتی ما به حساب آید.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین عنوان کرد: اخیراً آموزش‌های رایگان در مناطق کم برخوردار توسط وزارت ارشاد انجام می‌شد و ما تصمیم داریم برای ایجاد کسب و کار، مرکز مشاوره‌ای برای کسب و کارهای فرهنگی و هنری ابتدای سال آینده راه‌اندازی خواهیم کرد.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ضمن درباره هنر کارت گفت: هنر کارت یکی از محصولات ویژه صندوق اعتباری هنر است که در این زمینه فعالیت‌های بسیار خوبی صورت گرفته است و در روزهای آینده جزییات آن اطلاع رسانی می‌شود. ما در این راستا نرم‌افزاری هم را طراحی کردیم که در روزهای آینده فعالیت خود را آغاز می‌کند و می‌تواند در برگیرنده اتفاقات بسیار خوبی باشد. ما ابتدای سال آینده در ارائه خدمات درمانی، سلامت و رفاهی در هنر کارت خبرهای زیادی داریم و امیدوارم بتوانیم این خدمات را به بهترین شکل ممکن به هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه ارائه دهیم.

او افزود: ما در سال جاری مجموع بیش از پانصد و سی و پنج میلیارد تومان توانستیم خدمات حمایتی از مجموعه اعضای صندوق اعتباری هنر داشته باشیم. این رقم غیر از بسته حمایتی معیشتی است که آن را اصلاً وارد بخش‌های حمایتی‌مان نکردیم. این نشان می‌دهد که از هر یک میلیارد تومانی که به عنوان حمایت دریافت کردیم دو میلیارد تومان خدمات ارائه دهیم که این روند می‌تواند دربرگیرنده اتفاقات خوبی باشد.

پوراحمدی در پاسخ به سوالی درباره مسکن اعضا گفت: یکی دو بار تفاهمنامه‌ای منعقد و جلساتی برگزار شده و اخیرا نماینده ویژه‌ای از طرف وزیر مسئول شده تا پیگیری‌ها با معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی دنبال شود. حدود ۱۲ هزار نفر از اعضای ما در طرح ملی مسکن ثبت نام کردند و خارح از آن مسیر نیز در حال پیگیری هستیم تا از مسیر دیگری پیش برویم ولی به دلیل حساسیت‌ موضوع فعلاً نمیتوان تا رسیدن به نتیجه قطعی اظهارنظر کرد.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درباره موضوع حمایت این مجموعه از جشنواره‌های فجر بیان کرد: بحث حمایت از جشنواره‌ها توسط صندوق اعتباری هنر عمدتاً بر مبنای حمایت‌های معنوی صورت گرفت، اما بعضاً موارد و نکاتی وجود داشت که صندوق به صورت قرض‌الحسنه مبالغی را تقدیم جشنواره‌ها می‌کرد اما این مبالغ بسیار زود به صندوق بازگشته شد. البته صورت‌های مالی ما قطعی نشده اما در تابستان سال ۱۴۰۲ همه صورت عملکردها و اسناد صندوق اعتباری هنر در مجمع اطلاع‌رسانی می‌شود.

او در پاسخ به پرسشی درباره ارایه بسته‌های ویژه نوروز یا ماه رمضان گفت: دوست داشتیم چنین کاری انجام شود ولی منابع آن را نداریم. آن بسته حمایتی ۳۵۰ میلیاردی هم که در سه بخش برای حمایت از هنرمندان در دوران کرونا ارایه شد، به دلیل همزمانی با برخی روزهای خاص مثل یلدا، مناسبتی برداشت شد ولی مرتبط با کرونا بود. البته برای ماه رمضان قصد داریم در طرح اکرام برای عده‌ای که مشکلاتی دارند اقداماتی انجام دهیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در پایان این نشست از برنامه‌ریزی‌هایی برای بیمه بیکاری هنرمندان خبر داد و گفت: برای سال آینده برنامه‌ریزی‌هایی برای بیمه بیکاری هنرمندان را در دستور کار گذاشتیم و قصد داریم خودمان دست‌کم بیمه بیکاری اعضا را از منابع داخلی صندوق تامین کنیم. این طرح اگر چهارشنبه پیش‌رو در جلسه با هیات امنا تصویب شود از ابتدای سال آینده اجرایی خواهد شد.