سرویس تئاتر هنرآنلاین: محمدتقی اسماعیلی رئیس انجمن نمایش استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فعالیت‌های هنرمندان این استان در ایام کرونا گفت: متاسفانه این استان نسبت به گذشته در این ایام فعالیت چندانی نداشته است و تمرکز استان بر انتشار فراخوان‌هایی به منظور تولید متون نمایشی، فعالیت‌های انتشاراتی و آموزشی بوده است. دو گروه نمایشی نیز به منظور شرکت در جشنواره تئاتر مقاومت و جشنواره ملی تئاتر آیات نیز در حال تمرین هستند. همچنین در این مدت نمایشی به نام "فراکانس" به کارگردانی حسن مهدی‌زاده در شهرستان گرمی به صحنه رفته است. فراخوان مسابقه نمایشنامه‌نویسی سردار قاسم سلیمانی نیز به زودی منتشر خواهد شد.    

او در ادامه درباره برگزاری سی و دومین جشنواره تئاتر استانی عنوان کرد: امسال برخی از شهرهای استان موافق برگزاری این رویداد و برخی مخالف آن هستند و برگزاری این جشنواره وابسته به شرایط است. فراخوان نیز در چند روز آینده منتشر خواهد شد اما بندی در فراخوان گذاشته شده مبنی بر آنکه درصورتی آثار از کیفیت لازم برخوردار نباشند برپایی این رویداد منتفی اعلام خواهد شد.

این کارگردان تئاتر در ادامه افزود: در صورتی‌که قرار بر برگزاری جشنواره باشد تمرکز و پیش‌بینی ما این است تا آن را اواخر آبان ماه در فضای مجازی برگزار کنیم.  

اسماعیلی درباره وضعیت هنرمندان این استان در این ایام و اقداماتی که برای آن‌های صورت گرفته اظهار کرد: پیش از کرونا تئاتر استان دچار تب 40 درجه بود و اکنون با شرایط موجود تئاتر به کما رفته است. این استان دارای تنها یک سالن تئاتر است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را به بخش خصوصی واگذار کرده است و از این رو هنرمندان بابت هر شب اجرا در سالن باید یک میلیون تومان پرداخت کنند. هنرمندان تئاتر در این استان حتی یک پلاتو به منظور تمرین هم ندارند.

او در ادامه افزود: تعداد کمی از اهالی تئاتر استان اردبیل از طریق تئاتر امرار معاش و ارتزاق می‌کنند با این حال از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی وام بلاعوضی حدود 6 تا 16 میلیون تومان به فعالان تئاتری که تنها شغل‌شان تئاتر است، پرداخت شده و به مابقی هنرمندان که شغل دیگری دارند نیز وام‌های کمتری تعلق خواهد گرفت.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل ضمن اشاره به اینکه حداقل انتظار اهالی تئاتر این استان احداث تئاتر شهر است که هر سال وعده آن داده شده است، تصریح کرد: چندی پیش فهرست کمک هزینه‌ای به گروه‌های نمایشی تهران منتشر شد که متاسفانه تفاوت میزان حمایت از هنرمندان تهران با شهرستان از زمین تا آسمان است و این جدول اندک انگیزه هنرمندان شهرستان را از بین برد.

او در ادامه افزود: میزان حمایت از کل آثار یک استان به اندازه کمک هزینه یک نمایش در تهران نیست هر چند که آقای قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وعده‌هایی به منظور حمایت از آثار نمایشی استان‌ها داده‌اند. ما خواهان حداقل حمایت‌ها همچون سالنی به منظور اجرا هستیم هنرمندان ما به منظور اجرا باید به سالن پول پرداخت کنند و همچنان ما در خم یک کوچه هستیم.‌ احداث تئاترشهر برای استان ما مهم و الزامی است. زمانی‌که ما حتی یک سالن برای اجرا نداریم چگونه از دیگر انتظاراتمان صحبت کنیم؟

محمد تقی اسماعیلی در پایان صحبت‌هایش گفت: متاسفانه تئاتر ما سیستماتیک و دارای سازوکار نیست و در صورتی‌که اینگونه بود نباید از حداقل انتظارات‌مان صحبت می‌کردیم. به اندازه حمایت از اجرای یک گروه نمایشی در تهران از کل آثار یک استان حمایت نمی‌شود اما گفته می‌شود بدنه تئاتر کشور در شهرستانهاست. ما تنها خواهان آنچه که لازمه کارمان است، هستیم.