سرویس تئاتر هنرآنلاین: نشست خبری انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس صبح امروز با حضور محسن سلیمانی فارسانی سرپرست انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، تقی اکبرزاده نویسنده و پژوهشگر حوزه تئاتر مقاومت کشور و جمعی از اهالی رسانه در تماشاخانه سرو برگزار شد.

محسن سلیمانی در ابتدای این نشست ضمن بیان اینکه انجمن تئاتر دفاع مقدس در طول این دوران فراز و نشیب‌های بسیاری را سپری کرده است و حتی اتفاقات خوبی را پشت سر گذاشته است، گفت: متاسفانه برخی از این اتفاقات به دلیل مباحث مالی و مدیریتی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت و سعی ما بر این است تا یک بار دیگر آن روزگار را مرور کنیم و اتفاقات خوب را احیا کنیم.

او در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در میان جمعی از پیشکسوتان جهاد و شهادت، خاطرنشان کرد: ایشان تاکید داشتند که باید به سمت و سویی برویم تا تولیدات هنری صد برابر شود و به حق نیز باید اینگونه باشد. اهل مبالغه نیستم اما به نظرم باید به این سطح برسیم و من نیز به نمایندگی از اهالی تئاتر و هنرمندان تئاتر دفاع مقدس به فرمایشات آقا لبیک می‌گویم. هنرمندان عرصه تولید، انتشار و هنرهای نمایشی این آمادگی را دارند و کمک خواهند کرد تا به دغدغه‌های مقام معظم رهبری نزدیک شویم.

سرپرست انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس همچنین عنوان کرد: نیمه نخست سال به پایان رسید و باید طرح‌ها و برنامه‌ها را دسته‌بندی کنیم تا در سال آینده با هم‌افزایی و خرد جمعی به سمتی برویم تا تولیدات فاخر را در حوزه ادبیات نمایشی و اجرا افزایش دهیم. در سال‌های گذشته نشست‌ها، گردهمایی‌ها و همایش‌هایی داشتیم که در صورتیکه ادامه داشت، اتفاقات خوبی رقم می‌خورد. به اعتقاد من تداوم نداشتن این جریان نیاز به آسیب‌شناسی دارد.

سلیمانی در خصوص اهم برنامه‌های آینده انجمن تئاتر دفاع مقدس توضیح داد و یادآور شد: اکنون شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت را به دبیری امیر نصیر بیگی در پیش داریم که این رویداد از برنامه‌های انجمن تئاتر دفاع مقدس است. اعتقاد ما بر این است تا با استفاده از تولیدات این جشنواره، برنامه‌ریزی دقیق و منظمی به منظور اجرا در تماشاخانه سرو صورت گیرد.

او در ادامه افزود: تماشاخانه سرو به عنوان محلی برای اجرای آثار دفاع مقدس با موضوعیت ایثار، شهادت، مقاومت و استکبارستیزی نباید تعطیل شود و ما رویکردهای جدید حمایتی را به منظور اجرا در این تماشاخانه خواهیم داشت. تا کنون از توجه و اجرای آثار با این مضامین برای گروه سنی کودک و نوجوان غفلت شده بود و اکنون سعی ما بر این است تا تولیدات این عرصه را افزایش دهیم. نمایش "هاپو خان" به کارگردانی حسین عالم‌بخش با موضوع نه گفتن به استکبار از نمایش‌هایی است که با این هدف به زودی در این تماشاخانه اجرا خواهدشد.

محسن سلیمانی دعوت از هنرمندان و اجرای آثار فاخر در راستای رسالت فرهنگی انجمن تئاتر دفاع مقدس را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: تشکیل کارگروه مشاوران ادبیات نمایشی جنگ و دفاع مقدس برای پاسخگویی به ابهامات نویسندگان و هنرمندان از دیگر برنامه‌های این انجمن است. نمایشنامه‌هایی در زمینه تئاتر مقاومت، تولید و توسط انتشارات ساقی به چاپ رسیده است که در اختیار هنرمندان قرار دادیم و به زودی توزیع وسیع‌تری خواهیم داشت. همچنین امسال در این انجمن شورای سیاست‌گذاری متشکل از اساتید و پیشکسوتان تئاتر حضور دارند.

او در بخشی از صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: در گذشته اردوها و نشست‌های تخصصی توسط انجمن برگزار می‌شد که بسیاری از هنرمندان عرصه تئاتر در این سفرها شرکت می‎کردند و با بازدید از مکان‌های جنگی روایت‌های این مناطق شنیده شده و منجر به تولید آثاری با موضوع دفاع مقدس می‌شد و ما قصد داریم تا در سال آینده برنامه این سفرها را دوباره احیا کنیم. همچنین در نظر داریم تا همایش‌های تخصصی نیز برگزار کنیم.

سلیمانی با تاکید بر اینکه نباید میان برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت وقفه طولانی باشد، عنوان کرد: به نظرم این جشنواره باید به صورت سالانه برگزار شود. اکنون کتاب "در پی عشق دویدن" که مرجع بسیار خوبی برای مطالعه هنرمندان است، به سرپرستی دکتر نصرالله قادری توسط چند نمایشنامه‌نویس آماده شده و بخش دیجیتالی آن به چاپ رسیده و در هفته‌های آینده چاپ و توزیع می‌شود.

سرپرست انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس سلیمانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر بودجه سالیانه انجمن تصریح کرد:  بودجه انجمن رقمی نیست که کفاف ایده و تولیدات مدنظر را بدهد و به خواسته‌های ما جامعه عمل بپوشاند. بودجه و اعتبار سالیانه انجمن چهار و نیم میلیارد تومان است که جشنواره‌های مرتبط نیز با این بودجه برگزار می‌شود.   

تقی اکبرزاده نویسنده و پژوهشگر حوزه تئاتر مقاومت کشور در ادامه گفت: پیش فرض اول ما در انجمن تئاتر دفاع مقدس این است که آفرینش، پژوهش و آموزش تئاتر سه ضلع توسعه تئاتر است و تقویت تئاتر مقاومت منجر به تقویت تئاتر کشور می‌شود.

عضو شورای سیاست‌گذاری انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با تاکید بر اینکه در این راستا ما رویکرد شبکه‌ای داریم، اظهار کرد: در این رویکرد پس از نیازسنجی‌ها، الویت‌ها را تعیین کرده در حد مقدورات آن‎ها را عملی می‌کنیم. خوشبختانه امسال موفق شدیم سه برنامه شورا را اجرایی کنیم و اکنون در میانه کار هستیم.

او همچنین افزود: انتخاب پایان‌نامه‌های برتر تئاتر مقاومت یکی از سه برنامه انجمن است که تا کنون بیست و نه پایان‌نامه شناسایی شده است. دیگر برنامه، برگزاری نشست‌های تخصصی میان رشته‌ای تئاتر مقاومت در محیط غیر تئاتری و با حضور افرادی که تخصص مرتبط ندارند، است و باید نیمی از این نشست‌ها خارج از تهران و در شهرستان‌ها برگزار شود. دیگر برنامه ما راه‌اندازی پرتال پژوهشی تئاتر مقاوت است که این کار امسال نیست و سالهاست که روی آن کار می‌کنیم. این پرتال یک فضای مجازی دو طرفه دارد و کمک می‌کند تا داده‌های متنی، صوتی و تصویری که در عرصه تئاتر مقاومت در کشور اتفاق افتاده است در دسترس دیگر افراد قرار گیرد. فاز اول پرتال در ایام جشنواره تئاتر مقاومت بارگذاری خواهد شد.