به گزارش هنرآنلاین، صحرا فتحی نمایش "پونز" را به ایرانشهر می‌آورد.

این نمایشنامه به نویسندگی و کارگردانی صحرا فتحی و تهیه کنندگی مهدی کمال‌پور و دکتر امیر حسین منجم‌زاده از پنجم دی ماه ۱۳۹۸ در سالن سمندریان مجموعه تئاتر ایرانشهر در ساعت 17 به روی صحنه خواهد رفت.

تینو صالحی، غزل شجاعی، هامون سیدی، صحرا فتحی، نجلا نظریانی، سعید دشتی (به ترتیب ورود) به عنوان بازیگر در این پروژه نمایشی حضور خواهند داشت.

همچنین رها جهانشاهی به عنوان مجری طرح و کارنگ طیاری به عنوان طراح پوستر در این پروژه حضور دارند.

صحرا فتحی پیش از این نمایش‌هایی همچون "آوازه خوان طاس" و "ماربازی" را به صحنه برده که موردتوجه مخاطبان بسیاری قرار گرفته است.

پیش فروش این نمایش از روز چهارشنبه 27 آذر در سایت تیوال آغاز خواهد شد.

 

نمایش "سرگذشت باور نکردنی دن کیشوت، ملانصرالدین، هدهد و دیگران در سرزمین عجایب" در تئاتر مولوی

نمایش "سرگذشت باورنکردنی دن کیشوت، ملانصرالدین، هدهد و دیگران در سرزمین عجایب" نوشته و کارگردانی آرمان طیران از 27 آذرماه در مرکز تئاتر مولوی اجرا می‌شود.

این نمایش هرشب جز شنبه‌ها ساعت 18:30 و مدت زمان 55 دقیقه در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی روی صحنه می‌رود. 

گفتنی است در این نمایش که تهیه کنندگی آن را سجاد افشاریان برعهده دارد، علیرضا اخوان، کمال امید، وحید انجامی پناه، فاطمه بستامی، الهه تنهایی، محمدرضا جعفری، عرفان حیدری، سیما خزاعی، محمد ابراهیم خلیلیان، کیومرث دیلمقانی، سید محمد پارسا رضوی، ستایش زینلی، حامد سوری، سحر صفریان، مهرانا عیسی پور، حمیدرضا کاویانی، شیما کریمی، مینا محمدبیگی، اسفندیار میمند، حامد مبردی و الهه نورانی ایفای نقش می‌کنند.

از دیگر عوامل این نمایش نیز می‌توان به دستیار کارگردان: محمدرضا جعفری، طراح لباس: آرمان طیران، طراح پوستر و بروشور: فاطمه میرگرفمی، طراحی اسکیس شخصیت‌های نمایش: نیلوفر محزون، مدیر اجرا: ندا صالح نژاد، صحنه: امین سیار و عکاس: سالار نجفیان اشاره کرد. 

علاقمندان برای دیدن این نمایش می‌توانند از طریق سایت تیوال و یا پایگاه اینترنتی مرکز تئاتر مولوی به آدرس www.molavitheater.ir  نسبت به تهیه بلیت اقدام کنند.

 

پژوهش و آموزش آیین‌های نمایشی ایرانی در محراب

کارگاه "مشق حرکت در آیین‌های نمایشی ایران" با همکاری مرکز هنرهای نمایشی، جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی و مجموعه تئاتر محراب کار خود را آغاز می‌کند.

در این کارگاه قرار است اساتید نمایش‌های ایرانی، آیین‌های نمایش اقوام مختلف را به شرکت‌کنندگان حاضر در این رویداد آموزش دهند.

"مشق حرکت در آیین‌های نمایشی ایران" کارگاهی چند بعدی بوده که یکی از اهداف آن اجرا یک اثر تولیدی در جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی پیش رو به شمار می‌آید.

همچنین در این رویداد قرار است روی آیین‌های نمایشی اقوام ایران پژوهش‌هایی صورت گیرد که حاصل آن در جشنواره نمایش‌های آیین و سنتی رونمایی می‌شود.

علاقمندان به حضور در این کارگاه می‌توانند در ساعات اداری با شماره 09385709772 تماس گرفته و یا به صورت 24 ساعته از طریق پیام‌رسان واتس‌آپ اطلاعات و رزومه کاری خود را به شماره اعلام شده ارسال کنند.

 

پوستر نمایش "شیر خشک" منتشر شد

پوستر نمایش "شیر خشک" با طراحی آیدین قشلاقی منتشر شد.

این اثر، با طراحی و کارگردانیِ نوید معمار و تهیه‌کنندگیِ بهروز محمودی دی‌ماه 1398 در تماشاخانۀ ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

در این اجرا، دیدن بهانه‌ای برای درک ارتباط حرکت بازیگر با اتفاق‌های همزمان در ساختار اجراست؛ مقدمۀ دیدن، عمل خیرگی است. مخاطب باید خیره باشد و از کنار هم قرارگیری عناصر اجرا، اتمسفر دلخواه خود را در ذهن‌ بسازد. آنچه در این اجرا اهمیت دارد، اتفاقی است که مخاطب در ذهن‌‌اش ایجاد خواهد کرد و تأثیر این اتفاق روی بدن‌ها، شروع "شیرخشک" است. این‌بار جزییات حرکت دکور و آکسسوارها خواهد بود که تماشاگر را با فضای اثر، آشنا و همراه خواهد کرد. تمام اتفاقات، از پیش طراحی‌ شده است و تنها، انرژی بازیگران است که فضای هر صحنه را تازه و حرکت‌ها را روح خواهد بخشید.

"شیرخشک" پژوهشی است بر اساس ارتباط دکور، بازیگر و چگونگی ساخت فضا. برخورد خطوط تولیدشده از حرکت آهستۀ بازیگر، نور، حرکت دکور، آکسسوار و انرژی بازیگر در هر صحنه، این اثر را به چالشی متفاوت می‌کشاند. 

علی باقری، پریسا صبوری‌نژاد، مهتاب ثروتی، بهار رضی‌زاده، آرمان خوزستانی، ماهنی مهرپور، نیوشا شهیدیان، نرگس هزار، سوزان عمران، فائزه ندایی، مهسا پوره، شیده غفاریان، نگین ‌فیروزمنش، دیبا فلاح، مائده جلالی، لیلا امانت، مهری کاظمی و برسام نوری در این اجرا به ایفای نقش می‌پردازند.

دیگر عواملِ این نمایش، عبارت‌اند از: دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: نگار قرهی؛ دستیاران کارگردان: امیرحسین باقریان، اردوان محمودی، آتوسا رادمنش و رهاورد عسکری؛ مشاور متن: علی داوودی؛ طراح پوستر و گرافیست: آیدین قشلاقی؛ طراح صحنه: نوید معمار و علی پوراحمدیان؛ مدیر صحنه: یسنا کرمی؛ دستیاران صحنه: رضا کلماتی، ارشیا نظری و علیرضا قربانی فارمد؛ دستیاران لباس: ثمین شبیری و نگین آقارفیعی؛ ماشینری صحنه: ارشام جوهرپور و خشایار فتحی‌نژاد؛ ساخت دکور: سامان قوچانی و جهانگیر مافی؛ طراح صدا: کیان حسین؛ طراح نور: امین باقری؛ طراح لباس: غزاله غیور نجف‌آباد؛ طراح انیمیشن: آرمان مقدم؛ ساخت تیزر: استودیو مون‌لایت؛ عکاسان: آرش پژوه، سارا ثقفی، مرجان بیات و مریم هاشمی؛ ساخت ماسک: فریناز آرماندوست؛ ساخت اکسسوار: الناز عزتی؛ اپراتور: نرگس جعفری و روابط عمومی: ندا کاوندی و مهران عشریه.

فروش بلیت اینترنتی "شیر خشک" در سایت تیوال صورت می‌پذیرد.

این نمایش از هشتم دی‌ماه تا چهارم بهمن‌ماه 1398 هر روز، جز شنبه‌ها، ساعت 21 به مدت هشتاد دقیقه در سالن استاد ناظرزادۀ کرمانی به نشانیِ خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، جنب خانۀ هنرمندان، تماشاخانۀ ایرانشهر روی صحنه خواهد بود.

 

مهلت شرکت در دومین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه کیش تمدید شد

عباس نجاری دبیر دومین جشنواره تئاتر کوتاه کیش از تمدید مهلت ثبت نام در این جشنواره خبر داد.

عباس نجاری در همین زمینه گفت: به دلیل استقبال متقاضیان، مهلت ثبت‌نام در دومین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه کیش تا ۱۷ دی ماه تمدید شد و علاقمندان می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره ثبت‌نام کنند.

دومین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه کیش (کافه/ ساحل) با هدف تلاش برای گسترش، حمایت و تقویت جایگاه تئاتر محیطی و کوتاه، در بهمن ماه ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.

این جشنواره در سه بخش مسابقه‌ای؛ نمایش‌های ساحلی، کافه‌ای و طرح‌ها و ایده‌های اجرایی مکتوب بوده و زمان ثبت‌نام متقاضیان تا ۱۷ دی ماه تمدید شده است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت جشنواره به آدرس kishtheaterfestival.irمراجعه کنند.

 

معرفی آثار راه‌یافته به مرحله رقابتی دومین جشنواره تئاتر مان

دومین جشنواره تئاتر مان، توسط مرکز آفرینش‌های هنری تئاتر مان و با دبیری محمدحسین میربابا از 8 دی‌ماه سال جاری آغاز خواهد شد و تا 13 دی‌ماه در محل تماشاخانه استاد جمشید مشایخی ادامه خواهد داشت. همچنین کارگاه‌های اختصاصی جشنواره از 3 تا 7 دی ماه در محل تماشاخانه و با حضور علاقه‌مندان به تئاتر در هر دو بخش بزرگسال و کودک‌و‌نوجوان برپا می‌‌شود.

داوری جشنواره را غزل اسکندرنژاد، عباس جمالی و ابوالفضل کاهانی در بخش بزرگسال و همچنین آناهیتا غنی‌زاده و منوچهر اکبرلو در بخش کودک‌و‌نوجوان بر عهده دارند.

در مراسم اختتامیه جشنواره که در تاریخ 14 دی ماه در سالن سنگلج برگزار خواهد شد، از بهترین‌ها در شاخه‌های کارگردانی،‌ نمایشنامه‌نویسی، بازیگری نقش مرد، بازیگری نقش زن، چهره‌پردازی،‌ طراحی صحنه و لباس، موسیقی، عکس و طراحی پوستر تقدیر خواهد شد. به بهترین اثر از نگاه مخاطبان و بهترین اثر از نگاه داوران نیز جوایزی تعلق خوادهد گرفت. همچنین آثار برگزیده از امکان اجرای عموم در سالن استاد مشایخی نیز بهره‌مند خواهند شد. علاوه بر این، در مراسم اختتامیه و با حضور جمعی از اهالی هنر، شاهد مراسم بزرگداشت هنرمند پیشکسوت، جمشید ملک‌پور خواهیم بود.

شایان ذکر است حدود 100 متن در دو بخش بزرگسال و کودک‌و‌نوجوان و از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که پس از بررسی و بازخوانی، 28 متن در بخش بزرگسال و 17 متن در بخش کودک‌و‌نوجوان به مرحله بازبینی راه یافتند. از این تعداد و پس از بازبینی و جمع‌بندی نهایی، 12 اثر از تهران و شهرستان در بخش بزرگسال و 6 اثر از تهران و شهرستان در بخش کودک‌و‌نوجوان به بخش رقابتی جشنواره راه یافتند.

آثار پذیرفته شده بدون اولویت:

بخش بزرگسال

1- مصاحبه به نویسندگی محمد رحمانیان و کارگردانی افشین زعیم

2- اگر من کسی رو نکشم، کسی من رو نمی‌کشه به نویسندگی و کارگردانی جواد رحیمی

3- طناب به نویسندگی و کارگردانی بهزاد مجیدی (اقتباس از فیلمنامه طناب اثر آلفرد هیچکاک)

4- کوپه به نویسندگی و کارگردانی نسیم عربانی

5- ادیپوس به نویسندگی و کارگردانی مرتضی صفری (اقتباس از نمایشنامه ادیپ شهریار اثر سوفوکل)

6- ئازا به نویسندگی و کارگردانی نسرین احمدخانی (زنجان)

7- بند لباس به نویسندگی و کارگردانی کیان مرادی

8- هتل ممنوعه به نویسندگی و کارگردانی شکیلا علی‌پناهی (اقتباس از نمایشنامه سوءتفاهم اثر آلبر کامو)

9- دیوار دریا به نویسندگی و کارگردانی روزبه زیوری

10- خواستگاری به نویسندگی مهدی میرباقری و کارگردانی رضا کاشی‌لو

11- مکعب به نویسندگی و کارگردانی امیررضا فدایی (بجنورد)

12- این سو، آن سو به نویسندگی فلوریان زِلِر و کارگردانی یوسف محمدی

بخش کودک و نوجوان

1- آدم‌برفی و مترسک به نویسندگی مهدی مهدی‌آبادی و کارگردانی مصطفی دِهِشت (کرمانشاه)

2- بن‌بست به نویسندگی و کارگردانی نرگس اصغری

3- مسابقه تئاتر به نویسندگی و کارگردانی مهدی ملکی

4- من یک دختر هستم به نویسندگی صبا صباغ و احسان جاوید و کارگردانی صبا صباغ

5- خنده‌نامه به نویسندگی هادی کیانی و محسن عمادی و کارگردانی هادی کیانی (اصفهان)

6- اجازه ما نخوندیم (کیارستمی) به نویسندگی و کارگردانی داوود زارع