سرویس تئاتر هنرآنلاین: ناصح کامگاری قصد دارد نمایش "شب شرقی" را شهریورماه در تالار سایه مجموعه تئاترشهر به روی صحنه آورد. این نویسنده و کارگردان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره ایده نگارش این نمایشنامه گفت: "شب شرقی" یک نمایشنامه عاشقانه است و ایده نمایشی آن مربوط به روزگاری است که عشق توام با شیفتگی و شیدایی چون امروز نایاب نشده بود.

او همچنین در ادامه افزود: وعده اجرای "شب شرقی" را در فهرست اجراهای آتی، در بروشور نخستین نمایش، یعنی "در فراق فرهاد" آورده بودم، اما نزدیک به دو دهه مسکوت ماند تا بالاخره ایده اولیه را سال گذشته در قالب نمایشنامه نگاشته و به اقتضای مناسبات امروز کامل کردم و اکنون در شهریور نود و شش به صحنه می‌برم.

این کارگردان تئاتر درباره سبک اجرایی این نمایش نیز توضیح داد: "شب شرقی" هم مانند اغلب نمایشنامه‌هایم، در متن یک درام واقع‌گرایانه است و باز هم مانند اغلب نمایش‌هایم در اجرا متکی بر طراحی صحنه‌ای غیر واقع‌گرایانه و نشانه‌شناسانه است تا بازتاب‌دهنده اندیشه متن و دنیای ذهنی آدم‌ها باشد و نه بازنمایی مکان و معماری واقعی. اما این که چه عنوانی به سبک اجرایی بدهیم اصلا کار صاحب اثر نیست و منتقدان و صاحب‌نظران هنری هستند که بعد از خلق یک اثر هنری، عنوانی سبکی بر آن اطلاق می‌کنند و درستش هم همین است.

کامگاری درخصوص معیار انتخاب بازیگران این نمایش خاطرنشان کرد: بازی در درام‌هایی مانند "شب شرقی" که نیاز به شخصیت‌پردازی روانی و خلق کاراکتر پیچیده دارند، نسبت به بازی در تئاتر فیزیکال و کمدی‌های تیپیکال که در تئاتر خصوصی باب شده، دشوارتر است و نمی‌توان با یک ماه یا چهل روز تمرین، حتی با بازیگران حرفه‌ای به کمال مطلوب آن دست یافت.

سرپرست گروه تئاتر "ارژنگ" افزود: با شرایط حاضر تئاتر ما که هنرمندان حرفه‌ای ناگزیر در سالن‌های دولتی با شرایط صنفی آماتوری فعالیت می‌کنند، من نیز تصمیم گرفتم از بازیگران واقعا آماتور اما خوش ذوق استفاده کنم. بازیگران "شب شرقی" اعضای جوان گروه نمایشی من "ارژنگ" هستند که سال‌های گذشته دانشجوی من بوده و پس از فراغت از تحصیل تئاتر، در نمایش‌های پیشین‌‌ام تجربه دستیاری یا بازی کوتاه داشته‌اند که امسال تصمیم گرفتم به قریحه و حلاوت بازی آنها اعتماد و اتکا کنم. با دو بازیگر مستعد و سختکوش، محمد خداوردی و هدی والی مدتی بیش از زمان متعارف تمرین کردم و از تجربه یک بازیگر باسابقه‌تر، دکتر محمد پویا نیز بهره بردم.

او درباره داستان نمایش "شب شرقی" عنوان کرد: این نمایش به دوراهی انتخاب یک زن در شرایطی حاد می‌پردازد که عرصه جدال و تقابل دو مرد ایرانی و اروپایی است و در لوای یک درام عاشقانه، اشاراتی به دو تلقی متفاوت نسبت به رواج فرهنگ خشونت در خطه خاورمیانه و لاجرم نفوذ آن در اروپا می‌شود.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: آهنگ‌ساز: اصغر وفایی، نوازنده: یلدا عباسی، دستیاران کارگردان: گلناز مرادی و زهرا یاری‌زاده، طراح گریم: ماریا حاجیها، گرافیست: محمد بقایی، طراح لباس: آیدا وارستگان، دستیار ساخت آکسسوار: ایران ماهوت فروش‌ها، مدیر اجرایی و مشاور کارگردان: حسن پارسایی، پشتیبانی تولید: خانه طراحی کودک اکباتان، فرهاد گاوزن، آزیتا صفوی و نرگس اهرابی، طراح صحنه و نور: ناصح کامگاری