سرویس موسیقی هنرآنلاین: آخرین شب از نخستین هفته موسیقی نواحی ایران به اجرای گروه آوای موج از بوشهر اختصاص داشت. این گروه از سال ١٣٨٦ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و به عنوان یکی از برگزیدگان موسیقی نواحی ایران اجراهای متعددی داشته است.

در این کنسرت که با حضور فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی، برگزار شد محسن آقایی (سرپرست گروه و نوازنده نی انبان)، آماج عباسی (خواننده)، محمود جهان (خواننده میهمان)، سیاوش مهیمنیان آزاد (تمپو)، علیرضا فرحی (ضرب و تمپو)، سهند امامزاده‌ای (سازهای افکتی)، مهدی گلستان (ضرب و دمام)، فرهاد گلگون (دم دم)، امین باسره (عود)، پدرام عطایی (تمپو لگن)، و ایمان فرخی (تمپو و بوق شاخی) به هنرنمایی پرداختند.

اجرای برنامه در تاریکی و پیش از کنار رفتن پرده آغاز شد، در حالی که صدای ساز و فریادهای بلند اعضای گروه از پشت پرده به گوش می‌رسید. این شروع شاد و پرانرژی در قطعه بعدی که به عروسی بوشهری اختصاص داشت ادامه یافت. با توجه به چند قومیتی بودن بوشهر در این کنسرت شنونده ترانه‌هایی برگرفته از موسیقی استان‌های دیگر بودیم و در این بخش هم ترانه عروسی با یکی از واسونک‌های (ترانه‌های عروسی و مراسم شادی) اصیل شیرازی آغاز شد که برای همه ما آشنا است. "جنگ و جنگ ساز میاد و از بالوی شیراز میاد..." با همخوانی تماشاگران در "یار مبارک بادا..." ادامه یافت و پس از آن قطعه در موسیقی بوشهر ادامه پیدا کرد.

پس از آن نوبت به اجرای "چوپی" رسید که علاوه بر بوشهر در کردستان و لرستان هم اجرا می‌شود. برای اجرای این رقص سنتی که اشاره‌ای به مراسم چوب بازی در جنوب دارد هادی منوچهری، هنرمند تئاتر بوشهر به صحنه آمد تا گوشه‌ای از حرکات آئینی قدیمی بوشهر را اجرا کند. ‎هفت نوازنده کوبه‌ای به همراه تنها نوازنده زهی در کنار نی‌انبان که یکی از قدیمی‌ترین سازهای دنیا است توانستند شوق و هیجان بسیاری در مخاطبان خود ایجاد کنند و آن‌ها را به خوبی با خود همراه کنند.

ترانه شوخ‌طبعی که به بیان نظرات یک مادر شوهر در مورد عروسش اختصاص داشت یکی از آثار جدید این گروه بود که برای اولین بار در این کنسرت اجرا شد. پس از آن ترانه‌ای با گویش لری که برگرفته از موسیقی نواحی لرنشین بوشهر بود اجرا شد و در این میان 5 نوازنده دایره در جلوی صحنه به چرخ زدن و نواختن مشغول بودند.

موسیقی کار بر روی دریا یکی از بخش‌های اصلی موسیقی بوشهر است و ملوانان در هنگام صید برای هماهنگی و کسب انرژی بیشتر یک موسیقی را با هم زمزمه می‌کنند. در این کنسرت هم قطعه‌ای از موسیقی دریایی اجرا شد که آغاز آن با همهمه اعضای گروه و صداهایی که تداعی‌کننده فضای روی قایق است همراه بود. پس از چند لحظه تک‌نوازی عود بار دیگر هادی منوچهری به صحنه آمد تا همراه با موسیقی گروه حرکات نمایانگر ماهیگیری را اجرا کند.

بخش دوم برنامه در حالی آغاز شد که صدای خواننده از خارج صحنه می‌آمد و پس از چند دقیقه محمود جهان، خواننده مشهور بوشهری به صحنه آمد. او به اجرای تعدادی از قطعات قدیمی و شناخته‌شده خود مانند " او بردم"، "اشکله جونوم" و... پرداخت و در میان اجرای قطعات بخش‌هایی از ترانه را با تماشاگران تمرین می‌کرد تا آن‌ها بتوانند گروه را در اجرا همراهی کنند.

با آمدن مجید پاکدل، نوازنده پیشکسوت نی جفتی به صحنه، نوبت به اجرای خیام خوانی رسید که سبک خاصی از آواز خواندن با همراهی تعداد محدودی ساز است. اعضای گروه برای اینکه خیامی را به شکل اصیل آن اجرا کنند بر روی زمین نشستند و با دم گرفتن به همراهی خواننده و نوازندگان نی جفتی و ضرب پرداختند.

با پایان این برنامه، نخستین هفته موسیقی نواحی کشور پس از اجرای 11 گروه موسیقی نواحی از استان‌های آذربایجان، گیلان، کرمان، خوزستان، خراسان شمالی، لرستان، سیستان و بلوچستان، مازندران، کردستان و بوشهر در مجموعه فرهنگی-هنری آزادی به کار خود پایان داد.