گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «فاطمه» به نویسندگی و کارگردانی مریم ‌شعبانی از سوم دی ساعت 18 در تالار اسوه حوزه هنری روی صحنه می‌رود. بازیگران این نمایش فاطمه مرادی، محدثه جوادی‌فام و فاطمه نوری‌شکری هستند.

شعبانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین ضمن اشاره به اینکه این نمایش سال گذشته در تالار اسوه حوزه هنری، پردیس تئاتر تهران و ایوان شمس اجرا شده عنوان کرد: «فاطمه» هفت فراز از زندگی حضرت زهر ا(س) از زمان و علت خلقت این بانو در هستی و سپس حضور حضرت خدیجه(س) در دوران زندگی ایشان و اثرگذاری‌‍‌‌شان به عنوان مادر است. پرده سوم به ازدواج و همراه شدن حضرت زهرا(س) با حضرت علی(ع) می‌پردازد و تصمیم آن دو در راستای یکی شدن‌شان در مسیر حضرت محمد(ص).

او در ادامه افزود: پرده چهارم نمایش روایتی است از جنگ احد و لشکرکشی اهریمن. حضور زن‌ها و نقش آن‌ها در غزوه‌های پیامبر(ص) موضوع پرده پنجم است و خانه حضرت فاطمه(س) و نقش اقتصادی و اجتماعی ایشان و حضور در مسجد در پرده ششم روایت می‌شود. پرده هفتم نیز به جاودانگی حضرت زهرا (س) در محشر می‌پردازد.

شعبانی با بیان اینکه مخاطبان نمایش بانوان هستند، گفت: در اسلام به استقلال روحی و اجتماعی زن تاکید شده است و در این نمایش سعی‌مان بر این بوده فضا از لحاظ نور، رنگ و حجم صدا متناسب با روحیات و نگاه زنانه باشد.

این نویسنده و کارگردان درباره سبک و فضای اجرایی «فاطمه» اظهار کرد: نمایش به شیوه الکتروپرفورمنس (خطابه اجرا) که یکی از سبک‌های روز جهان است اجرا می‌شود و تلاشمان این بوده این سبک اجرایی را برای ایجاد جذابیت‌های بصری بیش یک اثر نمایشی آئینی، بومی‌سازی کنیم.

1587076_954 (1)

شعبانی ضمن اشاره به اینکه ترجمه عربی نمایش به پایان رسیده و در حال ترجمه آن به زبان انگلیسی برای اجرا در کشورهای عربی و اروپایی هستیم، یادآور شد: موضوع این نمایش جهانی است و به نقش و برتری زن در جهان هستی می‌پردازد و از این رو تصمیم‌مان بر این است آن را در دیگر کشورها روی صحنه ببریم چرا که این نمایش مخاطبان بسیاری در جهان خواهد داشت.

او درباره تغییرات اجرای نمایش نسبت به سال گذشته خاطرنشان کرد: تعداد عوامل و بازیگران از هفتاد نفر به هشتاد نفر رسیده است ضمن اینکه اجرای جدید برخوردار از نوازندگی و همخوانی زنده روی صحنه است و در این مسیر گروه دختران عرب‌زبان بیروت و گروه زامیر ما را همراهی می‌کنند.

مریم شعبانی در پایان صحبت‌هایش گفت: از ویژگی خاص نمایش «فاطمه» این است که همه عوامل و بازیگران زنان هستند. سال گذشته آقای حمیدرضا ممتازان به عنوان تهیه‌کننده در گروه حضور داشتند که امسال ما نمایش را به یاد او اجرا خواهیم کرد.

در خلاصه داستان نمایش «فاطمه» آمده است: دختری به نام فاطمه از آسمان به زمین می‌آید تا زمین را از تاریکی‌ها نجات بخشد. لوسیفر برای سد کردن راه او لشکرکشی می‌کند و فاطمه در این مسیر با اتفاق‌هایی روبرو می‌شود.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از نریشن: فضه‌سادات‌ حسینی، نرجس شایان، فاطمه نوری‌شکری، زهرا ابوفاضلی، غلامرضا جوادیفام و مرحوم حمیدرضا ممتازان، نوازنده: فاطمه سارنج، مدیر تولید: زینب یزدانی، مدیر اجرایی: زهرا هودگر، مدیر تبلیغات: رضوانه مجلسی‌راد، مدیر رسانه: فاطمه نوری‌شکری، مدیریت فروش: سیده‌ریحانه ذاکر، مدیر روابط‌عمومی: عطیه بحری، طراح حرکت: مریم ‌شعبانی، مشاور طراحی حرکت: زهرا معصوم‌زاده، طراح موسیقی: منا شعبانی، طراح لباس: منا شعبانی، طراح نور: هانیه‌سادات ‌شاکرذاکر، منشی صحنه: محدثه رمضانی، مدیر لباس و آکسسوار: بیتا پارساوفا، مدیر صحنه: زهرا توحیدی، ساخت دکور: زهرا توحیدی، فهیمه منفرد، محمدطاها موحدی، زهرا حسین‌ثابت، هانیه‌سادات شاکرذاکر، دستیاران رسانه در بخش فارسی: فاطمه خلیلی، دستیاران رسانه در بخش انگلیسی: مهدیه اعتمادی و منیره سادات‌کریمی ،دستیاران رسانه در بخش عربی: مریم سادات پیش‌نمازی، زهرا علی‌فائق، ریحانه مرتضی و ریحانه تک‌فلاح، دستیاران صحنه: محمدطاها موحدی، فهیمه منفرد، حسین پروازی‌مقدم و زهرا حسین‌ثابت، لایت باکس: حمیدرضا ممتازان و محسن غفرانی، دستیاران لباس: شکیبا سروش‌نیا و زهرا اردلانی، عکاس و فیلمبردار: رضوانه مجلسی‌راد، میکس و مستر: منصوره جلالیان، سرود: گروه سرود زامیر رهبران فرم و حرکت: محدثه رمضانی، سارا قادری و فاطمه مرادی، پرفورمرها: فاطمه مرادی، محدثه رمضانی، سارا قادری، عطیه بحری، فاطمه مسعودیان، مریم توکلی، فاطمه ‌گودرزی، ریحانه افشار، شکیبا عبدی‌مطلق، هانیه طیبی، نرگس وفاداران، زهرا ابوفاضلی، فاطمه سارنج، فاطمه درگاهی، زینب درگاهی، مائده تاجیک، شکیبا سروش‌نیا، محدثه شکوری، فاطمه کوشکی، حنانه حدادی، ریحانه ‌احمدی، مریم پرهیزگاری، فاطمه خلیلی، زینب اسکندریان، نورالهدی حیدری‌فر، محدثه سادات‌شیرازی، زینب صادقی، ثنا سبزعلی، مریم‌سادات شجاعت‌الحسینی، ف ارهه مقامی، مریم پیش‌نمازی، حوریا مصطفوی، هانیه نژادحیدری، حسنی سبزعلی، مائده جوانمرد، زهرا حسین‌ثابت، فاطمه باقری، فاطمه مهدی، زهرا خالدی، مهدیه خادمی، کاری از: گروه نمایشی هنر مقدس.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.