سرویس تئاتر هنرآنلاین، هجدهمین جشنواره تخصصی کودک و نوجوان پانیذ از 23 تا 25 مردادماه به مدیریت رکسانا خلوتی و دبیری امیررضا جلالی و محمدرضا غریب‌زاده و همچنین داوری بهزاد فراهانی و شقایق فراهانی در تماشاخانه ملک برگزار شد.

رکسانا خلوتی مدیر آموزشگاه تخصصی بازیگری کودک و نوجوان پانیذ و مدیر این جشنواره در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: هجدهمین جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان آموزشگاه بازیگری پانیذ از 23 تا 25 مرداد ماه در تماشاخانه ملک برگزار شد. در واقع این جشنواره محصول پایان دوره هنرجویان این آموزشگاه است که به صورت کاملاً حرفه‎‌ای برپا می‌شود تا این گروه سنی امکان آن را داشته باشند در حضور بازیگران، کارگردانان و مهمانان مطرح، هنر خود را به نمایش بگذارند. در دوره‌های گذشته پس از برگزاری جشنواره آن‌ها از سوی کارگردانان به منظور ادامه فعالیت خود در عرصه بازیگری انتخاب شده‌اند. 

 بنیانگذار نخستین آموزشگاه بازیگری کودک و نوجوان در ادامه عنوان کرد: اکثر سوپراستارهای سینما، تئاتر و تلویزیون همچون مهدی قربانی بازیگر فیلم سینمایی "ابد و یک روز"، متین فتوره‌چی بازیگر فیلم سینمایی (درباره الی)، محمد شاکری بازیگر نمایش "الیورتوئیست" و ... هنرجویان و محصول آموزشگاه بازیگری پانیذ هستند. هرساله این آموزشگاه جشنواره تئاتری با حضور چهره‌ها و هنرمندان به عنوان داور و مهمان برگزار می‌کند و آثار هنرجویان در سبک و سیاق جشنواره‌های فجر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

این بازیگر سینما همچین اضافه کرد: مخاطبان این جشنواره که به صورت کاملاً خصوصی برگزار می‌شود، خانواده‌های هنرجویان هستند. تاکنون ادوار مختلف این جشنواره در تماشاخانه‌های مختلف برگزار شده است. خوشبختانه این جشنواره که با حضور بازیگران خردسال تا جوان با استانداردهای حرفه‌ای برگزار می‌شود تاکنون در همه دوره‌ها با نمایش آثار کیفی بسیار باشکوه بوده است.

او افزود: دبیران هجدهمین جشنواره تخصصی بازیگری کودک و نوجوان پانیذ، آقایان امیررضا جلالی و محمدرضا غریب‌زاده هستند و اساتید آموزشگاه پانیذ که همگی تحصیل‌کرده رشته‌های تئاتر و سینما هستند، کارگردانی آثار جشنواره را برعهده دارند. همچنین استاد بهزاد فراهانی و خانم شقایق فراهانی داوران این دوره از جشنواره بودند.

خلوتی ضمن اشاره به اینکه هجدهمین جشنواره تخصصی بازیگری کودک و نوجوان با حضور هفده گروه نمایشی در سه بخش خردسال، کودک و نوجوان طی سه روز برگزار شد، تصریح کرد: روز گذشته در روز پایانی جشنواره نیز نشست پرسش و پاسخی با حضور بازیگران این دوره و داوران آن برگزار شد.

او درباره نحوه داوری آثار این جشنواره گفت: داوران جشنواره بر آن شدند تا در بخش خردسال به دلیل روحیه حساس این گروه سنی همه نمایش‌ها مورد تقدیر قرار گیرند اما در دو بخش کودک و نوجوان همچون دیگر جشنواره‌های حرفه‌ای همه بخش‌ها همچون بازیگری، طراحی صحنه، لباس، گریم سه برگزیده خواهد داشت و به منتخبان تندیس و دیپلم افتخار ارائه خواهد شد.

خلوتی درباره استقبال از این دوره از جشنواره که در شرایط کرونایی برگزار شد نیز عنوان کرد: با توجه به اینکه این روزها با شیوع ویروس کرونا روبرو هستیم و حتی اعلام کرده بودیم که تصمیم داریم نمایش‌ها را به صورت آنلاین نیز پخش کنیم و خانواده‌ها را مجبور به حضور فیزیکی در جشنواره نکردیم، بسیار برایم جالب بود که سالن نمایش بیش از حد تصور پر شد و باید بگویم که پروتکل‌های بهداشتی به صورت کامل در تماشاخانه اجرا و رعایت شد.

مدیر آموزشگاه تخصصی بازیگری کودک و نوجوان پانیذ ضمن بیان اینکه جشنواره به صورت کاملاً خصوصی و بدون اسپانسر برگزار می‌شود، اظهار کرد: حامی این جشنواره که در این دوره پانصد میلیون تومان هزینه داشته است، به صورت مشارکتی آموزشگاه پانیذ و خانواده‌های هنرجویان بوده‌اند و این رویداد هیچگونه حمایتی از سوی نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی ندارد. اساساً با جسارت اعلام می‌کنم به جز این آموزشگاه و همکارانم هیچکس به مقوله بازیگری کودک و نوجوان اهمیت نمی‌دهد و آن را جدی نمی‌گیرند. حتی جایزه جشنواره فیلم و تئاتری که به صورت سالیانه در همدان و اصفهان برگزار می‌شود به بزرگسالان اهدا می‌شود.

او با بیان اینکه هدف از برگزاری این جشنواره‌ها این است تا بچه‌ها جدی گرفته شوند، گفت: علاقمندم روزی ارگان یا نهادی پیدا شود که ارزش، مقام، استعداد و پتانسیل کودکان و نوجوانان را جدی بگیرد. اهمیت به گروه سنی کودک و نوجوان رسالتی است که بر دوش ما بزرگترها نهاده شده و ای کاش با یکدیگر متحد شویم تا من تنها و یک تنه این بار را به دوش نکشم. آرزو دارم روزی ارگان و نهادی به لحاظ مادی و معنوی پا پیش گذارد تا ما بتوانیم رسالت‌مان را در قبال این گروه سنی به خوبی انجام دهیم.

خلوتی همچنین افزود: این روزها به دلیل تنش‌های موجود در جامعه، حال بچه‌ها خوب نیست و باید بیش از پیش به آنها بها دهیم و ما بزرگترها باید بهترین امکانات را برای‌شان فراهم کنیم تا آن‌ها به علایق و استعدادهایشان بپردازند.

این هنرمند عنوان کرد: اختتامیه هجدهمین جشنواره تخصصی بازیگری کودک و نوجوان با معرفی آثار برگزیده به زودی برگزار خواهد شد که تاریخ و شرایط برگزاری آئین پایانی متعاقباً اعلام می‌شود.

رکسانا خلوتی در پایان صحبت‌هایش درباره فعالیت این آموزشگاه در این روزها بیان کرد: تابستان سال‌های گذشته، آموزشگاه پانیذ حدود سه هزار هنرجو داشته اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا ما پذیرای هزار هنرجو بوده‌ایم که به اعتقاد من این تعداد هنرجو در این شرایط بسیار خوب است.

 ‌