گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «بیگانه در خانه» نوشته عارف مهتاب و کار یاشار منوچهری از پار‌س‌آباد جمعه هفتم بهمن در دو نوبت 16 و 19 در بخش جایزه بزرگ جشنواره تئاتر فجر در تالار مولوی اجرا خواهد شد. نسرین هوشیار، امیرعلی آلش‌زاده، مجید مصدق، ندا طوماری و علی خان‌زاده بازیگران این نمایش هستند.

یاشار منوچهری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش گفت: نمایشنامه را عارف مهتاب که نویسنده گروه نمایش ماست، نوشته است. طرح و ایده متعلق به اوست و داستان در نتیجه تبادل‌نظر ما کامل شده است.

او موضوع و مضمون نمایش «بیگانه در خانه» عنوان کرد: این نمایش در ژانر اجتماعی است و به مسائل و مشکلات یک خانواده ایرانی با چند موضوع در زمان کنونی می‌پردازد اما به شهر و مکان خاصی از کشور ایران اشاره نشده است.

این کارگردان افزود: این خانواده از قشر پایین‌دست جامعه هستند و درگیر معضلاتی چون قاچاق، مواد و ... می‌شوند. دختر خانواده دنبال شغلی است و چون کاری پیدا نمی‌کند، تصمیم می‌گیرد رحم خود را اجاره دهد... متاسفانه امروزه شاهد چنین معضلاتی در برخی خانواده‌ها از هر قشر با هر سطح تحصیلات هستیم که به دلیل تامین معاش مجبور می‌شوند خود را قربانی کنند.

منوچهری درباره سبک و فضای اجرایی نمایش یادآور شد: نمایشنامه، اتفاقات و بازی‌های نمایش «بیگانه در خانه» کاملاً رئال است و داستان برای مخاطب ملموس است و تماشاگر با پوست و روحش آن‌ها را درک می‌کند اما در کارگردانی از تکنیک خاصی استفاده شده است.

او که نخستین بار است در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد و نمایش «شاه اسماعیل» هم از این گروه در این دوره حاضر است، گفت: خوشبختانه روند برگزاری جشنواره رضایت‌بخش است و خوشحالم از اینکه با تمام حواشی موجود، این رویداد برگزار شد چرا که معتقدم نباید جشنواره تعطیل می‌شد.

IMG_20230102_115044_733

یاشار منوچهری همچنین افزود: تنها مشکلی که با آن برخورد کردیم این بود که گروه نمایشی ما صبح وارد تهران شد و طبق قوانین هتل نمی‌توانستیم اتاق‌هایمان را تحویل بگیریم و باید تا ساعت 14 منتظر می‌ماندیم. از این رو گروه‌ ما با چمدان و وسایل از صبح تا زمان تحویل اتاق در لابی هتل منتظر ماند که به نظرم این مسئله در شان هنرمندان جشنواره‌ای که ویترین تئاتر کشور است، نیست.

چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر از یکم تا یازدهم بهمن به دبیری کوروش زارعی در حال برگزاری است.