به گزارش هنرآنلاین، نمایش "کلنل" نوشته و کارگردانی خیراله تقیانی پور اجرای عمومی خود را از نیمه مهرماه در سالن اصلی تئاترشهر آغاز می‌کند.

قصه‌ نمایش "کلنل" که نوشته خیراله تقیانی‌پور است در سال‌های مشروطه‌ دوم (مشروطه صغیر- استبداد محمدعلی شاه قاجار) روایت می‌شود و داستان عزیز جوان ۳۵ ساله متمول و جاه‌طلب از خاندان قجر است که به دنبال پوشیدن ردای حاکمیت تهران است...

نسیم ادبی، حسین پاکدل، شهرام حقیقت دوست، اتابک نادری، سیروس همتی، علی سلیمانی، وحید نفر، علی رضا ناصحی، آتیه جاوید، الهه شهپرست، جواد پورزند، حسین شفیعی، آناهیتا خسروی، سمیرا سلیمی، محمد هادی عطایی، زینب تقوایی، محسن مهری دروی، میلاد ابراهیمی، محمدشکری، سیامک توده فلاح ، امیر باده دست و آیسان حداد در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش "بوقلمون" که سال ۹۴ در سالن چهارسو مجموعه تاترشهر روی صحنه رفت آخرین اثر خیراله تقیانی‌پور در مقام کارگردان است.

 

مارال فرجاد به "طپانچه خانم" پیوست

نمایش "طپانچه خانم" به نویسندگی محمدامیر یاراحمدی و کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور بعد از اجراهای قبلی خود در تئاترشهر و مجموعه ایرانشهر البته در قالب جشنواره تئاتر فجر بار دیگر با تغییراتی در تیم اجرایی و طراحی‌های این اثر به صحنه می‌رود.

مارال فرجاد، محمد نادری، آرش فلاحت‌پیشه، گیلدا حمیدی، ندا مقصودی، بهزاد جاودان‌فر، غزاله جزایری، جواد پورحیدی، مرضیه سهراب، سیما خزائی و سعید آغویی بازیگران این اثر خواهند بود.

این نمایش در سی وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به عنوان اثر برگزیده این جشنواره معرفی و علاوه بر نامزد شدن در بخش‌های نویسندگی، طراحی گریم، طراحی صحنه و موسیقی این دوره موفق به کسب تندیس بهترین کارگردانی، بهترین طراحی لباس و بهترین بازیگر زن شد.

"طپانچه خانم" روایتگر داستان زندگی اخترالسلطنه است که سعی دارد بهداشت، فرهنگ و تمدن را در شهر خود ایجاد کند.

این نمایش اجراهای جدید خود را از ۲۸ شهریور ساعت ۲۱ در تماشاخانه پالیز آغاز خواهد کرد.

 

نمایش"شب شرقی" از امروز به صحنه می‌رود

نمایش "شب شرقی" به نویسندگی و کارگردانی ناصح کامگاری از روز یکشنبه نوزدهم شهریور در سالن سایه تئاتر شهر میزبان مخاطبان می شود.

در این نمایش 90 دقیقه ای که بازیگرانی همچون محمد پویا، محمد خداوردی و هدی والی در آن ایفای نقش می کنند، به مسئله مقایسه دو فرهنگ غرب و شرق درباره مفهوم عشق و تفاوت آن‌ها با یکدیگر پرداخته می شود و به دو راهی انتخاب یک زن در شرایطی حاد می‌پردازد که در لوای یک درام عاشقانه در تقابل بین انتخاب بین یک مرد ایرانی و یک مرد اروپایی قرار گرفته است...

از دیگر عوامل این نمایش که هر شب ساعت 19:30 میزبان مخاطبان است می توان به: صداپیشه: نوید نوروزی، آهنگ‌ساز: اصغر وفایی، دستیار کارگردان: زهرا یاری‌زاده، مدیر صحنه: مریم اهرپور، منشی صحنه: گلناز مرادی، طراح گریم: ماریا حاجیها، گرافیک: محمد بقایی و زهرا یاری زاده، طراح لباس: آیدا وارستگان، عکاس: رامونا میریان، دستیار ساخت آکسسوار: ایران ماهوت فروش‌ها، مدیر اجرایی و مشاور کارگردان: حسن پارسایی، پشتیبانی تولید: خانه طراحی کودک اکباتان، فرهاد گاوزن، آزیتا صفوی و نرگس اهرابی، طراح صحنه و نور: ناصح کامگاری، دستیار طراح صحنه: فرهاد مقدم، تبلیغات: گروه تئاتر مارکت و روابط عمومی: امیر پارسائیان مهر اشاره کرد.

شایان ذکر است پیش فروش نمایش "شب شرقی" با تخفیف ایام پیش فروش در سایت تیوال در حال انجام است.

 

"سهروردی" از دوم مهر ماه در تالار وحدت اجرا خواهدشد

نمایش "سهروردی" نوشته شکرخدا گودرزی از دوم مهرماه هر شب ساعت 18 در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود. علی دهکردی، اصغر همت، حبیب دهقان نسب، فخرالدین صدیق شریف، افسر اسدی، الهام جعفرنژاد، نوید گودرزی، مجید جعفری، اصغر معینی، علیرضا درویش نژاد، سمیه میربهاء در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. 

شهاب‌الدین سهروردی به عبارتی بزرگترین متفکرین ایرانی است. فلسفه او در نزد اهل تفکر به فلسفه اشراق شهرت دارد. بنیان تفکر سهروردی  با رویکردی به حکمت خسروانی ( ایران باستان) و آنچه که از حکمت هرمسی یا افلاطون دریافت کرده بود با شهودی که از  آموزه‌های اسلامی فرا گرفته بود او را مورد غضب متعصبان دوران خود قرار داد و موجب شد که مفتیان و متعصبان شهر حلب او را در عنفوان جوانی ۳۶ یا به عبارتی ۳۸ سالگی محاکمه و به قتل رساندند. 

سهروردی شهریار اندیشه حکمت ایران زمین است او حکمت خسروانی را نیک دریافت و جلوه ای نورانی به فلسفه داد. نور، نه نور محسوس، بلکه نور معقول!

فلسفه سهروردی بسیاری از متفکران را تحت تاثیر خود قرار داد. بر شمردن متفکرینی که از چشمه جوشان اندیشه های سهروردی نوشیده‌اند در حوصله این مطلب نمی گنجد. ولی به عنوان نمونه می‌توان اشاره کرد یکی از بزرگترین نمایشنامه‌نویسان قرن بیستم. اوژن یونسکو آثار سهروردی را یکی از بزرگترین و اعجاب انگیزترین آثار حیات معنوی بشر می‌داند. یونسکو آشنایی‌اش را با سهروردی مدیون هانری کربن مترجم آثار سهروردی و شرق‌شناس برجسته می‌داند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: رضا مهدی زاده (طراح صحنه)، بهزاد عبدی (آهنگساز)، طراح پوستر و بروشور (ابراهیم حقیقی)، بهنام کلاه‌بخش (رهبر ارکستر)، پریدخت عابدین‌نژاد (طراح لباس)، رضا حیدری (طراح نور)، یاسر خاسب (طراح حرکت)، فریدا صفائیان (طراح گریم)، نیما گودرزی (دستیار کارگردان و برنامه ریز)، عکاس (امیر خدامی)، تیزر و مولتی مدیا (علیرضا شادمنش) و تبلیعات مجازی (امیر قالیچی).

بلیت‌های این نمایش از امروز پیش‌فروش می‌شود، علاقه‌مندان برای تهیه بلیت  به سایت www.tik8.com  مراجعه کنند. 

سهروردی

 

اختتامیه فصل نهم کارگاه‌های‌های مکتب تهران برگزار شد

اختتامیه فصل نهم همایش کارگاه‌هاى متمرکز مکتب تهران (دوره راهیابی) عصر روز جمعه 17 شهریور با حضور نادر مشایخی، جلال تهرانى، مازیار تهرانی، محمد اعلمى، شبنم فرشادجو و عالیه عطایى در سالن نمایش این مجموعه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم جلال تهرانى توضیحات مختصری درباره روند برگزاری کارگاه‌های متمرکز مکتب تهران ارائه داد: دوره راهیابی، اولین دوره‌ای است که در این رده سنی برگزار کردیم و امیدواریم که این کلاس‌ها با موفقیت و نتیجه مطلوب در فصل هاى دیگر سال ادامه داشته باشند.

  پس از آن کودکان و نوجوانان هنرجو در حضور اساتید و اولیا نمایش "شازده کوچولو" را اجرا کردند که با تشویق و تحسین اولیا، تماشاگران و اساتید همراه بود. 

در ادامه شبنم فرشادجو، مدرس بازیگرى این دوره‌ از نحوه تدریس به هنرجویان صحبت کرد و از خلاقیت و علاقه شاگردانش به بازیگرى و ایده‌پردازى در اجرا اظهار خرسندى کرد.

در بخش دیگری از این مراسم کودکان پس از تشویق تماشاچیان به نواختن قطعاتى که توسط نادر مشایخى تدریس شده بود پرداختند. مشایخی در توضیح این قطعات موسیقی گفت: این موسیقى ترکیبى از همزمانى است و اولین رابطه اجتماعى انسان‌ها با یکدیگر است و از صداهاى ناموزون محیط پیرامون تشکیل شده است که جنبه عاطفى و حسى به خود گرفته و قطعه‌اى را ساخته است.

محمد اعلمى، مدرس نمایش عروسکى دیگر سخنران این مراسم بود که از علاقه کودکان به خلق داستان، بداهه‌پردازى و ساخت عروسک و اجراى نمایش گفت و پس از آن کودکان نمایش عروسکى خود را اجرا کردند.

در بخش آخر این برنامه نیز عالیه عطایى مدرس داستان‌نویسى از شاگردان خود خواست تا داستانى که طى این دوره نوشته‌اند را بخوانند و هنرجویان در مورد مطالبى که در کلاس آقاى آرش صادق بیگى دیگر استاد داستان نویسی اموخته بودند هم توضیحاتى دادند. در پایان هدایایى از سمت مجموعه به اساتید و هنرجویان اهدا شد.

لازم به ذکر است دوره آموزشى فصل پاییز کارگاه‌هاى آزاد مکتب تهران در چهار رده‌ سنی از اواسط مهر ماه شروع خواهد شد و علاقه‌مندان براى کسب اطلاعات بیشتر مى‌توانند با شماره ٨٨٨٩١٥١٢ تماس حاصل کنند.

مکتب تهران

اعلام جزییات افتتاحیه "عصر تجربه" در تئاتر مستقل تهران

جدیدترین ویژه برنامه مجموعه تئاتر مستقل تهران در سال جاری، اجراهای "عصر تجربه" است که در قالب آن، چهار گروه نمایشی جوان و تجربه گرا آثار خود را در بازه زمانی سه ماه به اجرای عمومی می‌رسانند.

در همین راستا مراسم افتتاحیه "عصر تجربه" فردا دوشنبه 20 شهریور ماه ساعت 16 با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی، دبیر سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و جمعی از هنرمندان فرهیخته تئاتر برگزار می‌شود.

همچنین در این مراسم از لوگوی جدید مجموعه تئاتر مستقل تهران که کاری از مهدی دوایی است، رونمایی خواهد شد و گالری مستقل نیز با نمایشگاه عکس عباس کوثری با آثاری از گروه تئاتر مهر افتتاح خواهد شد.

 در ادامه نمایش "1978" به نویسندگی و کارگردانی محمد شجاعی ساعت 17 اجرای خود را به صحنه خواهد برد.  

 

نمایش "اندر حکایت شمشک" میزبان اصحاب رسانه می‌شود

نمایش "اندر حکایت شمشک" به نویسندگی امید اسدی و کارگردانی داود اسدالهی روز یکشنبه ۱۹ شهریور ساعت ١٨:٣٠ در خانه نمایش اداره تئاتر، میزبان خبرنگاران و عکاسان است. در این نمایش داوود معینی‌کیا، مهدی رحیمی، سودابه گودرزی، اکبرداودی، امین نیک پنجه، آصف جاودانفرد، فرشید جوادی، شروین رضایی، زینب میری، آزیتا ابریشمی موحد، مهتاب آدینه، بهار بیگ‌زاده، سپیده غلامی، صدف کشوری، زهرا ایلخانی و داود اسدالهی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سیاه و ارباب قصد رفتن به شهر آیینه فروشان را دارند چون میرزا باخبر شده که هر ساله درشهر آیینه فروشان یک پادشاه انتخاب می‌شود و عزمش راجزم کرده که به آنجا رفته وپادشاه شود. در مسیر شهر آیینه فروشان از شهرهای مختلف عبور می‌کند از هر شهری که عبور می‌کنند آیین و رقص‌های محلی آنجا را مشاهده می‌کنند تا در آخر به شهر آیینه فروشان می‌رسندو ...

از دیگر عوامل "اندر حکایت شمشک" می‌توان به مدیر اجرایی: امیررضا هرمزی، طراح حرکات: داود اسدالهی طراح صحنه و لباس: رویا مظفری، دستیار کارگردان: المیرا شکوهی، منشی صحنه: یگانه نظری، مدیر صحنه: آرمین جولازاده، روابط عمومی وتبلیغات: گروه دیده بان هنر، مسئول روابط عمومی وفضای مجازی: بهار راد، مشاوررسانه: امین کردبچه چنگی، گریم: حمیدفروهر، موسیقی: آصف جاودانفرد، عکاس: افرا شهباززاده و هانیه رمضانی، طراح پوستروبروشور: مریم مقصودلو و ساخت تیزروکلیپ: یاسین مقدس نژاد اشاره کرد.

علاقه‌مندان به تماشای آثار نمایشی در خانه نمایش می‌توانند به نشانی میدان فردوسی، بعد از خیابان ایرانشهر، خیابان شهید موسوی (فرصت سابق)، کوچه محمدآقا، پلاک 34 مراجعه کنند. 

نمایش "اندر حکایت شمشک" از 14 الی 4 مهرماه ساعت 18:30 در خانه نمایش به روی صحنه است.