به گزارش هنرآنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سابقه سفرهای تنها تریلی سیار با سابقه و خاطره‌انگیز کانون به نخستین سال‌های دهه پنجاه خورشیدی باز می‌گردد همان تریلی نمایشی که شهر به شهر و روستا به روستا در بیشتر این سال‌ها شاهد حضور و هنرنمایی جوانانی بود که امروز هریک، از شاخص‌ترین چهره‌های عرصه تئاتر و سینما و هنر کودک و نوجوان هستند.

سال گذشته اما افزایش تعداد تریلی‌های سیاربه عدد ۷ نویدبخش روزهای خوب و پرباری برای عرصه هنر نمایش کودک و نوجوان بود تا معاونت تولید و مرکز تئاتر و تاتر عروسکی کانون برای حرکت شورآفرین این تریلی‌ها - که اکنون آن را تماشاخانه سیار می‌نامیم - برنامه‌ریزی کنند.

پاییز و زمستان سال ١۴٠٠ و پس از فروکش‌کردن نسبی وضعیت همه‌گیری بیماری کرونا - که رفته‌رفته شرایط را برای سفر به استان‌ها مهیا می‌کرد - یکی از این تریلی‌ها به جنوب ایران سفر کرد و در جزایر کیش و قشم در میان استقبال گسترده مردم بومی و میهمانان این دو جزیره به اجرای برنامه پرداخت.

پس از این، برنامه‌ گسترده‌ای برای سال ١۴٠١ طراحی شد و در نخستین گام و به میمنت روزهای شادمانی اعیاد قربان تا غدیر، این تماشاخانه‌ها حرکت جدید خود را در چهار مرحله با استفاده از سه تریلی و یک کامیونت سیار آغاز کردند.

دومین گروه تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که به‌لحاظ زمانی پیش از همه گروه‌ها فعالیت خود را از روز ۱۵ تیر آغاز کرده بود، با اجرای نمایش «رینالد روباهه» به کارگردانی احمد تیموری در استان مازندران و پس از هشت روز اجرای برنامه در استان‌های اردبیل و آذربایجان غربی دوباره به استان مازندران برگشته است و تا ۵ مرداد در شهرهای مختلف مازندران به اجرای نمایش و برنامه‌های شاد و متنوع برای کودکان و نوجوانان ادامه می‌دهد.

گروه اول نیز با اجرای نمایش «شهر پرندگان» به کارگردانی محمد جهانپا کار مرکز تخصصی تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان خراسان رضوی در استان خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی، همچنین سومین گروه با ویژه‌برنامه «عید تا عید با تماشاخانه‌های سیار کانون» با نمایش «بچه‌های ایران» به کارگردانی مهدی قلعه در استان‌های آذربایجان شرقی و البرز، ویژه‌برنامه «منم بچه مسلمان» به کارگردانی محمدصادق مقدسیان در قم و گروه چهارم با نمایش «آش سنگ» به کارگردانی زهرا مریدی در شهرهای مختلف استان‌های البرز و کرمانشاه و گروه پنجم در استان قزوین با استفاده از گروه بومی استان و کامیونت سیار استان قزوین با نمایش «هیس ما یک نقشه داریم» به کارگردانی مهدی مردانی پیام‌آور جشن و شادی در این استان‌ها بودند.

اجرای این برنامه‌ها در طی ۲۰ روز گذشته با استقبال گسترده کودکان و نوجوانان و مردم شهرهای مختلف این استان‌ها روبرو شد برنامه‌هایی که به گفته کارگردان‌های نمایش‌ها و مدیران کانون این استان‌ها با هدف گسترش عدالت فرهنگی در نقاط مختلف کشور اجرا شد.

از سویی دیگر، راه‌اندازی این تماشاخانه‌ها و تجربه استقبال مخاطبان از نمایش‌ها و فراگیر شدن فیلم‌های آن در شبکه‌های اجتماعی بی‌تردید به تولید بیشتر نمایش‌های مناسب برای کودکان از سوی هنرمندان این عرصه منجر خواهد شد.

برخی استانداران، مسئولان ارشد استان‌ها و شهرهای مختلف نیز در گفت‌وگوهایی از این اقدام استقبال و حمایت خود را از حضور دوباره این تماشاخانه‌ها در استان‌ها و شهرهای تحت مدیریت خود اعلام کردند.

مراسم پایانی ویژه‌برنامه «عید تا عید با تماشاخانه‌های سیار کانون» روز چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ در شهر صحنه استان کرمانشاه و ساعت ۲۱ در شهر رامسر استان مازندران برگزار می‌شود.

تماشاخانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان علاوه بر اجرای نمایش، برنامه‌های متنوع دیگری در قالب قصه‌گویی توسط مربیان کانون و بر اساس کتاب‌های کانون و قصه‌های بومی، معرفی کتاب، پخش فیلم‌های سینمایی و انیمیشن، مسابقه و سرگرمی نیز دارند.

ویژه‌برنامه «عید تا عید با تماشاخانه‌های سیار کانون» با همکاری و همراهی نهادهای مختلف در استان‌های کشور که دغدغه‌های مشترکی در حوزه تعلیم و تربیت دارند، به مناسبت اعیاد قربان و غدیر خم، از ۱۵ تیر آغاز شده و تا ۵ مرداد در استان‌های مختلف ادامه خواهد داشت.

تماشاخانه‌های سیار کانون طی ماه‌های آینده و در قالب برنامه‌های پیش‌بینی‌شده به استان‌های دیگر کشور هم سفر خواهند کرد.