سرویس تئاتر هنرآنلاین: "عروسی" عنوان نمایشی نوشته نیکولاى واسیلیویچ گوگول، ترجمه آبتینن گلکار و کارگردانی وحید اخوان است که از امروز 12 آذر ماه ساعت 19 در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود. اخوان سال 93 این اثر نمایشی را در خانه موزه استاد عزت الله انتظامی (قیطریه) اجرا کرده است. حبیب دهقان‌نسب، کاظم هژیرآزاد، محمد ساربان، علیرضا درویش‌نژاد، وحید اخوان، محمدرضا خادمی، هومان سالکی، آسیه عطوفی، سودابه صادقی، الهام ذوالفقاریان و فاطمه پورمحمدی بازیگران این نمایش کمدی رئال هستند.

وحید اخوان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب این نمایشنامه گفت: بزرگترین اقدام نیکولای واسیلیویچ گوگول این بود که ادبیات نازل روسی را تغییر داد. خدمتی که او به ادبیات روسیه کرد درست مانند اقدام رودکی در ادبیات فارسی است. رودکی نخستین کسی بود که ادبیات فارسی را مشهور کرد. از آنجا که گوگول عمر کوتاهی داشت و در اواخر عمر خود درگیر بیماری بود تنها 7 یا 8 اثر شاخص دارد و داستایوفسکی خود را از پیروان گوگول می‌داند.

کارگردان نمایش "خرس" درباره شیوه و سبک اجرایی نمایش "عروسی" خاطرنشان کرد: این اثر به سبک کلاسیک و 80 درصد وفادار به متن اجرا می‌شود و تنها کمی کوتاه‌تر شده است تا از حوصله تماشاگر خارج نشود. این اثر کمدی رئال است. کمدی‌ها گوگول مانند چخوف از نوع کمدی‌های موقعیت است. این نویسنده را به عنوان رئالیست انتقادی در روسیه می‌شناسند و از جمله مهمترین آثار او "نفوس مرده" است.

وی درباره مضمون این اثر نمایشی ضمن اشاره به اینکه در این نمایش موضوع به سخره گرفتن آدم‌های متظاهر است، عنوان کرد: "عروسی" داستان 4 نفر است که به مجلس خواستگاری می‌آیند و درباره آنچه که در درون‌شان می‌گذرد صحبت می‌کنند. آن‌ها انسان‌های واقعی اطراف‌مان هستند که در این اثر به درونیات‌شان پرداخته می‌شود. در روند داستان اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و متن است که برخوردار از جذابیت‌هایی‌ست. این شیوه نگارش گوگول با آثار چخوف بی‌شباهت نیست.

وحید اخوان در پایان صحبت‌هایش گفت: در نظر داشتم به عنوان نخستین نمایشی که در مجموعه تئاترشهر به روی صحنه می‌آورم اثری از شکسپیر را اجرا کنم. از آنجا که ماه ربیع‌الاول ماه عروسی است تصمیم گرفتم اثری مفرح را به روی صحنه آورم تا اوقات خوشی را برای مخاطب فراهم کنم، البته نه با اثری سطح پایین و بی‌کیفیت بلکه با نمایشی از گوگول ادیب مشهور روسیه.

دیگر عوامل نمایش "عروسی" عبارتند از: دستیاران: سبا امیری و محمدرضا خادمی، انتخاب موسیقى: علیرضا شفقى نژاد و دکور: وحید اخوان و فرشید حیدرى.

علاقمندان به تهیه بلیت این نمایش که تا 27 آذر ماه با مدت زمان یک ساعت و سی و پنج دقیقه به روی صحنه است، می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.