گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «نازگل» به نویسندگی سیدعلی ‌موسویان با طراحی و کارگردانی میثم یوسفی و تهیه‌کنندگی امیرحسین شفیعی از 15 اردیبهشت ساعت 19:30 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است. فریده دریامج، مهدی وثوقی‌راد، آتیه ‌جاوید، علی ‌رجایی، ناصر ‌آویژه، میثم یوسفی، مجید ‌قربانی، باران ‌ستوده، ساناز ‌روشنی، زیبا ‌کاظمی، راهله ‌تاجیک، منیره ‌شریعت‌‌زاده، سایان ‌کارگردی، امیرحسین جعفرپور، ماه‌‌پری ‌قوی‌‌قلب و آرام مصطفوی بازیگران این نمایش هستند.

یوسفی در گفت‎‌وگو با هنرآنلاین درباره سبک و فضای اجرایی نمایش «نازگل» گفت: نمایش فضایی تراژدی موزیکال دارد. روایت‌های گوناگون از قصه‌های زنانه که نویسنده به زیبایی آن را نگاشته که ترکیب با موسیقی و حرکات موزون فضای کلی نمایش را می‌سازد. داستان «نازگل» به صورت ملودرام و موزیکال آغاز می‌شود و در انتها به شکلی تراژیک به پایان می‌رسد.

او در ادامه درباره موضوع و مضمون نمایش توضیح داد و عنوان کرد: روایت‌های مختلف نمایش به فساد در دربار قاجار، سرنوشت تلخ زنان و ازدواج اجباری می‌پردازد، گویا همیشه حاکم ظالمی وجود داشته تا به مظلومی زور بگوید. از آنجاکه نام نمایش «نازگل» است پس درنتیجه مونولوگ‌های تمامی کاراکترها، روایت تلخ کامی با محوریت شخصیت نازگل است.

 او درباره دغدغه اصلی خود در کارگردانی این نمایش اظهار کرد: شیوه روایی نویسنده و ادبیات قجری به کار رفته در متن برای من بسیار جذاب بود. سرنوشت تلخ زنان مطرب، زنان دربار و حال و هوای زن محور (که حتی امروز نیز در جامعه قابل لمس‌ست) نمایشنامه، مرا به سمت کارگردانی سوق داد.

یوسفی در ارتباط با چالش‌های به صحنه آوردن «نازگل» افزود: امروز تولید تئاتر چالش‌های فراوانی دارد. به دلیل فاصله طولانی میان اجرا در جشنواره آیینی و سنتی و اجرای عمومی، به اجبار برخی بازیگران و عوامل پشت صحنه را تغییر دادیم. همچنین فراهم کردن هزینه‌های تولید اعم از دوخت و بازتولید لباس‌های قجری، گریم، پرداخت دستمزد اعضای گروه اجرایی و... ازجمله چالش‌های من برای اجرای این نمایش بودند.

این کارگردان یادآور شد: «نازگل» دو سال و نیم بعد از اجرا در جشنواره به صحنه می‌رود! دو تا سه ماه برای جشنواره تمرین کردیم و بعد کار در همان مرحله متوقف شد، پس از 30 ماه وقفه دوباره برای 40 روز به صورت فشرده با بازیگران و عوامل جدید تمرین کردیم و نمایش را به صحنه رساندیم.

یوسفی دررابطه با استقبال مخاطبان اضافه کرد: تماشاخانه سنگلج خواستگاه نمایش ایرانی است و غالباً مخاطبان این تماشاخانه به کارهای قجری و تلفیقی علاقه نشان می‌دهند. شرایط ما خاص بود، تعطیلات ماه مبارک رمضان و عید فطر و تعطیلات دیگر موجب شد مخاطبان کمتری به دیدن کار بیایند اما عزیزانی که میزبان‌شان بودیم بسیار از نمایش لذت بردند و انرژی و ذوق از دست رفته را به گروه بازگرداندند.

او افزود: واقعیت این است که نیمی از اتفاقات تئاتر باحضور تماشاگر رخ می‌دهد و امیدوارم در مدت باقی مانده از اجرا بتوانیم میزبان مخاطبان بیشتری از سراسر ایران باشیم. امیدوارم همکاران، عزیزان رسانه، فرهیختگان و منتقدان به دیدن نمایش ما بیایند و اطلاع‌رسانی در طیف گسترده‌ترانجام شود و به بازتاب«نازگل» کمک کنند.

عوامل این نمایش عبارتند از طراح لباس: آناهیتا کاشف، طراح پوستر و بروشور: مهدی ‌دوایی، موسیقی: زهره عشقی و علی جباری، کمانچه: علی جباری، تمبک: نیوشا ‌سردشتی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: مرتضی ‌برزگرزادگان، گروه کارگردانی: آرش ‌نوری، امیرحسین جعفرپور، مدیر تولید: مرتضی ‌برزگرزادگان، عکاس: سهراب ‌خان‌‌زاده، امین ‌عطارنژاد، مدیر روابط‌عمومی و تبلیغات: محمد ‌لهاک، دیجیتال مارکتینگ: محمدعلی اکباتانی، مدیر برنامه‌ریزی تبلیغات: امیرحسین شیخان، گروه روابط‌عمومی: امیر ‌هدایت‌‌نژاد، علیرضا ‌ترکان  و امیرحسین ‌منصوری.

علاقمندان به تماشای این نمایش «نازگل» می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.