سرویس تئاتر هنرآنلاین: ناصر عاشوری طراح و کارگردان نمایش "مجلس شاه فتاح" قصد دارد این اثر نمایشی را پس از اجرای موفقی که در خانه نمایش و تماشاخانه مهر حوزه هنری داشته است، این‌بار در همایش "عاشورا تا اربعین" به روی صحنه آورد.  نمایش "مجلس شاه فتاح" یک نسخه تعزیه مربوط به دو قرن پیش است و عاشوری سعی کرده با کشف قابلیت دراماتیک آن، مخاطبان را در برابر بازخوانی جدیدی قرار دهد.

"مجلس شاه فتاح" در چهارمین جشنواره تئاترشهر توانست جایزه بهترین بازیگری، طراحی صحنه و طراحی لباس را از آن خود کند. این نمایش روایت عشق فتاح به دخترعمویش است. اما عمویش برای این وصال شرطی تعیین کرده که سر حضرت امیر را برایش بیاورد. فتاح عازم سفری می‌شود و با باغبانی روبه‌رو می‌شود که سرنوشت‌اش را تغییر می‌دهد و...

ناصر عاشوری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این اثر نمایشی گفت: "شاه فتاح" از نسخه تعزیه قدیمی دویست ساله به همین نام دراماتورژی شده است. در اجرای جدید این نمایش تغییراتی نداشته‌ایم اما مطمئناٌ اصلاحاتی به نفع روند پیشرفت دراماتیک اثر انجام خواهد شد.

وی در ادامه صحبت‌هایش خاطر نشان کرد: "مجلس شاه فتاح" که از گوشه‌های مجالس غریب تعزیه است، داستانی از عشق شاهزاده و جنگاوری به اسم فتاح که عمویش اشکبوس نه تنها تاج و تخت موروثی‌اش را غصب کرده، بلکه حتی حاضر نیست دخترش را به وصال فتاح برساند. فتاح که دستش از همه جا کوتاه مانده به وسوسۀ عمویش اشکبوس، برای به دست آوردن دختر عمو، تن به جنگ با حضرت علی(ع) می‌دهد تا سر حضرت را نزد وی آورد، اما در راه با باغبانی روبرو می‌شود که فتاح را غافلیگر می‌کند و زمینه آشنایی‌‌اش را با نوع دیگری از طریقت عاشقانه فراهم می‌کند.

عاشوری 1

این کارگردان و بازیگر تئاتر ضمن اشاره به اینکه این تعزیه‌نامه توسط فاطمه مجیدی نویسنده ومدرس تئاتر دراماتورژی شده است، خاطرنشان کرد: پس از تجربه  چند شبیه‌خوانی متفاوتی که به عنوان بازیگر با کارگردانان نوگرای تئاتر داشته‌ام، سعی شده این اثر به عنوان اولین گام مستقل گروه نمایشی سرو به شکل کارگاهی با یک روایت دراماتیک، روان و تاثیرگذار، در نوع خود موجز و به دور از کلیشه به صحنه رود.

وی از "مجلس شاه فتاح" به عنوان متون نادر تکنیکی ادبیات نمایشی منظوم ایرانی نام برد و عنوان کرد: در این نمایش داستان عامیانۀ ساده‌ا‌ی به متنی پرکنش بدل می‌شود  و کارکردی دوگانه دارد، علاوه بر این که بخش عاطفی ذهن مخاطب را درگیر می‌کند، او را به یک چالش منطقی می‌کشاند.

عاشورایی درباره سبک اجرایی نمایش "مجلس شاه فتاح" یادآور شد: شیوه اجرایی این اثر با حفظ شیوه کلی تعزیه و با نگاه آزاد و تجربی برای اجرا در بلک باکس طراحی شده است و بازخوردهای مثبتی از منتقدان، هنرمندان و تماشاگران مختلف داشته است. این نسخه بر خلاف دو نسخه دیگر از همین داستان و موضوع "مجلس شیرافکن" و دیگری "فضل و فتاح" بسیارکوتاه و فشرده است و کمتر اجرا می‌شود اما درشبیه‌خوانی‌ها سعی شده از یک سری کلیشه‌های نخ نما و غیر ضروری پرهیز شود، چون در سالن نمایش بازی می‌کنیم نه درمیدان عمومی و فضای باز  و شلوغ.

عاشوری 3

وی همچنین افزود: بنابراین با آگاهی از اشتلم خوانی‌ها و رجزخوانی‌ها دور شده‌ایم و به جایش از سکوت‌های دراماتیک و مکث‌ها بهره گرفته‌ایم و در بکارگیری ژست‌ها سعی کرده‌ایم از ژست‌های زورخانه‌ای ودر جاهایی از تکنیک شرقی استفاده کنیم تا بخش‌های حماسی و عاشقانه وطریقت عرفانی نمایش در هم به شکل یک مجموعه واحد تنیده شود.

عاشوری در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: از این داستان سه نسخه موجود است که با نام‌های فضل، فتاح و مجلس شیرافکن که هر یک ویژگی‌های خود را دارند اما به نظر می‌رسد دراماتیک‌ترین نسخه همین "مجلس شاه فتاح" است.

نمایش "مجلس شاه فتاح" با بازی ناصر عاشوری و امین اکبری‌نسب از ششم آبان اه به مدت ده شب تا پانزدهم آبان ماه در سالن ناصرخسرو واقع در مجموعۀ تئاتر دانشگاهی مولوی روی صحنه خواهد رفت. 

عاشوری 2