سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "پرده خانه" اثر بهرام بیضایی به کارگردانی شیما اسدی از 28 خردادماه ساعت 20:30 در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه است و بازیگران آن پرنیا بارزید، ابراهیم برزیده، نیکو پشوتن، امیرحسین حکیمی، مجید خلیلی، شادی شاه علی، عسل غروی، آیدا فرخ منش و کیمیا هوشمند هستند.

شیما اسدی کارگردان نمایش "پرده خانه" با اشاره به اینکه این نمایش برگرفته از قراردادهای تقلید و تعزیه است، هنرآنلاین گفت: ما سعی کرده‌ایم در اجرای این اثر فکت‌های تقلید و تعزیه را به شکل نوین و مدرن روی صحنه آوریم.

او درباره جذابیت‌های این نمایشنامه از بیضایی خاطرنشان کرد: از آنجایی که در نمایشنامه‌های نوشته شده کمتر شاهد قراردادهای نمایشنامه‌های سنتی هستیم، تصمیم گرفتم به سمت آثار آقای بیضایی بروم که در راس هستند. در پروسه انتخاب نمایشنامه با متونی مواجه شدم که در نهایت ترجیح دادم از میان متون آقای بیضایی نمایشنامه‌ای را انتخاب کنم. همیشه دغدغه من تعزیه بوده چرا که این‌گونه نمایشی فکت‌های بسیار زیبایی دارد که نه تنها نمایش‌های ایرانی بلکه نمایش‌های غربی را تحت تاثیر قرار داده است.

اسدی ضمن بیان اینکه تعزیه در نمایشنامه "پرده خانه" بسیار بارز دیده می‌شود، عنوان کرد: علاوه بر تعزیه، تخت حوضی و تقلید از فکت‌هایی است که در این اثر نمایشی وجود دارد که می‌تواند گاهی تماشاگر را  از فضای غم خارج کرده و با خود همراه کند. با توجه به این موارد این متن از شاخص‌ترین متون آقای بیضایی بود که برآن شدم تا آن را روی صحنه آورم.

این کارگردان درباره پتانسیل ارتباط نمایش‌های ایرانی با مخاطب تئاتر امروزی یادآور شد: دغدغه اصلی من نمایش‌های ایرانی است و در همین راستا تحقیق و پژوهش‌هایی با افراد عام و خاص داشته‌ام. طی این بررسی‌ها متوجه شدم که دید افراد نسبت به نمایش‌های ایرانی بسیار منفی است و اطلاعاتی در این زمینه وجود ندارد. حتی از آنجا که بازی در نمایش‌های ایرانی متفاوت است، بازیگران این‌گونه نمایشی نیز باید نمایش‌های ایرانی را بشناسند تا ایفای نقش در این آثار را بپذیرند اما متاسفانه به دلیل عدم آگاهی بسیاری از افراد این‌گونه نمایشی را نمی‌پسندند.

او در ادامه افزود: افراد تصور می‌کنند نمایش‌های ایرانی، بازی‌هایی همراه با موسیقی و طراحی لباسی سنتی است در حالی‌که به نظر من بسیار فراتر از این است و با شناخت دقیق از متون و فکت‌های نمایش‌های سنتی به راحتی می‌توانیم با مخاطب ارتباط برقرار کنیم و صحنه‌های زیبایی را ایجاد کرده و تماشاگر را تحت تاثیر قرار داد.

اسدی درباره نگاهش به این اثر نمایشی اظهار داشت:  دیالوگ اصلی این نمایش این است: "آن سوی دیوار جاده‌ای است حتی اگر شب باشد". در اوج ِغمی که این دیالوگ دارد خیلی امیدوارانه می‌شود به این اثر نگاه کرد و امیدوارانه فضای بعدی آن را شاهد بود. این نگاه در زندگی شخصی من آمد و در چالشی برآن شدم افراد را با نمایش‌های ایرانی آشنا کرده و کمی با آن‌ها صحبت کنم.

او درباره طراحی صحنه این نمایش گفت: در نمایش‌های سنتی خصوصا تخت حوضی و تعزیه به صورت معمول سن و فضای گردی دیده می‌شود که بازیگران اطراف آن حرکت می‌کنند و حرکت در آن فضا معانی مختلفی دارد که حتی مخاطب عام نیز با آن آشنا است. فاصله‌گذاری که ما به آن نیاز داشتیم به راحتی با آن سن گرد امکان ایجاد داشت و من اصرار داشتم این فکت زیبا را در این اثر بیاورم. تعدادی لته در انتهای صحنه نقاشی شده که تمام داستان اثر را روایت می‌کند و در نهایت شاه‌کشی که راس این داستان است در لته وسط کشیده شده است. این‌ها همه با هم یک نگاه کلی است تا تماشاگر در حین تماشای نمایش بیاندیشد و لزومی ندارد که با اتفاقات همذات پنداری کند.

اسدی با اشاره به اینکه نمایش به شیوه فاصله‌گذاری و بازی در بازی اجرا می‌شود، تصریح کرد: همیشه دغدغه این سبک و فرم بازی را داشته‌ام چرا که منجر به آن می‌شود تا تماشاگر بیاندیشد.

او در پایان گفت: امیدوارم نمایش‌های ایرانی بیشتر دیده شود چرا که لیاقت آن را دارد و امیدوارم در این راستا به خوبی عمل کنم.

در خلاصه داستان نمایش "پرده خانه" آمده است: در بازی‌خانه یکی از حرم‌سراهای سلطنتی، شماری از زنان، با مذاهب و نژادهای گوناگون، به کار بازیگری اشتغال دارند. این زنان که هر یک بغضی از اندوه در گلو دارند، بیشتر به اسیران دربار می‌مانند تا همسران سلطان. در این میان، خبر می‌رسد عروسی تازه‌ای به عنوان تحفه به حرم‌سرای سلطانی آمده است و ...

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.