به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری چهلمین جشنواره تئاتر، دوشنبه 25 بهمن در نهمین و آخرین روز از جشنواره «نشست معرفی فرهنگ و هنر تاجیکستان با تاکید بر تئاتر تاجیکستان» با حضور مدیران جشنواره و اداره کل هنرهای نمایشی،‌ اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره، سفیران دو کشور، کارشناسان فرهنگی و گروهی از هنرمندان ایران و تاجیکستان در تالار وحدت برگزار شد.

در این نشست محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی به هنرمندان تئاتر توصیه کرد به هنر نمایش به عنوان مقوله‌‌ای فرهنگی توجه کنند. او تاکید کرد: « ممکن است ما هنرمند چیره دست و زبردستی باشیم اما تا زمانی که تجلی و بروز و ظهور اجتماعی نداشته باشیم، کارمان تبدیل به فرهنگ نمی‌شود. با این نگاه، تئاتر بدون حضور تماشاگر مقوله فرهنگی نمی‌شود. ضمن اینکه شاید فرهنگی‌ترین هنر ما تئاتر است؛ چون در ظهور و تجلی و بروز است که معنا پیدا می‌کند و به همین سبب تئاتر پیش‌رو و پرچم‌دار هنرهاست».

همچنین نمایش «الزمکان» به کارگردانی عبدالصمد صدوخی از کشور الجزایر به دلیل تعویق سفر گروه، طبق جدول جشنواره اجرا نشد و اجرای آن به امروز (سه شنبه 26بهمن) ساعت (14 و 15:30) در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

در دبیرخانه جشنواره؛ هیئت داوران بخش صحنه پس از اتمام آخرین اجرا بخش مسابقه، برای انتخاب کاندیداها و برگزیدگان این بخش از  جشنواره به شور نشست.  در آخرین روز جشنواره 15 اثر نمایشی در بخش‌های صحنه‌ای، دیگرگونه‌های اجرایی و خیابانی اجرا و نامزدهای بخش‌های مختلف خیابانی، رادیوتئاتر و دیگرگونه‌های اجرایی اعلام شد.

بخش صحنه

در مجموعه تئاتر شهر «بی خوابی» به کارگردانی سعید هاشمی پور(17و19) در تالار سایه، «داستان باغ وحش» به کارگردانی مهدی پاشایی (17:30 و 20) در تالار قشقایی اجرا شدند.

در تماشاخانه ایرانشهر، «ژپتو» به کارگردانی اوشان محمودی (16:30 و 20) در تالار ناظرزاده کرمانی، « سایر بازماندگان» به کارگردانی مهرداد مصطفوی (18و 20:30) در تالار استاد سمندریان به صحنه رفت.

همچنین نمایش « یک ماه هزار آسمان» به کارگردانی حمید ابراهیمی (ساعت 18) در برج آزادی اجرا می‌شود.

بخش خیابانی  

در محوطه تئاتر شهر نمایش «آخرین اولی»  به کارگردانی سمیه مهری ساعت (10:30)، «کله دم سبز شمرونی» به کارگردانی مارال ایزذ بخش (11:30)، «مدافع آخر» به کارگردانی احمد جعفری (ساعت   16)، «بی سرزمین» به کارگردانی بهناز زحمتکش (16:30)،«خان طلا» (ساعت 17)، « یک کروموزم بیشتر» به کارگردانی جلال حسنوند(18:15) اجرا شدند.

در محوطه تماشاخانه ایران‌شهر، «نمایش پی ا وی» به کارگردانی احمد صمیمی (ساعت 16)، «حیاط خانه ما» به کارگردانی وحید خسروی (ساعت 16:30) به اجرا درآمدند.

دگرگونه‌های اجرایی

نمایش«نمایش «خود» به کارگردانی حسین قاسمی هنر  در پلاتو تمرین شماره سه تئاتر شهر،«هفت تا نه و نیم» به کارگردانی مریم خلیلی میدان راه آهن، نمایش « هفتادو شش دوصفر» به کارگردانی بهمن عباس‌پور  ورودی خانه هنرمندان اجرا شدند.