سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "تجربه‌های اخیر" به نویسندگی امیررضا کوهستانی و کارگردانی سارا داروفروش از اول مهر ماه ساعت 21 در سالن شماره 2 خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌رود و بازیگران آن زهره زرگر، رها اصغری، عقیل بهرامی، ‌عسل لباسچی، ‌مریم قربانیان و مهدی علی‌نژاد هستند.

سارا داروفروش در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب نمایشنامه "تجربه‌های اخیر" به منظور اجرا گفت: این نمایشنامه، اثر چند وجهی است و دارای موقعیتی جذاب است. در این متن، ضمن اینکه زمان عنصر واقعی و  زمینه‌ای است، از تنوع شخصیت برخوردار و از همه مهمتر زن محور است. "تجربه‌های اخیر" به مسائل و معضلات احساسی زن‌ها و مواجهه‌شان با مردان می‌پردازد.

او همچنین در ادامه اضافه کرد: نمایش با ازدواجی سفید آغاز می‌شود و اتفاقات آن با مسائل و شرایط روز جامعه تعمیم‌پذیر است و به روابط احساسی میان زن و مرد می‌پردازد. از آنجا که در جامعه ما معنای خانواده رو به اضمحلال است و جدایی و طلاق آمار رو به رشدی دارد، این اثر با به چالش کشیدن ازدواج به بنیان خانواده اشاره و تاکید دارد.

کارگردان نمایش "گمشده در یانکرز" ضمن اشاره به اینکه "تجربه‌های اخیر" به جز پرداختن به مسائل خانوادگی و اختلافات زوج‌ها به مسائل روانشناسی فردی نیز می‌پردازد، خاطرنشان کرد: این اثر نمایشی به جنگ، تفاوت رنگ و نژاد، مرگ و آخرت نیز اشاره دارد.

داروفروش درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "تجربه‌های اخیر" عنوان کرد: متن اثر به صورت کاملاً ایستا نوشته شده است و نویسنده نمایش نیز در اجرایی که از این اثر داشته، هر چند که من آن را ندیده‌ام اما از دوستانم شنیده‌ام، آن را کاملاً ایستا کار کرده است. بنابراین در اجرای آن بر آن شدم تا به آن تحرک و پویایی دهم و نور و موسیقی را چاشنی کار کنم.

او با بیان اینکه در اجرای این نمایش به سمت و سوی سبک و شیوه‌ مدرن رفته‌، اظهار کرد: اجرای این اثر خیلی پست مدرن و فرمالیستی نیست و بستری مدرن به منظور اجرای نمایش درنظر گرفته شده است تا اکت‌های نمایش به صورتی کاملاً رئال برای مخاطب باورپذیر و ملموس باشد. البته رئال نه به مثابه اینکه همه چیز به صورت عینی در صحنه باشد بلکه با فضاسازی، تماشاگر آن را متصور شود.

کارگردان نمایش "آسید کاظم" درباره طراحی صحنه نمایش "تجربه‌های اخیر" یادآور شد: طراحی صحنه و نور نمایش را رضا حیدری انجام داده‌ است. همه چیز در صحنه را به صورت مینی‌مال و خلاصه در یک میز آوردیم. میز به مثابه چهارچوب است؛ چهارچوب خانواده، اجتماع، روابط و .... با استفاده و تعبیه نور و فضایی مملو از کنتراست در نظر داشتم تا فضای ناکجاآباد را ایجاد کنم.

او در ادامه اضافه کرد: نمایشنامه "تجربه‌های اخیر"، اقتباس امیررضا کوهستانی از متنی کانادایی است و بنابراین فضایی فرنگی در کار است که سعی شده با فرم لباس‌ها و صحنه نوعی فضای کلاسیک را در صحنه به وجود آوردم. این اثر روایتی بیش از یک صد سال (1900 تا 2018) است که ما آن را در یک ساعت ورق می‌زنیم.

این کارگردان تئاتر با تاکید بر اینکه فضای این اثر تناسخ و سیر تسلسل حاکم بر زندگی است، تصریح کرد: ما انسان‌ها، پدر، مادر و اجدادمان را تکرار می‌کنیم در عین حال که می‌خواهیم فرهیخته و به روز باشیم؛ اما انسان‌ها با تنها کمی تغییر در دور تکرار زندگانی آن‌ها هستند.

سارا داروفروش ضمن بیان اینکه این نمایش دیالوگ محور است، درباره موسیقی نمایش گفت: موسیقی نمایش خارجی است و به صورت پلی‌بک پخش می‌شود و سعی شده بازیگران با آن هم‌خوانی داشته باشند و بیان بر موسیقی جاری باشد.

او در پایان صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: در دوره‌ای که مردم جامعه خسته هستند و به نمایش‌ایی که فضای کمدی و شاد دارد، نیاز دارند، تماشای کارهایی از این دست که درون مایه‌ای فلسفی دارد، شاید برای‌شان دشوار باشد. با این حال امیدوارم تماشاگران تئاتر این نمایش را ببینند چرا که مخاطب در این اثر با خودش روبرو خواهد شد و این نمایش تلنگری است تا یک ساعت خودش را بشنود و ببیند.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: تهیه کننده: شکوفه هدایتی، مجری طرح: لیلا جعفری، طراح صحنه و نور: رضا حیدری، طراح گریم: تهمینه خرمی، طراح لباس: پریسا غفوری، دستیاران لباس: بهگل شهیدی و محمد حسینی، عکاسان: امیرخدامی و نونا داروفروش، مدیر صحنه: بهمن معززی، مدیر روابط عمومی: صادق سیادت، مدیر تبلیغات: تصویر تئاتر، طراح پوستر و بروشور: فروغ یعقوبی و گلناز گلچین و ساخت تیزر: مجتبی حسن زاده (تصویر تئاتر).

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال یا گیشه خانه نمایش مهرگان تهیه کنند.