سرویس تئاتر هنرآنلاین: بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر استان اردبیل از 25 تا 27 آذرماه برگزار شد و محمدتقی اسماعیلی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان و رئیس شورای دبیری جشنواره در گفت‌وگو با هنرآنلاین در این باره گفت: 18 نمایش متقاضی شرکت در این جشنواره بودند و درنهایت 7 اثر از شهرستان‌های پارس آباد، خلخال و اردبیل به این رویداد راه یافت و در نهایت دو نمایش "آقای رئیس جمهور" به کارگردانی یاشار منوچهری از پارس آباد و "ستاره‌هایی به رنگ تاول" کار فاطمه عظیمی به انتخاب هیئت داوران به سی و نهمین جشنواره تئاترفجر معرفی شد.

او در ادامه افزود: آثار شرکت‌کننده در بیست و هشتمین دوره از جشنواره تئاتر استان‌ها برای داوران به صورت زنده با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اجرا شدند و نمایش‌های ضبط شده برای مخاطبان در فضای مجازی منتشر شدند. درست است که خود من و بسیاری، تماشای فیلم تئاتر را بر نمی‌تابند و معتقدند که ویژگی تئاتر به زنده و پویا بودن است و فیلم تئاتر به دور از هرگونه شور و هیجانی است اما در این شرایط چاره دیگری به منظور برپایی جشنواره نداشتیم و باید به حداقل‌ها راضی می‌شدیم.

اسماعیلی همچنین اضافه کرد: این جشنواره توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن نمایش استان برگزار شد اما اصل کار توسط هنرمندان به سرانجام رسید. بسیاری در این شرایط حتی از خانه خارج نمی‌شوند اما هنرمندان تئاتر در همین وضعیت تمرینات خود را در سالن‌های نمایش پیگیری کردند.

او ضمن ابراز تاسف نسبت به اینکه آثار شرکت‌کننده در جشنواره نسبت به سال‌های گذشته از کیفیت پایین‌تری برخوردار بودند، عنوان کرد: متاسفانه امسال به منظور آماده‌سازی آثار نمایشی زمان کوتاهی در اختیار داشتیم چراکه فراخوان جشنواره دیرهنگام منتشر شد و اداره کل هنرهای نمایشی نیز اصرار به برگزاری این رویداد در این شرایط داشت و از این رو کیفیت آثار شرکت‌کننده از کیفیت پایین‌تری نسبت به ادوار گذشته برخوردار بودند. این موضوع را پیش‌بینی کرده بودیم با این حال چراغ تئاتر با جانفشانی هنرمندان تئاتر استان‌ها روشن ماند و جشنواره برگزار شد.

رئیس انجمن نمایش استان اردبیل ضمن بیان اینکه تاکنون هیچ بودجه‌ای به منظور برپایی این دوره از جشنواره استان دریافت نکرده‌ایم، اظهار کرد: تا الان از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی ایران، مبلغی به عنوان بودجه برگزاری جشنواره پرداخت نشده و همه هزینه‌های برپایی را به صورت شخصی و اعتباری تامین کرده‌ایم و طبق پیگیری‌های انجام شده نیز مشخص نیست تا چه زمانی این بودجه پرداخت شود.

اسماعیلی درباره برگزاری رویداد تئاتر فجر در سال جاری گفت: موافق برگزاری این جشنواره به صورت آنلاین هستم تا جریان تئاتر در کشور جاری و ساری باشد و امیدوارم هرچه سریعتر از شیوع ویروس کرونا خلاص شویم تا دوباره شاهد روشن شدن چراغ تئاتر باشیم. امسال جشنواره تئاتر فجر باید حمایت بیشتری را در نظر بگیرد چراکه معیشت هنرمندان تئاتر دچار مشکلات بیشتری بود. همچنین در سال جاری جشنواره متحمل هزینه‌های کمتری است و  بودجه آن  به مباحث آموزشی اختصاص داده شود.

او همچنین افزود: امسال برخی از جشنوا‌ره‌ها همچون جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برگزار نشد و بهتر بود بودجه آن به تجهیز سالن‌های نمایش همدان اختصاص می‌یافت. سالن‌های این استان از امکانات نور مناسبی برخوردار نیستند و این امکان وجود داشت تا این بودجه به این منظور و اختصاص به آموزش در نظر گرفته شود.