گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «خاتون پرده‌نشین» به نویسندگی داوود فتحعلی‌بیگی، کارگردانی میثاق ‌یوسفی و تهیه‌کنندگی زهره حجازی‌مهر از 22 دی ساعت 21 در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه و زهره ‌حجازی‌‌مهر، فاطمه پرندین، امین ‌ممیز‌صنعت، علی ‌صفری، محمد ‌عبداللهی، مهدی ‌پیرزمان، حمزه ‌اثباتی، پرنیان شادکام، سیدمحمد ‌حسینی، امیر ‌احمدیان، حدیثه ‌پاشایی، سنور ‌هیوا، مهدی ‌قاسمی‌‌ درویش، امیرحسین قاجار دامغانی، ویدا ‌زوارئیان، ارغوان تاجیک و امیر ‌غفارمنش در آن بازی می‌کنند.

میثاق یوسفی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره جذابیت‌های نمایشنامه «خاتون پرده‌نشین» که او را بر آن داشت تا این اثر را به صحنه ببرد، گفت: به اعتقاد من داستان نمایشنامه، دارای آغاز و پایان معقول و درست است. «خاتون پرده‌نشین» اقتباسی از داستان «زن پارسا»ی عطار نیشابوری است و قصه‌ای جذاب و گیرا دارد.

او موضوع و مضمون نمایش را این‌گونه توضیح داد: نمایش داستان زنی است که همسرش راهی سفر مکه می‌شود و برادر شوهرش می‌خواهد او را اغوا کند. وقتی این اتفاق نمی‌افتد، به زن اتهام خیانتکاری می‌زند و در ادامه زن درگیر ماجراهایی می‌شود.

این کارگردان و بازیگر تئاتر درباره میزان وفاداری‌اش به نمایشنامه اصلی گفت: من در اجرا به نمایشنامه وفادار بودم و فقط ایده‌های کارگردانی را وارد کار کرد و جزئیاتی را تغییر داده‌ام که لازمه کار بود و می‌خواستم مخاطبان، تماشاگر یک نمایش ایرانی با حال و هوای این روزها باشند.

f39e11368e05465a

یوسفی با اشاره به اینکه تمرین‌های نمایش نزدیک پنج ماه فشرده به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی عنوان کرد: به پیشنهاد امیر غفارمنش که از بازیگران ماست تصمیم گرفتیم نمایش را با سبک و فضای نمایش‌های ایرانی روی صحنه ببریم. بازیگران حین اجرا داخل هشتی قرار دارند و هیچ‌یک پشت صحنه نمی‌روند و وقتی نوبت بازی‌شان می‌شود از همانجا وارد می‌شوند و با تعویض نور به هشتی بازمی‌گردند.

او در ادامه افزود: معمولاً در اجرای نمایش‌های ایرانی از نور تخت استفاده می‌شود اما در این نمایش این گونه نیست و نورپردازی از معیارهای اصلی و تاثیرگذار است که خوشبختانه مورد توجه تماشاگران نیز واقع شده است. در این نمایش از موسیقی زنده و خواننده استفاده کرده‌ایم و سازهایی که در «خاتون پرده‌نشین» استفاده می‌شود شامل سنتور، عود، کمانچه، دف، تمبک و کاخن است.

یوسفی در بخشی از صحبت‌هایش اظهار کرد: به اعتقاد من به شدت نیاز است این نمایش دیده شود نه برای اینکه من کارگردان آن هستم. اخیراً کمتر نمایش‌هایی با سبک و فضای نمایش‌های ایرانی اجرا می‌شود و خوشبختانه تاکنون بازخوردهای بسیار خوبی دریافت کرده‌ام.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: در حال حاضر تعداد آثار نمایشی روی صحنه، کمتر از گذشته است و به نظرم باید حمایت‌ بیشتری از نمایش‌های در حال اجرا انجام شود. «خاتون پرده‌نشین» به دلیل میزانسن‌های فراوان و از آنجا که رفت و برگشت‌هایی به گذشته و حال دارد، تجربه و چالش‌های دشواری برایم به دنبال داشت.

در خلاصه داستان «خاتون پرده‌نشین» آمده است: قصه‌ای برای زنان جنوب کشور، زنی عاشق و مردی عاشق‌تر. سفری مرد را از زن دور و زن را از مرد محروم می‌کند.گویا در شهری که مرد زن را به امانت سپرده خیانت در امانت در حال رخ دادن است.کسی صدای فخر النساء را می‌شنود؟

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سامانه تیوال تهیه کنند.