گروه تئاتر هنرآنلاین: پنجمین دوره جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان، با ۱۱۸ نمایش در بخش صحنه‌ای، ۷۵ اثر در بخش محیطی یا آزاد و ۳۱ اثر در بخش زاینده‌رود از ششم اسفند ماه در شهر اصفهان در حال برگزاری است.

مجتبی شاهمرادی، رییس پنجمین دوره جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره تفاوت جشنواره خندستان نسبت به سایر جشنواره‌های تئاتری گفت: مقرر شد برای برگزاری جشنواره خندستان در اصفهان شتاب‌زده عمل نشود، بنابراین سال گذشته این جشنواره در حوزه نمایش‌نامه‌نویسی برگزار شد چراکه اجراهای خوب نیازمند وجود نمایش‌نامه‌های قوی در این زمینه هستند و بر این اساس در این زمینه گام‌های موثری برداشته شد و امسال در جشنواره شاهد اجرای نمایش‌ها هستیم که این حرکت به عنوان یک مسیر برای رشد جشنواره در نظر گرفته شده است.

او همچنین افزود: شاید سال گذشته هم این امکان وجود داشت تا اجرا داشته باشیم و امسال هم بر روی نمایش‌نامه‌ها تمرکز کنیم اما تصور برآن بود که جشنواره به بلوغ لازم رسیده و رسالت علمی خود را کسب کرده و می‌تواند یک گام روبه جلو حرکت کند و از این رو امسال اتفاق خوبی افتاد و استقبال خوبی از جشنواره صورت گرفت و 28 استان کشور در این جشنواره حضور دارند.

شاهمرادی درباره برگزاری رویداد ملی تئاتر خندستان توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان عنوان کرد: برای شهری مانند اصفهان تعریف رویداد ملی و بین‌المللی چند پایه دارد؛ نخست اینکه شهرهای گردشگرپذیر تلاش می‌کنند از دل تاریخ و ظرفیت‌هایی که دارند، رویدادهایی را برای جذب بیشتر و بهتر مخاطب طراحی کنند، همانطور که همگان بر این موضوع صحه می‌گذارند تئاتر کمدی در اصفهان ریشه دارد و در گذشته هم در کشور معروف بوده است و کمدین‌های اصفهانی و تئاتر کمدی آن در کشور جایگاه خود را دارند که شاید طی سال‌های اخیر بنابر دلایلی این مهم روبه ضعف بود.

او در ادامه اضافه کرد: اولین دلیل اجرای جشنواره خندستان این است که اصفهان دارای مکتبی در تئاتر بنام مکتب کمدی است و ما در شهرداری اصفهان وظیفه حفاظت از این داشته‌ها را عهده‌دار هستیم. نکته بعدی اینکه بدنبال زبان مشترک با تمام دنیا هستیم و زبان هنر این قابلیت را دارد. ما در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری در حوزه فیلم و نقاشی رویدادهای بین‌المللی را تعریف‌کرده‌ایم و در مسیر تئاتر به دنبال طراحی رویداد بین‌المللی هستیم که امیدواریم سال آینده چنین شود و شاهد برگزاری جشنواره بین‌المللی خندستان باشیم. زبان تئاتر می‌تواند یک زبان بین‌المللی باشد که البته کمدی این قابلیت را دارد و از این بابت نیز این رویداد برای اصفهان جایگاه ویژه‌ای داشته است.

رییس پنجمین دوره جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد: نکته سوم اینکه هدف اصلی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تقویت حوزه شادی، نشاط و سرزندگی در جامعه است که تئاتر کمدی می تواند به عنوان بستری به منظور مصرف خانوادگی هنری در حوزه تئاتر و طنز، نقش بسزایی ایفا کند که امید است با اجراهای خیابانی در سطح شهر و اجراهای صحنه‌ای، شهر اصفهان شاداب‌تر از پیش باشد.

1838127

او در پاسخ به این پرسش که آیا جشنواره خندستان از کارکرد اصلی خودش دور افتاده است؟ اظهار کرد: رویکرد در مدیریت شهری این است که رویدادهای ماندگاری که ریشه در اصفهان دارد را تعریف کند. هنر تئاتر و تئاتر کمدی در اصفهان ریشه‎دار است و بحث‌ نقاشی برای کودکان و نوجوانان نیز که اجرایی می‌شود نیز چنین است و اصفهان در این بخش نیز صاحب مکتب است، پس تمامی این برنامه‌ها ریشه‌دار و عمیق است و مدیریت شهری به دنبال این نبود که فقط نمایشی اجرا شود، زیرا اگر بدنبال این مورد بودیم سال گذشته به سمت اجراهای صحنه‌ای و بیرونی حرکت می‌کردیم اما با آرامش و گام‌به‌گام خندستان را جلو آورده‌ایم که امیدواریم این جشنواره در اصفهان ماندگار شود.

مجتبی شاهمرادی درباره راهبردهای‌شان به منظور دور کردن جشنواره از کارکرد سیاسی، تصریح کرد: از قضا کارکرد جشنواره قرار نیست از کارکرد سیاسی دور شود. متاسفانه زبان درستی برای نقد، انتقاد و اعتراض نداریم، زبان هنر می‌تواند هم گویای نقدها باشد و هم با توجه به گزندگی که دارد و با عنایت به اینکه هنر است مخاطب را چندان اذیت نکند و سیاستمداران، مدیران و مسئولان ما باید این موضوع را تمرین کنند. بطور معمول زبان کمدی زبان خوبی برای ارائه نقدها و اعتراض‌ها است و تجربه نشان داده که جامعه به چنین رویدادهایی نیاز دارد و این ظرفیت در کشور ما ایجاد شده البته صحه‌صدر هم در این زمینه مهم است.

او با بیان اینکه خط قرمزها در جشنواره در چند مورد تعریف شده است، عنوان کرد: مسائل اخلاقی گاهی اوقات در کمدی در سطوح مبتذل خود مرزهای اخلاق را رد می‌کند که این برای ما یک خط قرمز بوده است. هجو که بدنبال آن نیستیم و سیاست‌زدگی که ممکن است یک آفت باشد؛ اما به لطف بلوغی که در جامعه هنری ما وجود دارد از این مورد هم دور مانده‌ایم که امیدواریم فضای هنری همیشه مسیر خود را داشته باشد.

شاهمرادی درباره اضافه شدن بخش زاینده‌رود به جشنواره خندستان توضیح داد و گفت: زاینده‌رود متعلق به ایران است و تمام تلاش در دبیرخانه زاینده‌رود و اصفهان این است که به همه یادآوری کنیم؛ زاینده‌رود یک میراث ملی و متعلق به همه ایرانیان است همانطور که خلیج فارس و دریاچه ارومیه متعلق به همه ایرانیان است. زاینده‌رود ایران، قلب تپنده فلات مرکزی است و اگر امروزه این تمدن در کنار زاینده‌رود شکل گرفته و به آثار تاریخی اصفهان افتخار می‌کنیم و اصفهان مایه افتخار ایرانیان است،  محصول وجود زاینده‌رود است.

او درباره برنامه‌های‌شان برای نمایش آثار زاینده‌رود در نقاط دیگر ایران دارید؟ در این بخش گروه‌های هنری مختلف از سطح کشور شرکت کرده‌اند و تلاش داریم تمامی آثار زاینده‌رود در سطح کشور اجرا شود و دبیرخانه زاینده‌رود برای این بخش برنامه‌ریزی‌هایی را صورت داده است.

رییس پنجمین دوره جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان درباره تغییر رویکرد جشنواره خندستان امسال از نمایش‌نامه‌نویسی به اجرا یادآور شد: تغییر رویکردی در جشنواره خندستان نداشته‌‎ایم و تلاش کرده‌ایم پله به پله مراحل را طی کنیم؛ وقتی امسال اجراهای صحنه‌ای و خیابانی را داریم این اجراها متکی بر نمایش‌نامه است. سال گذشته معتقد بودیم باید پله اول را محکم برداریم پس وارد اجرا نشدیم و ذخیره خوبی در جشنواره و کتاب جشنواره از سراسر کشور در حوزه کمدی ایجاد شد که دستمایه تولیدات امسال شد. این جشنواره به چرخش بهتر چرخه تولید نمایش‌های کمدی در کشور کمک می‌کند و وقتی جشنواره خندستان هر سال اجرا می‌شود گروه‌های کمدی به نمایش‌نامه‌نویس‌ها سفارش کار می‌دهند و این موضوع به پویایی عرصه تئاتر کمدی کمک می‌کند.

او با بیان اینکه برای شهرداری اصفهان، این شهر حائز اهمیت است، گفت: یکی از شعارهای چهارمین دوره مدیریت شهری، حفاظت و پاسداشت هویت و شخصیت اصفهان است و جز جدایی‎‌ناپذیر این هویت و شخصیت، هنر است که بخش مهمی از آن هنر تئاتر است. باید همانطور که از آثار تاریخی اصفهان پاسداری می‌کنیم از مکاتب هنری اصفهان و اسطوره‌های آن نیز که میراث شهر هستند پاسداری کنیم و به تداوم این جریان کمک کنیم و این را وظیفه خود می‌دانیم.

مجتبی شاهمرادی در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: وقتی از اصفهان نام می‌بریم، فقط بناهای تاریخی آن را عنوان نمی‌کنیم، بلکه رویدادها و اتفاقات و مردم و خلق‌وخوی آن‌ها و جریانات فرهنگی که وجود دارد نیز بخشی از اصفهان است که شهرداری اصفهان حمایت از آن را وظیفه خود می‌داند که تمامی این اتفاقات با همکاری دفتر هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان و حوزه هنری شکل گرفته است.