به گزارش هنرآنلاین، در ابتدای این نشست ضمن پخش سرود ملی و قرائت قرآن مجید مجری این برنامه از مدیریت موسسۀ آوای دل البرز و بانی این سلسله نشستها سبحان مهدی پور دعوت به عمل آورد تا نکاتی چند در مورد اهداف این برنامه ها به سمع و حضور حضار محترم برساند.

سبحان مهدی پور ضمن خوش آمد گوئی گفت: این سلسله نشستها قرار است با همت ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حمایت بی دریغ مهندس حسینی کاشانی هفتم هر ماه در همین سالن اجرا شود.

او در پایان ضمن تشکر از حضور معاون فرهنگی و هنری مدیر کل محترم جناب آقای ابراهیم شریفی حمایت بی دریغ ایشان را موجب خوشحالی اهالی فرهنگ و هنر دانست و افزود: امیدواریم اینگونه برنامه های فاخر بدون توقف به مسیر خود که همانا حمایت از ادبیات و شعر و موسیقی و میراث فرهنگی ماست ادامه یابد.

پس از آن ابراهیم شریفی معاونت فرهنگی و هنری مدیر کل ضمن ابراز امیدواری از برگزارکنندگان این برنامه عنوان کرد: اجرای این گونه نشستها و تداوم آن موجب خوشحالی و خرسندی ما خواهد بود و یکی از اهداف اداره کل حمایت از هنرمندان و این اجراهاست.

او با ایراد سخنانی در مورد اهمیت تعزیه و قدمت آن به همنوایی درست موسیقی در تعزیه اشاره کرد و رمز ماندگاری آن را در همین موضوع عنوان کرد.

شریفی ضمن یادی از همکار خود محمد باقر شهیدی،او را همکاری دلسوز و انسانی مهربان خواند و گفت شهیدی خود از اهالی تعزیه و علاقه مند به این رشته بوده و خیلی مشتاق بوده در این برنامه حضور داشته باشد ولی متاسفانه از بین ما رفت.

بعد از آن هنرمند ارجمند هوشنگ فراهانی سخنران و کارشناس این برنامه سخنانی مفصل در مورد تاریخ تعزیه در ایران و همچنین آمیختگی آن با شعر و ادبیات کهن ما و همچنین به اهمیت بسیار تعزیه و اجرای صحیح آن پرداخت و نقش تعزیه را در حفظ ردیف آوازی ما بسیار با اهمیت خواند و از متولیان این امر خواست تا این هنر را حمایت و در حفظ و اشاعه و ثبت و ضبط آن به طور جدی اقدام کنند.

 بعد از سخنان فراهانی نوبت به اجرای غریبی های مسلم توسط تعزیه خوان صاحب سبک حاج محمد مهرانی طالقانی رسید که بخش اصلی این برنامه بوده و به زیبایی تمام اجرا شد.

حاج محمد مهرانی که هم اکنون 85 ساله است خود را همواره ازخادمین امام حسین (ع) می داند و در پایان برنامه هنرمندانی همچون هوشنگ فراهانی و سبحان مهدی پور بر روی صحنه آمدند و  در مورد آسیب شناسی تعزیه صحبت کرد.