گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «ممد شاه» نوشته محمدرضا امیرخانی و کار سیدناصر امامی‌میبدی از یزد پنجشنبه 6 بهمن در ششمین روز چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر ساعت‌های 18 و 20:30 با مدت زمان 65  دقیقه در بخش مسابقه بین‌الملل در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا خواهد شد.

سیدناصر امامی‌میبدی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری «ممد شاه» گفت: این نمایشنامه را یک سال پیش محمدرضا امیرخانی نوشت و من فرصت نداشتم آن را بخوانم. با این حال پس از انتشار فراخوان جشنواره، آن را برای شرکت در این رویداد ثبت کردم و پس از اعلام نتایج بسیار خوشحال شدم که در تئاتر فجر حضور داریم.

او درباره موضوع و مضمون نمایش عنوان کرد: این نمایش درباره یکی از معماران گمنام قدیم یزد به نام استاد محمد گلگار یزدی است که در عرصه هنرش از سرآمدان بود و مناره امیر چخماق که به جهت هنری واجد ارزش و از حیث ساخت و ساز بسیار دشوار است از آثار او محسوب می‌شود. او در برهه کوتاهی از اواخر دوران مشروطیت به حکمرانی یزد رسید و از سوی مردم به عنوان «ممد شاه» مطرح شد و این نمایش به آن دوران می‌پردازد.  

امامی‌میبدی ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش حدود سه ماه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی این نمایش یادآور شد: «ممد شاه» در ژانر بیوگرافی و روایتی ساده و روان دارد. سعیمان بر این بوده تا در این نمایش به ویژگی‌های مردم یزد و مشاغل سنتی آن‌ها در آن زمان بپردازیم.

او افزود: نمایش در فضای بومی و سنتی و با لهجه یزدی است. شخصیت‌های نمایش به جزء ممد شاه، تخیلی و ساخته ذهن نویسنده است.

این کارگردان با اشاره به اینکه سال‌های 1379 و 1380 با نمایش‌های خیابانی «پرده برافتاد» و «فراری» در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته است، در بخشی از صحبت‌هایش گفت: با توجه به ناآرامی‌های اخیر، احساس کردم با توجه به اینکه برخی از هنرمندان به دلیلی دست به تحریم یا تضعیف جشنواره زده‌اند، وظیفه دارم در این دوره از جشنواره حضور داشته باشم و نمایشی را عرضه کنم تا از نظر کمی یک اثر به آثار شرکت‌کننده در جشنواره اضافه شود.

thumbnail (4)

امامی‌میبدی همچنین تصریح کرد: کاش تمهیدی اندیشیده شود تا گروه‌های نمایش شرکت‌کننده پیش از اجرای نمایش‌ مورد حمایت قرار گیرند و چون آماده‌سازی یک نمایش نیازمند دکور، لباس، موسیقی و... است و طبیعتاً اگر مساعدت شود، دست به عصا نخواهند بود و اثر بهتری تولید خواهد شد.

او همچنین افزود: به نظرم باید دولتمردان هنری از وزیر فرهنگ و معاون امور هنری بر اساس طرحی تشویقی از دستگاه‌های خصوصی بخواهند حامی مالی جشنواره باشند. هر چند اکنون نیز قوانینی وجود دارد اما به قدری دست و پا گیر و دشوار است که بخش خصوصی رغبتی به این منظور ندارد.

بازیگران این نمایش حمید محسناوی‌پور، مسیح دهقانی، علی‌اصغر باروتکوب‌زاده، محمدمهدی بزرگ‌زاده، مهدی سرخی‌زاده‌یزدی، محمدرضا پنابادی، سیدمسعود ناظم، مهدی زمانی‌زاده‌میبدی، مجید زارعی، امین دهقان‌نیری، علبرضا خستونیا، احسان ابصری‌هدش، علی‌اصغر بمانی، فاطمه مجیبیان، علی‌اصغر صفائیان، محمدرضا امیرخانی و سیدناصر امامی‌میبدی هستند.

چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی از یکم تا یازدهم بهمن در حال برگزاری است.