سرویس تئاتر هنرآنلاین، مراسم گرامی‌داشت رکن‌الدین خسروی شامگاه روز گذشته شنبه 5 اسفند ماه با حضور مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، علی مرادخانی و هنرمندانی همچون ایرج راد، قطب‌الدین صادقی، بهزاد فراهانی، قاسم زارع و جمعی از شاگردان این هنرمند در تماشاخانه سنگلج برگزار شد. پیش از آغاز این مراسم مدعوین ضمن پذیرایی در سالن انتظار این تماشاخانه از نمایشگاه عکس‌های رکن‌الدین خسروی بازدید کردند. پس از تلاوت قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران، مهمانان با ماسک‌هایی که به آن‌ها داده شد وارد سالن شدند.

گارگردان این مراسم سهراب سلیمی و اجرای آن برعهده مسعود دلخواه و فرزانه نشاط‌‌خواه از شاگردان رکن‌الدین خسروی بود.

مراسم گرامی‌داشت این استاد و هنرمند شهیر تئاتر با سخنرانی ایرج راد از اعضای هیأت مدیره خانه تئاتر آغاز شد. راد ضمن اشاره به اینکه استاد خسروی هیچ‌گاه نقاب بر چهره نداشت و همواره همان بود که بود، گفت: خسروی پشتکار فراوانی در عرصه تئاتر داشت. ما همه وام‌دار او هستیم چرا که تئاتر ایران وام‌دار اوست. خسروی در همه لحظاتی که کار و تمرین می‌کرد، علاوه بر شاگردان فراوانی که داشت، کلاسی بود که بر داشته‌های تئاتر افزود و هرگز فراموش نخواهد شد. او همواره لبخند بر لب داشت اما در کار تئاتر بسیار جدی بود و در صورت مشاهده کوچک‌ترین قصور و خطایی هرگز آن را نمی‌بخشید.

راد در ادامه اضافه کرد: برای او تئاتر عشق و همه چیز بود. سعی داشت آنچه آموخته را با شیوه خودش به تماشاگر منتقل کند. خسروی به نوع کار با بازیگر و دیگر عرصه‌ها مانند نورپردازی، صدا و طراحی‌ها اشراف کامل داشت و سعی داشت نکته‌ای بدون شکل و حال خلاقانه وجود نداشته باشد. به شکلی کار می‌کرد که همه عاشق کارش بودند و با عشق به سرتمرین و نمایش‌های او می‌آمدند. هر چه از او بگویم کم گفته‌‌ام چرا که زبان در برابر علاقمندی، شیفتگی و اهمیت او به کارش قاصر است. به دلیل خصوصیات کاری، رفتاری و اخلاقی همه وام‌دار او هستیم. همواره به دلیل شاگردانی که به تئاتر معرفی کرد و هرکدام در جایی در خدمت تئاتر هستند و راهش را ادامه می‌دهند، یادش گرامی و همیشه جاری و ساری است.

ایرج راد در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: کسانی برای حمل پیکر رکن‌الدین خسروی به ایران زحمات بسیاری کشیدند که جا دارد از علی مرادخانی معاونت هنری وقت و مهدی شفعیعی مدیرکل هنرهای نمایشی که از هیچ خدمتی دریغ نکردند و شرایط و امکانات استقبالی آبرومند را برای پیکر این هنرمند فراهم کردند، تشکر و قدردانی کنم. یاد و خاطره خسروی برای همه ما زنده و پایدار خواهد ماند.

پس از سخنرانی ایرج راد، کلیپ کوتاهی از مراسم استقبال هنرمندان از پیکر رکن‌الدین خسروی در فرودگاه که توسط کیوان نخعی و با خوانندگی او آماده شده بود، پخش شد.

در ادامه قطعه شعر کوتاهی از طرف میمنت میرصادقی با عنوان "تو بازگشتی" به یاد رکن‌الدین‌صادقی توسط فرزانه نشاط‌خواه خوانده شد که تقدیم به سیمین خسروی همسر این هنرمند شد.

سپس گروه موسیقی "وصل یار" به سرپرستی ابراهیم اثباتی قطعه "طبال پیر" را با خوانندگی نسیم ادبی اجرا کردند و مجریان در ادامه یاد و خاطره پرویز فنی‌زاده را که 5 اسفند ماه مقارن با سی و هشتمین سالگرد مرگ اوست گرامی داشتند و از فرزند او دنیا فنی‌زاده که حدود دو سال است درگذشته است یاد کردند. در ادامه سیمین خسروی به روی صحنه آمد و سخنانی را از رکن‌الدین خسروی و کارهایش گفت.

پس از سخنان همسر رکن‌الدین خسروی، مجریان مراسم نمایشنامه "دشمن مردم" نوشته هنریک ایبسن را که تله تئاتر آن توسط خسروی ساخته شده را معرفی کردند و جمشید جهانزاده که در این تله تئاتر نقش دکتر استوکمان را ایفا می‌کرد، بخشی از این اثر را خواند.

سپس دکتر طاهریان از یاران و دوستان نزدیک رکن‌الدین خسروی به روی صحنه آمد و دو شعری را که برای این هنرمند سروده بود را قرائت کرد و در ادامه مستندی 20 دقیقه‌ای از زندگی خسروی ساخته ابوذر عزیزی به نمایش درآمد.

بخش بعدی برنامه سخنرانی آزاد بود که شاگردان و همکاران این هنرمند حدود یک دقیقه از او گفتند. در این میان مهدی شفیعی، دکتر قطب‌الدین صادقی و فریبا کامران سخنانی را ارائه کردند.

مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی در ابتدا با بیان اینکه قطعا استاد خسروی به ذکر نکات مثبت، هنری و زندگی‌شان نیازی ندارند، اظهار داشت: همه به توانمندی شخصی و هنری او واقف هستیم و بی‌شک نیاز است تا جوانان هنرمند با شخصیت، جایگاه و منش او آشنا شوند. اگر تئاتر ما نکات مثبتی دارد با اتکا به اساتید و هنرمندان بزرگی امثال استاد خسروی است. زمانی که در خوزستان به تحصیل تئاتر مشغول بودم با هنرمندان استانی به تهران آمدیم و 7 شب در همین تماشاخانه سنگلج پای آموزه‌های او و استاد عطااله کوپال نشستیم. خسروی با دقت و ریزبینی زمان می‌گذاشت و هنرمندان استانی نیز از کلام او استفاده می‌کردند.

او در ادامه صحبت‌هایش افزود: زمانی که خبر درگذشت استاد خسروی را شنیدیم، آقای ایرج راد ضمن اینکه بسیار اندوهگین بود نگران بازگشت پیکر ایشان بود که با همت همسر او، کمک و پشتیبانی آقای مرادخانی و خانه تئاتر امکان آن فراهم شد تا مراسمی در شان این استاد و با حضور دوستدارانش در فرودگاه و بهشت زهرا برگزار شود.

قطب‌الدین صادقی نیز در بخشی از مراسم گرامیداشت استاد رکن‌الدین خسروی اذعان داشت: او متعلق به خانواده تئاتر ایران است. بخت آن را نداشتم که شاگردش باشم و زمانی که از خارج از کشور بازگشتم با خسروی در نیاوران درس می‌دادیم. خسروی چند ویژگی داشت؛ اول اینکه تعریفش از هنر اجتماعی بود و هنر نمایش را از مردم و جامعه جدا نمی‌دانست و این موضوع شجاعت اخلاقی می‌خواهد.

او همچنین اضافه کرد: هیچ‌گاه ندیدم کاری سفارشی یا تجاری انجام دهد. ذهن پویایی داشت و میزانسن‌های نمایش را براساس بداهه‌سازی بازیگرانش طراحی می‌کرد. اغلب با بازیگران جوان کار می‌‌کرد و خسروی تعلق خاطرش به تئاتر حرفه‌ای و هنری بود. کارگردانی شایسته و انسانی خوش قلب و مهربان بود و شرف این را داشت که خودش باشد.

پایان بخش مراسم گرامی‌داشت رکن‌الدین خسروی اجرای قطعه "میگساران" توسط گروه موسیقی "وصل یار" بود.