سرویس موسیقی هنرآنلاین: یاحا کاشانی ترانه‌سرا در حاشیه نمایشگاه مطبوعات در مورد فعالیت‌های اخیرش در حوزه ترانه‌ به هنرآنلاین، گفت: من یک مدت به صورت تعمدی کم‌کار بودم و حالا آمده‌ام که کم‌کار‌ی‌ام را جبران کنم. بنابراین چند ترانه به خواننده‌های برند و چند ترانه نیز به خواننده‌های جوان داده‌ام که کمتر شناخته‌ شده هستند. قطعات موسیقی این خوانندگان با ترانه‌های من به زودی منتشر خواهند شد.

این ترانه‌سرای جوان در پاسخ به پرسشی در مورد این‌که چرا ترانه‌سرایان به اندازه خوانندگان شناخته نمی‌شوند، توضیح داد: خوش‌بختانه مردم عادی بعد از 10،12 سال کار ترانه‌سرایی تا حدودی از وجود امثال من آگاهند، اما حقیقت امر این است که فقط در داخل ایران ترانه‌سراها خیلی کمتر از خوانندگان شناخته می‌شوند. شاید یک علت آن به خاطر عدم قانون کپی‌رایت باشد که همه از آن متضرر می‌شوند و هیچ فکری هم در مورد آن نمی‌شود.

کاشانی افزود: ما خیلی اوقات هم با کم‌لطفی خود خوانندگان مواجه می‌شویم و بعضی از آن‌ها علاقه‌ای به بردن اسم ترانه‌سرا، آهنگساز و تنظیم‌کننده آثارشان ندارند. واقعاً نمی‌دانم دلیل این کارشان چیست، شاید دلیلش این است که نمی‌خواهند موفقیت اثرشان را با هنرمندان دیگری شریک باشند و یا اعتماد به نفس کافی را ندارند و می‌ترسند که مخاطبان با شنیدن نام ترانه‌سرا، موفقیت یک اثر را به او نسبت دهند. به هر حال این نوع رفتار در نهایت به ضرر خودشان تمام می‌شود.

 

یاحا کاشانی در مورد ترانه‌های محبوبش که تا کنون با صدای خواننده‌های مختلف منتشر شده، چنین اظهارنظر کرد: 95 درصد قطعاتی که با ترانه من هیت شده‌اند را دوست دارم، چون آن‌ آثار را مردم دوست دارند و علاقه مردم باعث می‌شود که خستگی‌ام در برود. من برای نوشتن یک ترانه به نام "قلبم" که میلاد بابایی آن را خوانده و به زودی منتشر می‌شود، سه شب نخوابیدم و آن را در سرمایی شدید و در فضای باز سرودم که خیلی دوستش دارم و علاقه دارم که مردم هم آن را دوست داشته باشند.

او ادامه داد: روحیه یک هنرمند زمانی قابل‌توجه و مثبت است که فیدبک کارهایش را می‌بیند و با مردمش ارتباط دارد. خیلی از هنرمندان وقتی اثری را منتشر می‌کنند و فیدبک مثبتی نمی‌گیرند، گوشه‌گیر می‌شوند. بُعد مالی در ترانه‌سرایی، اولویت دوم و سوم من است و بیشتر مایلم که ترانه‌هایم در میان مردم محبوب شوند.

همچنین کاشانی در مورد بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات رویکرد متفاوتی داشت و تصریح کرد: من واقعاً از کثرت این همه غرفه و رسانه تعجب می‌کنم! به نظرم وجود این همه رسانه، مثل تعدد خوانندگان در موسیقی کشور است. البته این اتفاق در هنر بازیگری، عکاسی و... هم به وجود آمده است. هیچ ‌کجای دنیا این‌گونه نیست و هر کسی برای ورود به هر حیطه‌ هنری، باید تخصصی وارد شود. نمایشگاه مطبوعات امسال خلوت‌تر از سال‌های گذشته شده است چون با تعدد رسانه‌ها، رفته‌رفته جذابیت آن از بین می‌رود. شکل و شمایل اکثر غرفه‌ها شبیه به هم است و تفاوت چندانی نمی‌توان بین آن‌ها قائل شد.

این ترانه‌سرا در پایان گفت: من خودم طرفدار تغییر بسیار زیاد هستم اما نه هر تغییری. الآن ما امکانات جذاب‌کردن این نمایشگاه را داریم و نمی‌دانم چرا این اتفاق رخ نمی‌دهد. برای مثال اگر دو بازیگر یا دو خواننده به این محل بیایند و مناظره کنند، نمایشگاه به شدت با تغییر مثبت مواجه می‌شود. این نمایشگاه به یک ایده جدید نظیر برگزاری مناظره و یا مسابقه احتیاج دارد تا دوباره جان بگیرد. ما تفریحات سالم را به مردم نشان نمی‌دهیم و باعث می‌شویم که آن‌ها دائماً به دنبال حاشیه بروند.