سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "وقتی همه خواب بودیم" به نویسندگی حمید عبدالحسینی و علیرضا زارع و کارگردانی حمید عبدالحسینی از 9 آبان‌ماه ساعت 19:30 در سالن شماره 2 خانه نمایش مهرگان روی صحنه رفت و بازیگران این نمایش الهه ادبی، وحیده اکبری‌نسب، مصطفی باطنی، محدثه بهمنی، محمد پوراکبر، روح‌الله تورانی، فائزه زرکش بهاری، سینا شهری، آرام طالشی، حسام گنجی، محمدرضا محمدخانی و ریحانه رمضانی هستند.

حمید عبدالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "وقتی همه خواب بودیم"، گفت: من طرحی را داشتم که قرار بر آن بود تا آن را در قالب کارگاه بازیگری ایده تا اجرا دنبال کرده و روی صحنه آورم. طرح را با علیرضا زارع یکی از دوستان نویسنده‌ام طی جلساتی که با یکدیگر داشتیم عنوان کردم و آن طرح طی گپ و گفت‌های متعدد با اعمال تغییراتی تکمیل شد و در نهایت به نمایشنامه "وقتی همه خواب بودیم" تبدیل شد. اساس و مبنا در این طرح وحدت زمان و مکان است و ماجراها و اتفاقات حول این موضوع شکل گرفته است.

او درباره موضوع و مضمون نمایش عنوان کرد: تم و موضوع "وقتی همه خواب بودیم" درباره مسائل اجتماعی است و به واکاوی و بررسی معضلات اقتصادی و مسائل فکری و فرهنگی که شخصیت‌های مختلف در طبقات مختلف جامعه با آن روبرو هستند، می‌پردازد اما بدون آنکه قضاوت، داوری و نگاهی جانبدارانه داشته باشد. حتی در این اثر در نظر داشتیم تا با نگاه هجوآمیزی اتفاقات را رصد و  عنوان کنیم.

کارگردان نمایش "یک اتفاق کوچک" خلاصه داستان نمایش "وقتی همه خواب بودیم" را اینگونه توضیح داد: این نمایش یک اثر اپیزودیک است که مخاطب در هر اپیزود با شخصیت‌هایی از سطوح مختلف جامعه همچون دانشجو، روزنامه‌نگار، فعال اقتصادی و ... روبرو می‌شود که به ظاهر داستان‌های این شخصیت‌ها ارتباطی با یکدیگر ندارد اما سرنوشت آن‌ها به یکدیگر گره می‌خورد و با یکدیگر رودرو قرار می‌گیرند و... .

عبدالحسینی درباره مدت زمان تمرینات و سبک و فضای اجرایی نمایش "وقتی همه خواب بودیم" یادآور شد: این نمایش ماحصل یک کارگاه بازیگری است که تمرینات آن پروسه طولانی حدود هفت ماه را طی کرد. هر چند که همه این مدت به تمرینات این نمایش اختصاص نداشت و این اثر در بازه زمانی فشرده یک ماهه‌ای تمرین شد. "وقتی همه خواب بودیم" فضایی کمدی درام دارد و رگه‎‌هایی از فضای ابزورد در این نمایش تجربه شده است.

نویسنده و کارگردان نمایش "جای خالی" درباره طراحی صحنه نمایش "وقتی همه خواب بودیم" اظهار کرد: طراحی صحنه این نمایش جدا از فضای آن نیست و سعی شده به صورت مینی‌مال با حداقل دکور و آکسسوار با یک چیدمان ساده به اصل موضوع پرداخته شود. آنچه که به عنوان وسایل صحنه به کار گرفته می‌شود آن چیزهایی است که مفید و به نوعی ابزار بازی صحنه‌های مختلف و اتفاقات و رویدادهای نمایش است.

این کارگردان درباره موسیقی نمایش نیز تصریح کرد: موسیقی این نمایش با ریتم بسیار بالاست چراکه این نمایش بسیار وابسته به ریتم است و رسیدن به ریتمِ درست و صحیح از جمله چالش‌هایی بود که ما با گروه بازیگران در این نمایش تجربه کردیم و برهمین اساس موسیقی نیز باید به ریتم نمایش کمک می‌کرد تا مخاطب شاهد ریتم سرزنده‌ای در نمایش بر مبنای آنچه که در نمایشنامه طراحی شده بود، باشد.

حمید عبدالحسینی در پایان صحبت‌هایش گفت: "وقتی همه خواب بودیم" نمایشی است که به صورت کاملاً مستقل چه از حیث نگاهی که در نمایشنامه در فرآیند مضمونی اثر وجود دارد و چه از منظر مراحل تولیدی و سرمایه‌گذاری، آماده شده است و امیدوارم این نمایش دیده شود تا تلاش‌ها و زحماتی که این گروه به منظور تولید این نمایش متحمل شده‌اند به هدر نرود. امیدوارم مخاطبان این نمایش در یک فرآیند درست و بدون واسطه با این نمایش روبرو شده و به تماشای آن بنشینند چراکه این نمایش در واقع تمرینی است برای برقراری دیالوگ و گفت‌وگو که شاید این روزها کمتر در جامعه ما به آن پرداخته می‌شود به این دلیل که انسان‌ها بیشتر به سمت مونولوگ روی آورده‌اند و کمتر صدای یکدیگر را می‌شنوند. این نمایش مخاطب را به گفت‌وگو، مکالمه و شنیدن صداهای یکدیگر دعوت می‌کند.  

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: ریحانه رمضانی، مدیر تولید: حامد رحیمی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: آرام طالشی، مدیر صحنه: حمیده نیری، افکتور: آرزو جابری، نریتور: میثم مقدسی، طراحی و ترکیب صوتی: شهاب ذوقی، امور اجرا: محمد حسن جوهری، طراح صحنه: دیبا کنعانی، طراح گریم: محمدرضا زندی، طراح پوستر: امیر سهیلی پور، ساخت تیزرها: داریوش ادهمی، آرام طالشی و محمد حسن جوهری و مدیر روابط عمومی و تبلیغات: سید محمدصادق سیادت.

علاقمندان به منظور خرید بلیت این نمایش می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.