سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "مثل خاراندن زخم بعد از خوب شدن" نوشته و کار فرانک فروتن سه‌شنبه 15 بهمن‌ماه ساعت 19 و 21 در بخش مسابقه به علاوه فجر جشنواره تئاتر فجر در عمارت نوفل لوشاتو اجرا می‌شود. این نمایش فروردین ماه امسال در این تماشاخانه روی صحنه رفته است.

"مثل خاراندن زخم بعد از خوب شدن" یک درام اجتماعی

فرانک فروتن در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین با بیان اینکه "مثل خاراندن زخم بعد از خوب شدن" یک درام و رنج‌نامه اجتماعی است، درباره موضوع و مضمون این نمایش گفت: در ظاهر داستان، آرزو شخصیت اصلی نمایشنامه دچار بارداری ناخواسته‌ای شده است که به واسطه آن مسئله سقط جنین پیش خواهد آمد اما بطن این نمایشنامه به روابط سردرگرم انسان‌های امروزی با یکدیگر و با خودشان در جامعه امروزی می‌پردازد. تناقضی که میان خواسته‌های این نسل با باید و نبایدها و هنجارهای ‌اجتماعی وجود دارد.

او درباره ایده نگارش این اثر عنوان کرد: ایده اولیه براساس دیدار من با دختر جوانی که به یک بیمارستان مراجعه کرده بود، شکل گرفت.

کارگردان نمایش "ترس‌های کوچک من" ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش حدود 4 ماه به طول انجامیده است، درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "مثل خاراندن یک زخم پس از خوب شدن" خاطرنشان کرد: با وجود اینکه نمایشنامه کاملاً رئالیستی است اما در بحث اجرا سعی کرده‌ام چیزی را به متن اضافه کنم. بنابراین وارد فضای ذهنی شده‌ام و این فضا را در طراحی صحنه نیز اجرائی کرده‌ام. این اثر با فضایی ذهنی و رئالیستی وارد بُعد فضای عینی می‌شود.

فروتن درباره طراحی صحنه این اثر اظهار کرد: با توجه به ویژگی داستان این نمایش همه چیز مینی‌مال است و شاید به تئاتر بی‌چیز گرایش دارد. طراحی صحنه خلاصه و مینی‌مال است و مخاطب با فضای اسباب‌‌کشی در یک خانه روبروست. صحنه متشکل از کارتن‌های اسباب‌کشی است که با جابجایی آن‌ها فضا تغییر می‌کند. فضاسازی با نور تفکیک و انجام شده و همه چیز در صحنه حداقلی در نظر گرفته شده است.

او درباره موسیقی این اثر تصریح کرد: به جز یک بخش، مابقی موسیقی‌ها توسط سپهر سراجی سرپرست گروه بوم ساخته شده است. قاعده مینی‌مال در ساخت موسیقی نیز رعایت شده است. این نمایش براساس متن، تلفیقی از فضای سنتی و مدرن است؛ خانواده‌ای سنتی که پوسته مدرنیته دارد که انگار این لباس به تن‌شان گشاد است. این وجه در بخش موسیقی نیز دیده می‌شود.

 

وقتی همه خواب بودیم" اثری برپایه وحدت زمان و مکان

نمایش "وقتی همه خواب بودیم" نوشته حمید عبدالحسینی و علیرضا زارع به کارگردانی حمید عبدالحسینی نیز چهارشنبه 16 بهمن‌ماه ساعت 21 در خانه نمایش مهرگان در بخش مسابقه فجر روی صحنه خواهد آمد. این اثر نمایشی آبان‌ماه امسال در این تالار نمایشی اجرا شده است.

حمید عبدالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "وقتی همه خواب بودیم"، گفت: من طرحی را داشتم که قرار بر آن بود تا آن را در قالب کارگاه بازیگری ایده تا اجرا دنبال کرده و روی صحنه آورم. طرح را با علیرضا زارع یکی از دوستان نویسنده‌ام طی جلساتی که با یکدیگر داشتیم عنوان کردم و آن طرح طی گپ و گفت‌های متعدد با اعمال تغییراتی تکمیل شد و در نهایت به نمایشنامه "وقتی همه خواب بودیم" تبدیل شد. اساس و مبنا در این طرح وحدت زمان و مکان است و ماجراها و اتفاقات حول این موضوع شکل گرفته است.

او درباره موضوع و مضمون نمایش عنوان کرد: تم و موضوع "وقتی همه خواب بودیم" درباره مسائل اجتماعی است و به واکاوی و بررسی معضلات اقتصادی و مسائل فکری و فرهنگی که شخصیت‌های مختلف در طبقات مختلف جامعه با آن روبرو هستند، می‌پردازد اما بدون آنکه قضاوت، داوری و نگاهی جانبدارانه داشته باشد. حتی در این اثر در نظر داشتیم تا با نگاه هجوآمیزی اتفاقات را رصد و عنوان کنیم.

کارگردان نمایش "یک اتفاق کوچک" خلاصه داستان نمایش "وقتی همه خواب بودیم" را اینگونه توضیح داد: این نمایش یک اثر اپیزودیک است که مخاطب در هر اپیزود با شخصیت‌هایی از سطوح مختلف جامعه همچون دانشجو، روزنامه‌نگار، فعال اقتصادی و ... روبرو می‌شود که به ظاهر داستان‌های این شخصیت‌ها ارتباطی با یکدیگر ندارد اما سرنوشت آن‌ها به یکدیگر گره می‌خورد و با یکدیگر رودرو قرار می‌گیرند و... .

عبدالحسینی درباره مدت زمان تمرینات و سبک و فضای اجرایی نمایش "وقتی همه خواب بودیم" یادآور شد: این نمایش ماحصل یک کارگاه بازیگری است که تمرینات آن پروسه طولانی حدود هفت ماه را طی کرد. هر چند که همه این مدت به تمرینات این نمایش اختصاص نداشت و این اثر در بازه زمانی فشرده یک ماهه‌ای تمرین شد. "وقتی همه خواب بودیم" فضایی کمدی درام، دارد و رگه‎‌هایی از فضای ابزورد در این نمایش تجربه شده است.

نویسنده و کارگردان نمایش "جای خالی" درباره طراحی صحنه نمایش "وقتی همه خواب بودیم" اظهار کرد: طراحی صحنه این نمایش جدا از فضای آن نیست و سعی شده به صورت مینی‌مال با حداقل دکور و آکسسوار با یک چیدمان ساده به اصل موضوع پرداخته شود. آنچه که به عنوان وسایل صحنه به کار گرفته می‌شود آن چیزهایی است که مفید و به نوعی ابزار بازی صحنه‌های مختلف و اتفاقات و رویدادهای نمایش است.

این کارگردان درباره موسیقی نمایش نیز تصریح کرد: موسیقی این نمایش با ریتم بسیار بالاست چراکه این نمایش بسیار وابسته به ریتم است و رسیدن به ریتمِ درست و صحیح از جمله چالش‌هایی بود که ما با گروه بازیگران در این نمایش تجربه کردیم و برهمین اساس موسیقی نیز باید به ریتم نمایش کمک می‌کرد تا مخاطب شاهد ریتم سرزنده‌ای در نمایش بر مبنای آنچه که در نمایشنامه طراحی شده بود، باشد.

 

"مهندس واشینگ کلوز" داستان نویسنده‌ای که دچار فقر مالی شده

همچنین نمایش "مهندس واشینگ کلوز" نوشته و کار ابوالفضل بلغندر از قم چهارشنبه 16 بهمن‌ماه  ساعت 17 و 19 در بخش مسابقه صحنه‌ای این دوره از جشنواره در تالار سایه مجموعه تئاترشهر اجرا خواهد شد. این نمایش برگزیده جشنواره تئاتر استانی قم است. این اثر نمایشی در بخش کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی، رتبه دوم بازیگری مرد و طراحی پوستر و بروشور منتخب و مورد تقدیر هیئت داوران جشنواره استانی تئاتر قم قرار گرفته است. "مهندس واشینگ کلوز" مضمونی اجتماعی دارد و در خانه نمایش قم اجرا شده است.

روایت این نمایش؛ داستان زندگی یک نویسنده رمان است که دچار فقر مالی بوده و توانایی کسب درآمد از شغل خود که همان نویسندگی است را ندارد و برای کسب درآمد به نصب سیفون دستشویی در منزل مردم اقدام می‌کند و همسر این مرد که بسیار اهل تجمل است و نمی‌خواهد کسی متوجه شود که همسرش چه شغلی دارد به دوستانش می‌گوید همسرم مهندس واشینگ کلوز است که در ادامه ماجرا دوستان زن داستان، متوجه شغل مرد می‌شوند و او را به تمسخر می‌گیرند و در ادامه ماجراهایی به وجود می‌آید که شرایط زندگی را بر نویسنده دشوار می‌کند و او در سرویس بهداشتی می‌میرد.

ابوالفضل بلغندر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره گستردگی برگزاری سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: با برگزاری در بخش‌های متعدد و گسترش جشنواره تئاتر فجر موافقم، زیرا جشنواره تئاتر فجر ویترین هنر ایران و نه فقط تئاتر است. جشنواره تئاتر فجر رویدادی است تا ما بتوانیم هنر کشورمان را به خارج از ایران صادر کنیم و برای دنیا به نمایش بگذاریم تا آن‌ها از پیشرفت‌های ما در این حوزه مطلع شده و بدانند از تکنیک‌های روز دنیا بهره می‌بریم.

او با بیان اینکه حضور هنرمندان تئاتری در سینما به ارتقای کیفیت آثار این حوزه کمک شایانی کرده است، تاکید کرد: معتقدم هنر با قالب‌ها و فرمول‌های مختص خود دارای کلیتی است که همه عناصر را به هم پیوند می‌دهد، گویی جهان تلاش می‌کند تا به یک هنر واحد برسد. رسالت تمامی هنرها به یک نقطه باز می‌گردد و آن ایجاد زندگی آرام‌ برای همه مردم است. به نظرم باید به نقطه‌ای برسیم که همه هنرها را در یک قالب قرار دهیم.

بلغندر درباره این که جشنواره تئاتر فجر تا چه حد آیینه فعالیت‌های یکسال تئاتر ایران است، توضیح داد: به نظرم در جشنواره سال گذشته و امسال بیشتر به این موضوع نزدیک شده‌ایم و آثاری که به جشنواره راه پیدا کرده، نماینده‌ای از کیفیت و کمیت تئاتر ایران هستند اما هنوز این رویکرد به شکل کامل و جامع به هدف نرسیده است. هنوز آثار مهمی در گوشه و کنار کشور اجرا می‌شود که ارزش کیفی زیادی دارند اما به دلایل گوناگون به جشنواره راه پیدا نمی‌کنند. امروز در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که می‌توانیم بگوییم این جشنواره، چکیده‌ تئاتر ایران است اگرچه هنوز راه بسیاری در پیش داریم.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند  تا 21 بهمن ماه در تهران ادامه دارد.