به گزارش هنرآنلاین، محمد طاهری در گفتگو با میراث آریا (chtn) به ارائه پیشنهاد ثبت جهانی منظر فرهنگی-تاریخی زاینده‌رود اشاره کرد و افزود: ما پیشنهاد ثبت جهانی منظر فرهنگی – تاریخی زاینده‌رود را که شامل پل‌ها نیز می‌شود به معاونت میراث فرهنگی سازمان ارائه کرده‌ایم.

طاهری اضافه کرد: با توجه به اهمیت زاینده‌رود و پل‌های تاریخی روی آن، این پرونده قابلیت ثبت در فهرست میراث جهانی را دارد.

طاهری در ادامه با اشاره به ثبت ملی پل اورگان به عنوان اولین پل قرار گرفته روی زاینده رود (به لحاظ جغرافیایی) اضافه کرد: پل تاریخی اورگان اثری متعلق به اواخر دوره قاجار و پهلوی اول است، این پل در کنار روستایی به همین نام واقع‌شده است.

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان ادامه داد: بخش اورگان در روستای چادگان استان اصفهان واقع‌شده که دارای آب‌وهوای ییلاقی است، پل اورگان باوجود تردد خودرو و عابرین پیاده وضعیت سالمی دارد.

وی تصریح کرد: با ثبت ملی این پل، از تردد خودروها جلوگیری به عمل خواهد آمد، این پل تاریخی در سال 1308 بر روی پلی که پیش از آن در آنجا وجود داشته، به دستور آیت‌الله بروجردی ساخته‌شده است.

طاهری بابیان اینکه مرمت این پل تاریخی توسط بخش خصوصی و در مدت 2 سال و نیم انجام‌شده است، افزود: پل اورگان نیازمند مرمت جزئی است که در مرحله اول پس از توقف تردد خودروها، عملیات مرمتی آغاز خواهد شد.