سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "اسب‌های پشت پنجره" نوشته ماتئی ویسنی‌یک با ترجمه مهشاد مخبری و کارگردانی مجتبی جعفری‌پور از 12 مردادماه ساعت 19 در تماشاخانه ملک روی صحنه رفت و بازیگران این نمایش امین اکبری‌نسب، متین بختی، محمدامین شفیق، محمدرضا غفاری، رویا ترخوانه، حامد شیخی، فائزه نصیری، علی اسدیان، غزال شفیعی، مهدی ماپو و ساغر بهنام هستند.

مجتبی جعفری‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب این نمایشنامه به منظور اجرا گفت: متاسفانه در عصر حاضر دنیا به سمت جنگ و خشونت پیش می‌رود ضمن اینکه در این دوران مقام زن نادیده گرفته شده و ضعیف و پایین شمرده می‌شود. از این رو با اجرای این نمایش در نظر داشتم تا مقام والای زن و نفرت از جنگ را نشان دهم.

او درباره موضوع و مضمون این اثر عنوان کرد: "اسب‌های پشت پنجره" یک نمایشنامه ضدجنگ است و سیاهی جنگ در جوامع بشری امروزه را نشان می‌دهد. اتفاقات این نمایش به جنگ جهانی اول باز می‌گردد که در اجرا آن‌ها را آداپته و به روز کرده‌ام.

جعفری‌پور که نخستین بار است نمایشی را به عنوان کارگردان به صحنه می‌آورد، درباره میزان وفاداری‌ به این نمایشنامه در اجرا یادآور شد: تقریباً در اجرا، هشتاد درصد به نمایشنامه اصلی و ساختار آن وفادار بوده‌ام و تنها آن را به روز کرده‌ام. اجراهای بسیاری از این متن تاکنون دیده‌ام اما در هیچ‌یک شاهد بار طنز نمایشنامه نبوده‌ام و براین اساس در اجرای این اثر بیشتر به سمت گروتسک رفته‌ام.

او ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش حدود 4 ماه به طول انجامید، گفت: تمرینات این نمایش در ابتدا حدود دو ماه به صورت آنلاین انجام شد و سپس با بازگشایی فعالیت‌های فرهنگی هنری ادامه تمرینات به صورت حضوری برگزار شد.

جعفری‌پور درباره سبک و فضای اجرایی این اثر اظهار کرد: در اجرای این نمایش تلاش‌ام بر این بوده تا بیشتر المان‌هایی مربوط به کشور لهستان و جنگ جهانی را استفاده کنم.

او در بخشی از صحبت‌هایش درباره اجرای این نمایش در شرایط کنونی بیان کرد: مدتی است که تئاتر بسیار مظلوم واقع شده است و کمتر به سراغ‌اش می‌روند و از این رو متاسفانه تئاتر به سمت نمایش آنلاین رفته است و امکان نابودی این هنر زنده وجود دارد. در صورتی‌که منِ نوعی از این هنر حفاظت نکنم و در اجرا پیشقدم نشوم، تئاتر روزبه‌روز کم اهمیت‌تر خواهد شد. در شرایط موجود به دلیل شیوع ویروس کرونا تماشای تئاتر کم خطرتر از بسیاری از کارهایی است که این روزها شاهد آن هستیم.

مجتبی جعفری‌پور در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: از برخی از دوستان و هنرمندان گلایه‌مند هستم. این روزها وقتی‌که به منظور دعوت از برخی از پیشکسوتان تئاتر و هنرمندان شناخته شده برای تماشای نمایش تماس می‌گیریم، آن‌ها به دلیل نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا، دعوت ما را نمی‌پذیرند. در صورتی‌که این هنرمندان از تئاتر حمایت نکنند، چه کسی از ما دفاع خواهد کرد؟    

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مجری طرح : فاطمه عبدالرحیمی، دستیار کارگردان : فائزه نصیری، طراح و اجرا گریم : مصطفی کرابی، طراح صحنه : فاطمه عبدالرحیمی، طراح لباس : مجتبی جعفری پور، مدیر صحنه : میلاد مرتضوی، طراح پوستر و بروشور : فاطمه عبدالرحیمی و عکاس و تیزر : فاطمه مجدنیا.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.