سرویس موسیقی هنرآنلاین: تالار وحدت هر ساله یکی از میزبانان اجراهای جشنواره موسیقی فجر است و اتفاقاً در میان گروه‌های موسیقی طرفدار هم زیاد دارد. اکثر گروه‌های موسیقی حاضر در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر دوست دارند کنسرتشان در تالار وحدت برگزار شود ولی این سالن بیشتر در خدمت اجراهای موسیقی کلاسیک است و ارکسترهایی که زیر نظر بنیاد رودکی فعالیت می‌کنند، برای اجرا در این تالار در اولویت قرار می‌گیرند.

تالار وحدت در دوره جاری جشنواره موسیقی فجر از 17 اجرا میزبانی می‌کند که اکثریتشان اجراهای کلاسیک ارکسترها هستند و چند اجرا نیز در بخش بین‌المللی در این سالن برگزار می‌شود که آن اجراها متعاقباً در یادداشتی جداگانه بررسی خواهند شد.

ارکستر ملی ایران – چهار‌شنبه 22 دی (18:30)

ارکستر ملی ایران با خوانندگی علیرضا افتخاری آغازگر اجراهای سی و دومین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت خواهد بود. این ارکستر که از تابستان امسال به رهبری فریدون شهبازیان شروع به کار کرده، در جشنواره موسیقی فجر طی دو اجرا و با ساختاری جدید با علاقه‌مندان موسیقی کلاسیک دیدار می‌کند. این ارکستر ابتدا در تاریخ چهارشنبه 22 دی در تالار وحدت و سپس در تاریخ پنجشنبه 29 دی در برج میلاد به روی صحنه می‌رود. قرار است ارکستر موسیقی ملی ایران در جشنواره سی و دوم، آثار جاودانه "نیلوفرانه" و "شور عشق" را روی صحنه ببرد و افتخاری نیز پس از مدت‌ها دوری از صحنه اجرا، با اجرای این آثار با ارکستر ملی همراه ‌شود.

ارکستر راز و نیاز (سالار عقیلی) – چهارشنبه 22 دی (21:30)

حضور سالار عقیلی در دوره قبل جشنواره موسیقی فجر با حواشی خاصی روبرو بود ولی این خواننده موسیقی سنتی امسال در کمال آرامش به همراه ارکستر بزرگ "راز و نیاز" در جشنواره فجر خواهند خواند. عقیلی مدتی است که کنسرت‌هایش با ارکستر "راز و نیاز" را از سر گرفته و در شهرهای مختلف کشور به روی صحنه می‌رود. این خواننده این بار در جشنواره فجر، در دو بخش مختلف، اشعاری از شاعران معاصر و شعرای عصر کهن و کلاسیک را با همراهی ارکستر خودش اجرا خواهد کرد. حریر شریعت‌زاده (پیانو و دف)، محمدرضا اسکندری (تار باس)، داوود منادی (ویولنسل)، علی‌رضا دریایی (کمانچه)، سحاب تربتی (تنبک)، روزبه زرعی (کاخن)، فردین لاهورپور (نی)، علی خشتی‌نژاد (تار)، حسین محمودی‌مجد (سنتور) و بابک میرزایی (عود) اعضای ارکستر "راز و نیاز" را تشکیل می‌دهند.

گروه "خنیاگران مهر" – پنجشنبه 23 دی (21:30)

وحید تاج در جشنواره موسیقی فجر به عنوان خواننده با گروه موسیقی "خنیاگران مهر" به سرپرستی نیوشا بریمانی و رهبری بهزاد عبدی همکاری خواهد کرد. این گروه موسیقی معمولاً در مقاطع زمانی چند ماهه با یک خواننده همکاری می‌کند و سپس در پروژه‌ای دیگر، از صدای سنتی‌خوان‌های دیگر بهره می‌برد. "خنیاگران مهر" اکنون پس از پایان همکاری‌شان با محمد معتمدی، در کنسرت پیش رو در جشنواره فجر با وحید تاج به روی صحنه می‌روند و قطعاتی از ساخته‌های بهزاد عبدی را به همراه برخی از قطعات ماندگار موسیقی سنتی اجرا خواهند کرد. در این کنسرت اعضای گروه "خنیاگران مهر" عبارت خواهند بود از: وحید تاج (خواننده)، نیوشا بریمانی (سرپرست و نوازنده ساز کمانچه)، بهزاد عبدی (آهنگساز و رهبر ارکستر)، نازنین روستا و شیما شاه‌محمدی (نوازنده ساز قیچک آلتو)، رخساره رستمی (نوازنده ساز عود)، صدا سدیفی (نوازنده ساز قانون)، شیدا قاضی (نوازنده ساز نی)، نگین زاده وکیلی (نوازنده ساز قیچک بم)، هیلا فیض‌پور (نوازنده ساز تار و پیانو)، بهار حیدری (نوازنده ساز بم‌ تار)، مهرناز دبیرزاده (نوازنده تنبک و دیگر سازهای کوبه‌ای)، عسل ملک‌زاده (نوازنده سازهای دف، کونگا، درامز و کاخن) و ترگل خلیقی (نوازنده ساز تار و رباب).

ارکستر "پارس" (ناصر نظر) – جمعه 24 دی (18:30)

ارکستر موسیقی کودک و نوجوان "پارس" به سرپرستی ناصر نظر طبق سنت چند سال اخیر خود در قالب جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه می‌رود. این ارکستر معمولاً در طول سال دو اجرا دارد که اجرای اول به مناسبت روز جهانی کودک و اجرای دوم در جشنواره موسیقی فجر است و هر دوی این اجراها نیز در تالار وحدت برگزار می‌شود. ارکستر موسیقی پارس سابقه سه دهه فعالیت موسیقی در بخش کودک و نوجوان را دارد و اجرای آن در جشنواره فجر، تنها اجرای کودک و نوجوان جشنواره سی و دوم موسیقی فجر است. اجراهای ارکستر پارس معمولاً به دو بخش اجرای ارکستر ایرانی و اجرای گروه‌نوازی هارپ و گروه کر به همراهی سازهای زهی تقسیم می‌شود که به ترتیب، گلنوش صالحی و فتانه شاهین سرپرست این دو گروه هستند.

ارکستر سمفونیک تهران (شهرداد روحانی) – شنبه 25 دی (18:30)

قدیمی‌ترین ارکستر سمفونیک ایران در سی‌ و دومین جشنواره موسیقی فجر با رهبر جدید خود هنرنمایی خواهد کرد. ارکستر سمفونیک تهران که از سال 1312 به وجود آمده و در سال‌های اخیر مدام در تعطیلی و تغییر بوده است. این ارکستر اینک با رهبری شهرداد روحانی روزهای خوبی را سپری می‌کند و در جشنواره پیش رو از مخاطبان موسیقی کلاسیک پذیرایی خواهد کرد. اعضای ارکستر سمفونیک تهران در تازه‌ترین کنسرت خود در قالب جشنواره فجر، قطعاتی را از موسیقی‌دان‌های کلاسیک کشورهای مختلف اروپایی اجرا می‌کنند. شهرداد روحانی در مرداد ماه سال جاری، به عنوان رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران جایگزین علی رهبری رهبر سابق این ارکستر شد که از اسفند 93 تا اردیبهشت 95 رهبری آن را بر عهده داشت.

گروه "رستاک" (سیامک سپهری) – شنبه 25 دی (21:30)

گروه موسیقی "رستاک" که یکی از مطرح‌ترین گروه‌های موسیقی نواحی در کشور است، تنها اجرای موسیقی نواحی در تالار وحدت را برگزار می‌کند. این گروه حدود دو دهه قدمت دارد و تاکنون چهار آلبوم رسمی منتشر کرده است. "رستاک" در کنسرت خود در قالب جشنواره سی و دوم موسیقی فجر، آثار آلبوم جدیدش به نام" میان خورشیدهای همیشه" را به همراه گلچینی از آثار سه آلبوم قبلی خود اجرا می‌کند. این گروه در کنسرتش، سیری به موسیقی کرمانی، شیرازی، کردی، آذری، گیلکی، لری، بوشهری و... خواهد زد. اعضای گروه "رستاک" عبارتند از: سیامک سپهری (نوازنده تار و سرپرست گروه)، فرزاد مرادی (خواننده، نوازنده دوتار، سه‌تار، قوپوز و تار باس)، بهزاد مرادی (خواننده، نوازنده دف، دهل، نقاره و کوزه)، اکبر اسماعیلی‌پور (تار)، محمد مظهری (کمانچه)، یاور احمدی‌فر (دف، دایره، دهل و پیپه)، سارا نادری (دوتار، سه‌تار، رباب، نقاره و تنبک)، نگار اعزازی (دف، دایره و دهل)، امید مصطفوی (تنبک، ضرب و تمپو)، صبا جمالی (قانون)، یاسر نوازنده گرجی (بالابان، قرنه، نی، دوزله و دونلی)، مائده دوستی (کمانچه آلتو)، بیتا قاسمی (قیچک باس)، فرزاد خورشیدسوار (دف، دایره و دهل) و سپهر سعادتی (کنترباس).

ارکستر مهر (ناصر ایزدی) – یکشنبه 26 دی (18:30)

ارکستر ملی مهر به سرپرستی ناصر ایزدی و خوانندگی امیر رفعتی و محمد صرفه‌جو نیز در جشنواره سی و دوم فجر به اجرای موسیقی می‌پردازد. این ارکستر پیش‌تر کنسرت‌های خود را با خوانندگی وحید تاج برگزار می‌کرد ولی برای اجرا در جشنواره فجر، از صدای دو خواننده دیگر بهره می‌برد. همچنین ارکستر مهر در این اجرا از حضور نوازندگانی نظیر علیرضا دریایی، حامد ابراهیمی، رضا رضاپور، بردیا امیری، روژین عدالت، حسین واحدی، حسام استیلایی و بهاره بیات (ویولن)، داریوش حجازی، حمیدرضا باقری و احمدرضا نیک‌خو (ویولن آلتو)، ارسلان علیزاده (ویولن‌سل)، پروانه انارکی (کنترباس)، نیلوفر ابراهیمی (فلوت)، علی شمس‌آبادی (کلارینت)، آزاده امیری (تار)، نیلوفر هداوند (تارباس)، دنیا فتحی (پیانو)، کامران یعقوبی (تنبک) و امیر شکرابی (سازهای کوبه‌ای) نیز بهره می‌برد. اجرای بخشی از خاطره‌انگیزترین قطعات آهنگسازان معاصر با صدای امیر رفعتی و محمد صرفه‌جو و همچنین اجرای بداهه‌نوازی، بخش‌های اصلی کنسرت ارکستر ملی مهر را تشکیل می‌دهد.

گروه کر "نامیرا و فیلارمونیک (فرهاد هراتی، علیرضا شفقی‌نژاد) – یک‌شنبه 26 دی (21:30)

اجرای مشترک گروه کر نامیرا به سرپرستی فرهاد هراتی و گروه کر فیلارمونیک ایران به سرپرستی علیرضا شفقی‌نژاد می‌تواند یکی از اجراهای جالب جشنواره موسیقی فجر به شمار برود. تا چندی پیش چنین برداشت می‌شد که این دو گروه کر رقیب یکدیگر هستند اما اکنون هر دوی آن‌ها روی یک پروژه موسیقیایی به نام پروژه "زمین مقدس" متمرکز هستند و آن را در جشنواره سی و دوم فجر اجرا خواهند کرد. پروژه "زمین مقدس" که توسط فرهاد هراتی طراحی شده، دربرگیرنده دغدغه‌های اجتماعی و زیست محیطی انسان امروزی است. کنسرت مشترک گروه‌های کر نامیرا و فیلارمونیک از آنجایی جذاب است که این دو با بیش از 160 خواننده به روی صحنه می‌روند و کرال یک اجرای مشترک را تشکیل می‌دهند که این اتفاق در نوع خودش کم‌نظیر است. در این کنسرت، فرهاد هراتی به عنوان خواننده و آهنگساز حضور دارد و علیرضا شفقی‌نژاد ارکستر هر دو گروه را رهبری خواهد کرد.

ارکستر سمفونیک "نیلپِر" (نوید گوهری) – دوشنبه 27 دی (21:30)

با اجرای آثاری از موسیقی معاصر، ارکستر سمفونیک "نیلپر" به رهبری نوید گوهری از موسیقی معاصر در جشنواره موسیقی فجر نمایندگی خواهد کرد. ارکستر "نیلپر" طی یک-دو سال اخیر شرایط بسیار خوبی پیدا کرده و در اجراهای بسیار مهمی شرکت کرده است. این ارکستر در سال جاری در نخستین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران به روی صحنه رفت و اجرای خوبی از خود به جای گذاشت. اکنون اعضای این ارکستر موسیقی به سرپرستی احسان تارخ و رهبری نوید گوهری، برای نخستین بار در جشنواره موسیقی فجر از مخاطبان موسیقی معاصر پذیرایی خواهند کرد. نیما زاهدی (کنسرت مایستر)، ندار پارسی، پوریا اصانلو، فرمهر بیگلو، روناک معماری، آنیتا واحدی، آناهیتا خانزاده و مهتاب جعفرزاده (ویولن 1)، مهدی جوانبخت، علیرضا چهره قانی، امین مجدم زاده، پویا فراگردی، مرجان فیروزآبادی و سبا علی محمدی (ویولن 2)، عادل پورصمدی، صبا صفوی، نسیم دارا، مینا آقارضایی، سهراب جلایی (ویولن آلتو)، مهرداد عالمی، نامدار مجیدی، یاسمن کوزه‌گر، علی آقاجانی، هستی سپاسی، هانیه کازرونی (ویولن‌سل)، فرشید پاتی نیان و محمدرضا جبار (کنترباس)، کلاریز کشاورز و شقایق صادقیان (فلوت)، یاسمن کیمیاوی و امیرحسین محمدخانی (ابوا)، یلدا احسانی و رهام ایرانخواه (کلارینت)، امیرحسین مددیان و علیرضا متوسلی (فاگوت)، میلاد عباسی و فرزان بیژنی (هورن) و علیرضا میر آقا و مهسا خطیب‌زاده (ترومپت)، نوازندگان ارکستر نیلپِر را شامل می‌شوند.