گروه سینمایی هنرآنلاین: جعفریان رئیس سیاستگذاری جشنواره فیلم ۱۰۰ و رئیس سازمان سینمایی سوره در ابتدای این نشست بیان کرد: ما در سازمان سینمایی سوره در این نزدیک دو سالی که فعالیت‌های تازه خود را شروع کردیم، سه محور را در نظر گرفتیم. جریان تولید که در جشنواره شاهد آن بودیم، جریان توزیع که برای اکران تولیدات با صداوسیما و سینماهای مختلف صحبت‌هایی شده است. برای جریان استعدادیابی نیز اقدامات خود را انجام دادیم اما نتیجه‌گیری در آن نیازمند زمان بیشتری است.

وی افزود: از سال گذشته برای برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره فیلم ۱۰۰ برنامه‌ریزی کردیم تا جشنواره متفاوتی را برگزار کنیم. در این دوره اول از همه تعیین اعضای شورای سیاستگذاری را داشتیم که همین جا از آنها که همدلانه در کنار ما بودند تشکر می‌کنم. لازم است بگویم تلاش بسیاری شده فراخوان کیفی و جذابی را در اختیار مخاطبان و فیلمسازان قرار دهیم تا امروز آغاز عملیاتی جشنواره فیلم ۱۰۰ را داشته باشیم. در این رویداد در کنار استعدادیابی و ایجاد فرصت برای نسل جوان فیلمسازی، بحث فضای مجازی را نیز در نظر گرفتیم که امکانی برای دیده شدن آثار است و موجب فراگیرتر شدن مخاطبان آثار می‌شود. در نهایت اینکه شعار و سیاست کلی نیز برای بخش ویژه این جشنواره در نظر گرفتیم که آقای منصوری (دبیر جشنواره) درباره آن صحبت می‌کند. 

جعفریان ادامه درباره تغییر دوسالانه شدن جشنواره به برگزاری هر ساله توضیح داد: ما برنامه‌ای برای اینکه این جشنواره را سالانه کنیم نداریم. در واقع این موضوع به استقبال و بازخوردها نسبت به فیلم‌ها وابسته است. 

یوسف منصوری دبیر این جشنواره نیز در ادامه بیان کرد: احتمالا جشنواره ۱۰۰ را همگی می‌شناسید. چون جشنواره دارای اعتباری است که حاصل زحمات دوستانی است که در ۱۲ دوره گذشته این جشنواره را برگزار کردند. متاسفانه ۴ سال بین دوره ۱۲ تا ۱۳ ام این جشنواره فاصله افتاد اما اکنون خوشبختانه با عوامل و اعضای خیلی خوبی در تدارک برگزاری جشنواره هستیم و امیدواریم که اتفاق ویژه‌ای را ایجاد کنیم.

وی افزود: این جشنواره امکان دیده شدن خوبی را برای آثار فیلمسازان جوان فراهم می‌کند. معمولا این جشنواره سه بخش داشته که در این دوره نیز آنها را داریم. وظیفه ما این است که خوبی‌های دوره‌های پیش را حفظ کنیم و کارهای دیگری نیز به آن اضافه کنیم. یکی از برنامه‌های این دوره برگزاری کلاس‌های مدون و کارگاه‌های فیلمسازی در شهرستان‌های مختلف است که با همکاری حوزه‌های هنری استان‌های مختلف انجام می‌شود. در تهران نیز ما به این منظور یک پاتوقی را مشخص خواهیم کرد. در واقع با این کار به صورت مداوم فیلمسازان با اساتیدی رفت‌وبرگشت داشته و علاقمندان می‌توانند آثار خود را با مشاوره آنها نهایی کنند. 

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم  ۱۰۰ با بیان اینکه شعار بخش داخلی جشنواره، ایران عزیز است، بیان کرد: هدف ما در این دوره از جشنواره این است که فیلمسازان بتوانند با عینک‌هایی که ما مشخص می‌کنیم، آثاری را تولید کنند که حال ما را خوب کند. البته می‌توانند به سمت سینمای اجتماعی هم بروند، اما باید هدف‌مند باشد. ما در بخش داخلی و بین‌الملل پذیرای آثار در سه بخش داستانی، مستند و پویانمایی هستیم. همچنین باید بگویم که تلاش کردیم تا اکران فیلم‌ها را در برخی از شهرستان‌ها نیز داشته باشیم. 

در ادامه دبیر جشنواره به توضیح بخش‌های مختلف فراخوان جشنواره پرداخت. در بخش بعدی این مراسم نیز از پوستر سیزدهمین جشنواره فیلم  ۱۰۰ رونمایی شد. 

محمد روح‌الامین طراح پوستر و دبیر هنری جشنواره در ادامه و در توضیح پوستر این رویداد گفت: معمولا درباره کارهایم صحبت نمی‌کنم، چون حس می‌کنم اگر کار گویا نباشد، کارم را درست انجام ندادم. اما اگر بخواهم کوتاه صحبت کنم باید بگویم وقتی مسئولیت و سفارشی را می‌پذیرم، باید بیش از هرچیز به این موضوع توجه کنم، که نگاه مسئولان و مخاطبان آن جشنواره چیست. این جشنواره نیز به شما ذهنیتی می‌دهد که نگاهی آوانگارد در فیلم کوتاه بوده و اتفاق تازه‌ای در این مدیوم به شمار می‌آید. برای طراحی این پوستر به هر صورت که جلو رفتم، عدد ۱۰۰ خیلی در چشم بود؛ در نهایت به این شکل رسیدیم که به نوعی جز ساده‌ترین شکل‌هایی بود که می‌توانستم انجام دهم. از فضای سینما نیز به عنوان فضای پوستر استفاده کردیم. امیدوارم بعد از رونمایی از این پوستر، این آوانگارد بودن در نگاه مخاطبان جشنواره نیز اتفاق افتاده باشد.