سرویس موسیقی هنرآنلاین: فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی در ابتدای گفت‌وگوی خود با هنرآنلاین در نمایشگاه مطبوعات، از پروژه آرشیو ملی موسیقی ایران خبر داد و گفت: ما امسال پروژه آرشیو ملی موسیقی ایران را که پروژه بسیار مهمی است خواهیم داشت که مقدمات این کار فراهم شده و امیدواریم تا پایان سال استارت بخورد. این آرشیو شامل تمام آرشیوهای خصوصی و غیر خصوصی داخل و خارج از کشور در مورد موسیقی ایران است که در یک جا جمع می‌شود تا علاقه‌مندان به موسیقی بتوانند از آن استفاده کنند.

فرزاد طالبی از یک اتفاق ویژه دیگر در موسیقی نیز چنین پرده برداشت: ما آذرماه جشنواره موسیقی ساز و آواز (آوازی) ایران را برگزار خواهیم کرد که نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی است. این جشنواره تقریباً تمام گروه‌‌های جوان علاقه‌مند به موسیقی آوازی ایران را پوشش خواهد داد. ما فستیوال موسیقی معاصر را هم برگزار کرده بودیم و حالا امیدواریم با قرار گرفتن این فستیوال در کنار آن، به سمت تخصصی‌تر کردن موسیقی پیش برویم.

طالبی در ارتباط با جشنواره آوازی افزود: شورای سیاست‌گذاری جشنواره آوازی ایران مشخص شده و ما این جشنواره را با همکاری خانه موسیقی ایران برگزار خواهیم کرد. این جشنواره واحد روابط عمومی دارد و اطلاع‌رسانی جشنواره از طریق این واحد آغاز خواهد شد. من خیلی علاقه‌مند بودم که این اتفاق رخ بدهد چون حوزه موسیقی ایرانی، حوزه هویتی ما است و مستلزم توجه و حمایت بیشتری است.

فرزاد طالبی

طالبی در مورد جشنواره فجر خاطر نشان کرد: اخیراً کارهای جشنواره موسیقی فجر در حال پیگیری و انجام است. بنابر جلساتی که من با مدیر محترم جشنواره فجر دارم، امور این جشنواره تسریع شده و ان‌شاء الله در زمان‌بندی خودش انجام خواهد شد. امیدواریم تا پایان این ماه جدول اجراهای جشنواره موسیقی فجر تکمیل شود و بلیت‌فروشی‌ها آغاز شود تا مردم بتوانند زودتر تصمیم‌گیری کنند. ما باید جشنواره موسیقی فجر را با وظیفه اصلی‌اش ببینیم که همان ارزیابی یک سال تولیدات موسیقی ایران است.

مدیر دفتر موسیقی تولید آثار موسیقی عاشورایی را غنیمت دانست و گفت: ما در این دوره آثار عاشورایی خیلی خوبی داشتیم، هر چند که آثار مربوط به حضرت سیدالشهداء را نباید فقط مربوط به زمان محرم و صفر بدانیم. ما در طول سال تولیدات آثار عاشورایی را داشته‌ایم و ان‌شاء الله این روند تا پایان سال هم تداوم خواهد داشت.

همچنین طالبی درباره گروه‌هایی که بدون نشان درجه هنری در تالار وحدت به روی صحنه می‌روند، تصریح کرد: نشان درجه یک هنری را یک گروه موسیقی دریافت نمی‌کند، بلکه این نشان به همان اجرا باید داده شود. در واقع آن اجرا باید در شورای موسیقی مطرح شود و این شورا برای شایستگی یا عدم شایستگی اجرای آن در تالار وحدت حکم می‌کند. تالار وحدت متعلق به بنیاد رودکی است و این بنیاد ساز و کار اجرایی خاص خودش را دارد و زیر مجموعه‌ای از دفتر موسیقی نیست. طی صحبت‌هایی که من با شورای موسیقی در مورد اجراهای تالار وحدت داشتم، این شورا با من هم‌نظر بود که اجراهای تالار وحدت باید با جدیت بیشتری زیر نظر گرفته شود. امیدواریم که بعد از این دیگر شاهد اجراهایی که نشان درجه هنری دریافت نکرده‌اند نباشیم.

در ادامه این گفت‌وگو طالبی درباره اعطا یا عدم اعطای مجوز به موسیقی تأکید کرد: شورای موسیقی به عنوان شورای تخصصی این حوزه در وزارت فرهنگ و ارشاد و همینطور دفتر موسیقی نسبت به موسیقی رپ نظر مثبتی ندارند. البته اگر موسیقی‌های گفتاری دکلمه مانند و کلام‌محوری به شورای موسیقی ارائه شود، شورای موسیقی به آن‌ها گوش کرده و درباره‌شان نظر خواهد داد اما رپ به معنای آن سبکی که در دنیای موسیقی وجود دارد، مورد قبول شورای موسیقی قرار نمی‌گیرد.

هفته موسیقی نواحی به عنوان یکی از فعالیت‌های جدیدی که در دوره مدیریت طالبی در دفتر موسیقی آغاز به کار کرده، بحث دیگر این گفت‌وگو بود که طالبی در مورد آن گفت: ما تا کنون یک دوره از هفته موسیقی نواحی را برگزار کرده‌ایم و امیدواریم که در اسفند یا فروردین ماه، یک هفته موسیقی نواحی دیگر نیز برگزار کنیم. در سال آینده هم ما برنامه‌های سالانه مخصوص موسیقی نواحی را نظیر دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در پیش خواهیم گرفت.

در پایان این مصاحبه نیز مدیر کل دفتر موسیقی در مورد نقش تأثیرگذار نمایشگاه مطبوعات در فرهنگ و هنر کشور گفت: این نمایشگاه تقریباً دارد به وظیفه ذاتی خودش نزدیک می‌شود که این وظیفه فراهم کردن امکان گفت‌وگو بین مدیران، سیاسیون، اهل فرهنگ، اهل هنر و کسانی است که علاقه‌مند هستند ارتباطی با افکار عمومی برقرار کنند. به نظرم از جهت این تعامل اتفاق مثبتی رخ داده و جشنواره مطبوعات به آرمان خودش نزدیک‌تر شده است. امیدوارم که این روند همین‌گونه ادامه پیدا کند و موفق‌تر شود.